Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Betale for å fikse den gule stripen på MCU?

Startet av chaglen, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:29

« forrige - neste »

chaglen

Hei, jeg har tidligere fått byttet ut min MCU (på garanti) på grunn av disse gule stripene rundt skjermen. Så ett år senere dukker disse gule stripene opp igjen på den nye skjermen. Jeg bestiller servicetime og Tesla fikser dette med UV-lys. Får så en faktura for arbeidet.

Er ikke dette fremdeles en garantisak? Tesla mener det nå er "kosmetisk" og at kundene må betale for det.

Av dere som eventuelt har opplevd dette og har fått fikset det med UV-lys, har dere fått samme tilbakemelding?

---

Oppdatering: Ringte Tesla og de ordnet opp. Skal ha vært en feilvurdering. Men alikevel: interessert i å høre om flere har opplevd dette.
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

1000kwh

Sitat fra: chaglen på torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:29
Hei, jeg har tidligere fått byttet ut min MCU (på garanti) på grunn av disse gule stripene rundt skjermen. Så ett år senere dukker disse gule stripene opp igjen på den nye skjermen. Jeg bestiller servicetime og Tesla fikser dette med UV-lys. Får så en faktura for arbeidet.

Er ikke dette fremdeles en garantisak? Tesla mener det nå er "kosmetisk" og at kundene må betale for det.

Av dere som eventuelt har opplevd dette og har fått fikset det med UV-lys, har dere fått samme tilbakemelding?
Hadde kranglet mer på dette. Om det er en skjerm i en bil eller en TV spiller ingen rolle for meg. Det skal ikke være gule striper på denne.

boppus

De må vel fikse det på garanti videre dersom det ikke ble i orden etter første forsøk.

Hvor (hvilket verksted) fikk du ordnet det med UV-lampe? Ble det helt bra? Tok det lang tid?
Har samme gule striper øverst i min Model S MCU fra desember 2018.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

chaglen

Ja, ble som nevnt fikset til slutt - uten ekstra kostnad.

Ser ut som stripene ble borte, ja. Tesla Bærum (Rud). Leverte bilen i går ettermiddag og var klar etter noen timer samme kveld. Har du også disse stripene fremdeles anbefaler jeg at du legger inn en serviceordre og får fikset det. Men få gjerne en bekreftelse på at det går på garanti slik at du ikke får noen overraskelser.
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Øggen

Sitat fra: boppus på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:19
De må vel fikse det på garanti videre dersom det ikke ble i orden etter første forsøk.

Hvor (hvilket verksted) fikk du ordnet det med UV-lampe? Ble det helt bra? Tok det lang tid?
Har samme gule striper øverst i min Model S MCU fra desember 2018.

Desember 2018?? Altså samme problem på MCU2???
Lova ikkje bra...
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

boppus

Sitat fra: Øggen på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:01
Desember 2018?? Altså samme problem på MCU2???
Lova ikkje bra...
Jepp, kan bekrefte det. Bare å glede seg.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

mj

Nye skjermer som ikke skal gulne kom vel først på biler produsert vinter 2019
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

MuskElBil

Har såvidt sett antydning til svak gul stripe på venstre side i lavt sollys på min.
Spent på om det utvikler seg videre.
Bil utlevert juni 2019, kjørt ca 10.000km. Vin 298xxx.
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD


Kmellioli

Fikk ordnet gul stripe på skjermen i dag. Har tidligere fått byttet skjerm av samme grunn. Time nesten på dagen i Kristiansand, veldig fornøyd. Selv om det er en del småting som har måttet fikses på siden TMS var ny i des. 17, kan jeg ikke annet enn å skryte av servicen hos Tesla Kristiansand.
Tesla S75D desember 2017
E-golf 2015

BearThor

Hei.

Beklare for å gjenåpne en gammel tråd. Men vil dele min erfaring.
I 2020 var min TMS 2018 inne for å fikse denne gule/grønne stripen. Da brukte de UV.
Nå i 2021 er denne stripen kommet tilbake. Også denne gang fikset de det gratis, men de sier:

Although we are confident the repair will be long lasting, if not permanent; if the yellowing returns Tesla will continue to perform the repais as a goodwill gesture as long as the vehicle is covered by the warranty/ESA.

Siden dette er andre gang det skjer, regner jeg med det kommer tilbake. Det betyr at etter garantien er det vi som må stå for regningen. Syntes det er dårlig at de bare bruker en midlertidig fiks slik at de kan vente til garantien går ut for så å kreve betaling. Mener de burde fikse problemet en gang for alle.

Noen andre som har oppdateringer eller funnet en løsning?

RJK

Tesla er fremdeles avhengig av å følge forbrukerkjøpsloven, gitt at bilen er kjøpt av deg som privatperson. Det at de har gjort to avhjelpsforsøk innen garantiperioden, gir de ikke mulighet til å avfeie hjelp om du igjen får samme feil. For da har ikke avhjelp virket.

Legg merke til at du nå er på 2. gang på samme feil, så på tredje innlevering kan du kreve at de bytter enheten. Tror det skal holde hardt å få returnert bilen på reklamasjonsretten, da feilen ikke er stor nok. Men ny enhet bør du definitivt få da.

Er du medlem av NAF, KNA eller tilsvarende, ville jeg forhørt meg med juridisk avdeling for å få avklart når du ikke kan påregne å bruke reklamasjonsretten lengre. Jeg ville utgått fra at du har 5 år på deg fra siste avhjelpsforsøk, men her bør du få en uttalelse, helst skriftlig, fra en jurist med dette som spesialfelt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BearThor

Jeg er dessverre ikke NAF medlem. De krever at du var medlem da grunnlaget for tvisten oppstod. Men jeg skal kontakte advokat i morgen for en gratis samtale for å høre om dette er noe å ta videre.

RJK

#13
Var en annen sak her som jeg nettopp leste, med gode linker til annen/andre saker med "avhjelp" som ikke fikser problemet permanent. Skal se om jeg finner de, og editerer denne.

EDIT: Fant den:

https://elbilforum.no/index.php?topic=57484.0;topicseen

Sitat fra: ventle på onsdag 01. september 2021, klokken 18:07
Det er faktisk sånn at man kan reklamere på mislykket reparasjonsforsøk (som ble utført innenfor reklamasjonsfristen) etter at den (opprinnelige) absolutte reklamasjonsfristen er utløpt.

Dette følger av rettspraksis som ble etablert av høyesterett i Rt. 2013 s. 865, den såkalte "rustdommen". I praksis betyr dette at det løper ny reklamasjonsfrist på det som er (forsøkt) utbedret.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/hr/hr-2013-01261-a.html&emne=2013-06-13*,%20*-2013-06-13&&

https://www.jusstorget.no/reklamasjons-og-foreldelsesreglene-etter-at-selger-har-forsokt-utbedring-2/

https://www.raugland.no/2013/09/25/reklamasjon-i-forbrukerkjop-ved-mislykket-utbedring-av-mangel/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA