Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y in the wild

Startet av JorEl, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Diravi på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:50
Blir jo litt skeptisk når en ser disse baksetene.....

  • [/Baksetene ser veldig tynne ut (lite skum i ryggen)]
    • [/Det ser ut som de er veldig langt fremme...li]
Som i diskusjonen om Audien lenger opp: Også dette er et vidvinkelbilde, som sier lite om reelle mål. Kan ikke brukes til å vurdere størrelse.

Det er andre bilder av baksetet som viser at det bør være meget god benplass. Husk også at Model Y er basert på Model 3, som jo har ganske lang avstand mellom forkant sittepute rad 2 og seterygg rad 1. Det er bare at i Model 3 sitter man med forholdsvis utstrakte ben, og trenger den plassen, mens sitteputen her er hevet en del slik at benplassen utnyttes mer effektivt.

Den eneste relevante informasjonen jeg får ut av dette bildet er at takhøyden på rad 3 sannsynligvis blir mindre ille enn man skulle tro, fordi man kommer bak tverrdrageren der bakluken er hengslet, og derfor vinner noen cm. Men plass på rad 2, og forsåvidt lengde på bagasjerommet, kan ikke vurderes her.[/list]

Ja, får håpe det blir bra, og at det ikke blir for harde rygger mot de metallstengene bak, og at det og blir nok benplass. Vet ikke hvor godt det blir å sitte med beinene i 90 grader for de bak... Her er noen flere bilder:
https://www.autoevolution.com/news/here-are-the-first-images-of-the-tesla-model-y-interior-in-the-wild-141554.html#agal_4
Tesla Model Y                         2021-

lirekassa

Sitat fra: telcontar på onsdag 04. mars 2020, klokken 09:49
For meg er det motsatt, da skipper jeg heller bilen hvis det er så vanskelig. Nå er jeg heldigvis ikke markedet for verken Y eller noen konkurrenter.

:D


RuneW

#227
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. mars 2020, klokken 10:00
Ja, får håpe det blir bra, og at det ikke blir for harde rygger mot de metallstengene bak, og at det og blir nok benplass. Vet ikke hvor godt det blir å sitte med beinene i 90 grader for de bak... Her er noen flere bilder:
https://www.autoevolution.com/news/here-are-the-first-images-of-the-tesla-model-y-interior-in-the-wild-141554.html#agal_4

Med de 90 gradene, tenker du på at det blir trangt i lengderetningen eller at setene er lave? Hvis det er bildet under du tenker på (trangt i lengderetningen), så kan jeg ikke skjønne annet enn at passasjer-setet på være plassert max tilbake. Ser jo ut som det er plassert 10 cm lenger bakover enn førersetet (som ser mer normalt plassert ut).
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Diravi

Ut fra de ulike bildene vi har sett, tror jeg komforten på rad 2 blir utmerket, og bedre enn i Model 3 pga bedre lårstøtte.

På rad 3 tror jeg de største problemene blir lite beinplass og faktisk utsikt forover (ikke et sted for barn som blir lett bilsyke). Samt noe dårligere lårstøtte.

Bilder jeg har sett tidligere kan tyde på at sitteputen på rad 3 er lavere enn på rad 2, både i for- og bakkant (det siste for å få nok høyde under glasset i bakluken). Realistisk sett kan man håpe på et baksete på rad 3 som er komfortabelt «nok» for korte og mellomlange turer for mennesker opp til ca 160 cm.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ToWalkOrDrive

#229
Sitat fra: RuneW på onsdag 04. mars 2020, klokken 11:04
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. mars 2020, klokken 10:00
Ja, får håpe det blir bra, og at det ikke blir for harde rygger mot de metallstengene bak, og at det og blir nok benplass. Vet ikke hvor godt det blir å sitte med beinene i 90 grader for de bak... Her er noen flere bilder:
https://www.autoevolution.com/news/here-are-the-first-images-of-the-tesla-model-y-interior-in-the-wild-141554.html#agal_4

Med de 90 gradene, tenker du på at det blir trangt i lengderetningen eller at setene er lave? Hvis det er bildet under du tenker på (trangt i lengderetningen), så kan jeg ikke skjønne annet enn at passasjer-setet på være plassert max tilbake. Ser jo ut som det er plassert 10 cm lenger bakover enn førersetet (som ser mer normalt plassert ut).

Tenkte på lengderetningen. Antar at høyden er bedre enn i Model 3. Når jeg tenker meg om så kan det godt være ungene har mer enn 90 grader i dag i baksetet på Model 3, siden de nå ikke har støtte under låret, og kneet peker litt opp. Jeg kan ikke ha setet helt tilbake, selv om ungene ikke er utvokst ennå, men så er jeg jo SVÆR. Når det er sagt er plassen i Model 3 bedre enn Model S og X synes jeg. X pga måkevingestolpe i taket. Så Y har jo potensiale til å ha svær plass, hvis de ikke har skjøvet Rad 2 for langt frem for å gjøre plass til Rad 3. Jeg skal i hvert fall ikke fylle opp bagasjeplassen med en tredje rad. Ser og at midterste sete på Model Y er mye bredere enn midterste sete på Model 3. Det samme ser en foran: midtkonsollen er mye bredere enn på Model 3.
Tesla Model Y                         2021-

RuneW

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:42
Det samme ser en foran: midtkonsollen er mye bredere enn på Model 3.

Jeg tror vi skal være litt forsiktige med å konkludere basert på bilder tatt med ymse optikk. Man kan jo alltids håpe, selvsagt. Jeg trodde Y var nøyaktig like bred som 3, men den er kanskje bredere? Noen som har målt dette? Virker som folk er mest opptatt av høyden.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. mars 2020, klokken 13:42...
Når det er sagt er plassen i Model 3 bedre enn Model S og X synes jeg. X pga måkevingestolpe i taket.
...
Det kan jeg ikke skjønne. Mor har TM3, og det er mye mindre plass på 2.rad i den enn i min TMX. Enig i at takhøyden kanskje lavere på midterste sete, men de på siden har jo høy plass pga takvinduet. Har hatt kompis på 2 meter sittende der, og han var veldig fornøyd..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

ToWalkOrDrive, Hvis den er som X, så kan hele benken skyves i lengderetningen og ryggen kan også justere vinkelen. Å dømme "tykkelsen" på bakseteryggen basert på bilder av ryggen uten bakplatene blir litt fjernt. Har du hatt av platene bak på ryggene du sammenligner med?

Og plassen i baksetet på X er blant det beste man finner, så fatter ikke hvordan du kan mene at Model 3 har mer å hente. Enten har du varianten der det er veldig lavt under taket (høy sittepute), eller varianten med lav sittepute (som vel gjelder nesten alle i Norge), og er du lang sitter du jo da med knærne i solid vinkel oppover, for å få plass mot taket. I X har sideplassene kjempegod takhøyde, og selv i midten kan personer på 185+ sitte helt fint. Trenger du mer plass er det bare å legge litt på seteryggen, så får du noen centimeter ekstra.

daktari

Jeg har hatt 2 7-setere, en Peugeot 5008 og en Grand Picasso. Begge disse var ganske kjipe på 3. rad, og jeg tror Model Y med sin skrånende bakluke blir mye verre. Men Model 3 er 10 cm lenger enn disse 2, så hvis Y krabber ytterligere 5 cm kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daggad

Jeg har ikke noe tro på denne 3 seteraden i Y. Tror det er gimmick fra Elon.
Mulig det kan fungere om en skal avgårde med miniputtlaget på bortekamp. Men absolutt ikke mer.

Men Y ser ellers ut som en veldig praktisk og spennende bil.
Jeg synes det blir veldig spennende å se sammenligninger på 3 og Y på rekkevidde. Stemmer tallene så må de ha gjort noe veldig lurt på Y.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

RuneW

Sitat fra: daggad på torsdag 05. mars 2020, klokken 22:00
Jeg synes det blir veldig spennende å se sammenligninger på 3 og Y på rekkevidde. Stemmer tallene så må de ha gjort noe veldig lurt på Y.

Nå har jeg ikke tallene i hodet, men ligger ikke rekkevidden sånn passe lavere enn på 3 - ca som forventet for en litt høyere bil?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RuneW på torsdag 05. mars 2020, klokken 22:42
Sitat fra: daggad på torsdag 05. mars 2020, klokken 22:00
Jeg synes det blir veldig spennende å se sammenligninger på 3 og Y på rekkevidde. Stemmer tallene så må de ha gjort noe veldig lurt på Y.

Nå har jeg ikke tallene i hodet, men ligger ikke rekkevidden sånn passe lavere enn på 3 - ca som forventet for en litt høyere bil?

De har økt EPA-tallene på både Model Y og 3. Er derfor fortsatt en forskjell. Ny EPA på Model Y er 315 miles på AWD (506km). Er forventet at de og vil oppdatere WLTP, som i dag står med 505km. WLTP er som rdgel snillere enn EPA.

https://insideevs.com/news/395763/tesla-model-y-range-increase/
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Den ser veldig bra ut i finishen og størrelsen virker midt i blinken. Romslig bagasjerom. Spent på de faktiske målene.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Diravi

De nye bildene bekrefter at de ytre setene på rad 2 er trukket lenger ut mot dørsidene enn hva tilfellet er på Model 3. Så opplevd bredde i interiøret bør være større.

Det ekstra rommet under gulvet som beskrives, er sannsynligvis det som i den 7-seters versjonen skal være fotbrønnen for rad 3.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

En ting som slår meg er at bakdørene ikke åpner særlig godt opp. På f.eks. Citroen Grand picasso er bakdøra større enn fordøra, og åpner nesten 90 grader. Da får man utrolig tilgang til baksete/barneseter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA