Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 Slitasje sommerdekk - Originale 18" Michelin Pilot Sport 4

Startet av Toalmar, torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:17

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Vesel på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 22:23
I Oslo var piggfriandelen allerede i fjor litt for høy. Problemet med for få piggdekkbrukere i Oslo blir vel enda større i år. All ære til dem som biter i seg piggdekkgebyret og ennå kjører med pigg i de største byene, sier nå jeg.

Så hvorfor det ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

RuneW

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 29. oktober 2019, klokken 21:21
Hva med å diskutere sommerdekk som tråden er om og ikke vinterdekk folkens :police:

:+1:

Jeg er litt usikker på hvor mye dekkene mine egentlig er slitt. Hva er "ny" mønsterdybde på disse dekkene?

Jeg kunne i alle fall ikke se noen særlig forskjell fram- og bakhjul. De så omtrent slik ut alle sammen:

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Kjørt 16 kkm (ikke gris)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Vesel

Sitat fra: RuneW på onsdag 30. oktober 2019, klokken 10:37
Jeg er litt usikker på hvor mye dekkene mine egentlig er slitt. Hva er "ny" mønsterdybde på disse dekkene?

Tror det pleier være 6-6,5 mm mønsterdybde på nye sommerdekk. 8-9 mm på vinterdekk.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Tom


Kjetil1986

#34
Her er et splitter nytt Michelin pilot sport 4 dekk, målingen viser 7,29 mm. Dekket er i dimensjonen 205/55/16, men det er vel kanskje lik mønsterdybde i alle dimensjoner så lenge det er av samme merke og type?

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model 3 long range 2021

Klykken

Dekk skal roteres på S, 3 og X (uten staggered oppsett). Hver 5k km er vel anbefalt.
Bak skal frem og frem skal bak.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toalmar

En liten oppdatering her etter å ha vært inne på SC for sjekk. Bestilte verkstedtime via app som var svært enkelt og greit forresten. Da timen nærmet seg så måtte jeg pga jobb endre denne.

Så til selve verkstedbesøket. Hadde bestilt time tidlig på morgenen for å slippe å måtte ta fri hele dagen. Ankom SC i god tid før jeg hadde time. Gikk inn og ble ekspedert raskt av en kundebehandler. Vi gikk igjennom saken og jeg informert om at jeg hadde lagt ved mine sommerdekk inne i bilen, og at de lå slik i bilen som de var montert på bilen. Jeg fikk beskjed om at de hadde noen utfordringer den dagen og at jeg måtte få lånebil da det kunne ta litt tid før de ble ferdige. Jeg kjørte så tilbake på jobb.
Godt utpå dagen fikk jeg beskjed om at bilen var ferdig og jeg reiste for å hente den. Kundebehandler kunne fortelle meg at dekkene var jevnt slitt mellom høyre og venstre side. og at de hadde tatt 4-hjulskontroll hvor de ikke fant noe stor avvik. I tillegg syntes de det var rart at hjulene bak var så mye slitt i forhold til hjulene foran, men at de ikke fant noe feil.
Jeg ble forundret da de sa dekkene ikke var slitt mellom høyre og venstre side for det visste jeg j fra før og det kunne man fint se så lenge hjulene lå i bilen. Etter litt diskusjon om slitasjen som de syntes var rar, men ikke fant noe feil om så fikk jeg beskjed om at jeg måtte betale ca kr 1500,- for 4-hjulskontrollen. Dette mente jeg helt klart ikke var aktuelt og det ble litt diskusjon igjen og etter litt så ble dette frafalt. Jeg fikk beskjed om at de skulle se på saken igjen om også vinterhjulene skulle bli mer slitt bak enn foran.

Jeg føler bilen oppfører seg litt rart til å være en AWD. Den har en tendens til å slenge med bakstussen når det er glatt, akkurat som den kun trekker på bakhjulene. Jeg har ingen problemer med å komme opp bratte bakker så den trekker på alle 4. I tillegg så kommer det en rar lyd lignende noe som går i inngrep når jeg f. eks rygger ut fra garasjen og setter bilen i D, da virker det som bakhjulene trekker litt først så kommer denne lyden og så trekker den også foran.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jlan

Sitat fra: Toalmar på fredag 06. desember 2019, klokken 15:15
Jeg føler bilen oppfører seg litt rart til å være en AWD.
Det er helt klart bakre motor som er hovedmotoren, og det har nok litt å si for slitasjen også. Induksjonsmotoren foran får bare strømtilførsel når det trengs. Men den er mekanisk innkoblet hele tiden. Det er nettopp derfor det er en magnetfri induksjonsmotor, de gir minimalt med motstand når de ikke får strøm. 

Jeg synes Tesla skulle hatt et display som viser hvordan motorene jobber, men det er mulig å se det ved å koble seg på CAN buss og bruke en app., f.eks. "Scan my Tesla".

Hvis et hjul spinner så kan det nok hende at Traction Control jobber litt med bremsene, det kan lage litt lyd.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA