Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y in the wild

Startet av JorEl, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

Økonomen

Sitat fra: andy99 på lørdag 22. februar 2020, klokken 17:16
Bagasjerom, ser greit romslig ut ;)

Bilder fra https://www.facebook.com/david.torres.545
Sitat fra: daktari på lørdag 22. februar 2020, klokken 22:41
Ser jeg et bakovervendt  barnesete på bildet der? Ikke din gjennomsnittlige testsjåfør da lenger?

Det er vel bare bakhode på en som sitter i baksetet? Kan jo tydelig se en albue som hviler mot vinduet:)

petersv

Genialt at 2.-seterad kan deles i 3, ikke bare 40/60. Har tydeligvis bodd under en sten, for det har jeg ikke fått med meg. Genialt for ski :)

Counterpointer

Når det gjelder Model 3 så er den ganske stille generelt. Men den har forholdsvis store hjul og det er noe rumling fra dem, i høyere fart er det litt vindstøy.

Dette vil gjelde i like stor grad for Y, som også har enda større hjul.

Noe kan sikkert gjøres men det blir nok ikke isolerglass eller mye dempematriale. Morsom ide fra RuneW om aktiv støydemping eller noe smart.

Nå kjører jeg ofte nye Golfer (7 serie) på jobb. Da er det alltid utrolig deilig å komme til stillheten i min performance Dette er dog dieselbiler.
Vet Egolf går for å være stille, har kjørt noen småturer med den og synes ikke den virket være i EQC/E-tron klasse. Men her trenger jeg litt motorvei og tunellkjøring for å kunne vite mer om dette.

Tesla har jo stadig forbedret S så det er lov å håpe på forbedring. Det er stor forskjell på 2013 og 2020 model, men det tok noen år. Ble en merkbar forskjell på facelift i mitt hode (har ikke kjørt Raven enda, mulig den er enda bedre).

Ettermarked demping er gambling, du kan få dempet frekvenser du er sensitiv til, men det er ingen vidunderkur. Teslabjørn klarte ikke måle forskjell på sin performance etter full behandling, han var mest fornøyd med dørlukkelyden

daktari

Etter-demping med alubutyl tar vel bare mest vibrasjoner i karrosseri. Hvis man skal stenge ute annen lyd må man på med det de har i e-tron, noe glava-lignenede som ligger under et lag gummi-matte. Ca 2 cm tykt, ligger overalt i bagasjerommet. Pluss tykke doble vinduer. Ute, i hjulhusene virker dempermattene å være tykke, med et spesielt mønster. Og myke ballongdekk hjelper også, Tesla kjører høyt trykk i dekkene som øker respons fra underlaget vil jeg tro. Sportslig oppsett med stive bushinger hjelper heller ikke på å dempe støy fra bakken.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RuneW

Sitat fra: Økonomen på tirsdag 25. februar 2020, klokken 13:20
Det er vel bare bakhode på en som sitter i baksetet? Kan jo tydelig se en albue som hviler mot vinduet:)

Den albuen kan vel være venstre albue også? Altså til et menneske med hodet denne veien?

Skjønner ikke hvorfor jeg kommenterer dette. Jeg er jo ferdig med barneseter for lenge siden...  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Diravi

Jeg tror også at om støydempingen på Y blir bedre, så er det fordi de har tatt bort vibrasjoner i karosseriet gjennom små justeringer - ikke ved å bruke dyr isolasjon (som også veier mye). Men man kan jo håpe.

Model 3 er ikke stillegående! Har prøvekjørt den selv, og opplevde stor forskjell på den og vår 2016 S på samme strekning. Kjenner også folk som har byttet fra S til 3 og opplever det samme.

Golf er vel heller ikke kjent for veldig god støydemping, men nå har jo Vi Bilägare vist at moderne biler støyer mer og mer pga innsparing på matter og større dekk.

Men krysser fingrene, som sagt. :-)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Counterpointer

Sitat fra: Diravi på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:49
Model 3 er ikke stillegående! Har prøvekjørt den selv, og opplevde stor forskjell på den og vår 2016 S på samme strekning.
På samme måte og på samme grunnlag kunne jeg si at når jeg kjører i min kollega sin 2016 S(70D med originale felger og Nereus dekk) så har den mer lyder enn min 2019 Model 3, når vi kjører på samme strekning....
Dette handler om lydpreferanser for frekvenser ikke samlet lydtrykk. Som nevnt i mange andre tråder så er dette med akustikk og psykoakustikk i bil en egen vitenskap. Anekdotiske opplevelser fra en selv (inkl meg selv) og folk en kjenner har liten overføringsverdi.

E-tron er et godt eksempel, da den både måler og oppleves av mange som veldig stille. Likevel er det folk som irriterer seg grønne over hvining fra bakre motor i noen hastigheter, det finnes også dekk og felgkombinasjoner som gir høyere opplevd støy.

Jeg vil tro at om en opplever Model 3 som «ikke stillegående» så er sjansen for at Model Y vil havne i samme kategori stor. SUV er ikke biltypen som gir de stilleste bilene, med høyreist karosseri og store hjul.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Diravi på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:49
Jeg tror også at om støydempingen på Y blir bedre, så er det fordi de har tatt bort vibrasjoner i karosseriet gjennom små justeringer - ikke ved å bruke dyr isolasjon (som også veier mye). Men man kan jo håpe.

Model 3 er ikke stillegående! Har prøvekjørt den selv, og opplevde stor forskjell på den og vår 2016 S på samme strekning. Kjenner også folk som har byttet fra S til 3 og opplever det samme.

Golf er vel heller ikke kjent for veldig god støydemping, men nå har jo Vi Bilägare vist at moderne biler støyer mer og mer pga innsparing på matter og større dekk.

Men krysser fingrene, som sagt. :-)

Angående karosseri så er det gjort store endringer på Model Y fra måten de har bygget Model 3 på. Jeg skjønner ikke en puck fra denne artikkelen, eller hva det betyr med tanke på lyd, men... https://insideevs.com/news/400574/tesla-model-y-bigger-cast-parts/
Tesla Model Y                         2021-

z4rd

#173
Før jeg kjøpte Model 3 var jeg litt i tvil pga alt folk skrev og trodde det første jeg måtte gjøre når jeg fikk bilen var å få på ekstra støydemping. Slik tenkte jeg helt frem til jeg selv prøvekjørte, og spesielt da jeg fikk min TM3 levert. Det er ikke behov for støydemping og jeg er sikker på at TMY kommer til å være minst like kurant.

Det skal dog sies, jeg har kun kjørt TM3 som er produsert etter sommmeren 2019 og 2020-modeller.

Har TMX fra oktober 2017 og har kjørt en rekke Model S, men aldri eid en selv. TM3 oppleves ikke for meg som vesentlig dårligere når det kommer til støy. Nyere S og X (Raven) er meget sannsynlig bedre på dette området - noe de skal være også når det kommer til produktporteføljen til Tesla, samt iht pris :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

#174
Jeg har bare prøvekjørt en Model 3. Den kjørte jeg i midten av desember. Long range awd, standard vinterhjul levert i starten av desember. Jeg merket umiddelbart at den bråker mer enn min 2016 Model X. Primært hjulstøy som er høyere. Og X`en har mer hjulstøy enn Model S. I hvert fall sammenlignet med 2015 jeg hadde før og en kamerats 2018 modell.
Hjulstøy/rumlestøymessig vil jeg dermed plassere dem med S som best, dernest X og tilslutt 3. Og 3`ern jeg testet hadde såpass med hjulstøy at jeg nok vil etterisolere Y`en om den støyer like mye.
Men som Knut påpeker - det kan være andre støykilder. I 2015 S`en hadde jeg en svak høyfrekvent hvining fra frontmotor rundt 70-80km/t. Den er ikke tilstede på facelift S og var en lyd jeg irriterte meg over. Hviningen i E-tron derimot kan jeg ikke si plaget meg særlig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: z4rd på torsdag 27. februar 2020, klokken 09:06
Før jeg kjøpte Model 3 var jeg litt i tvil pga alt folk skrev og trodde det første jeg måtte gjøre når jeg fikk bilen var å få på ekstra støydemping. Slik tenkte jeg helt frem til jeg selv prøvekjørte, og spesielt da jeg fikk min TM3 levert. Det er ikke behov for støydemping og jeg er sikker på at TMY kommer til å være minst like kurant.

Det skal dog sies, jeg har kun kjørt TM3 som er produsert etter sommmeren 2019 og 2020-modeller.

Har TMX fra oktober 2017 og har kjørt en rekke Model S, men aldri eid en selv. TM3 oppleves ikke for meg som vesentlig dårligere når det kommer til støy. Nyere S og X (Raven) er meget sannsynlig bedre på dette området - noe de skal være også når det kommer til produktporteføljen til Tesla, samt iht pris :)

Min opplevelse er omvendt, vi har en X75D levert mars 2017 og en Model 3 SR+ levert oktober 2019. Model 3 oppleves som stillere på motorvei.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Definitivt mer bakkeklaring på Y enn E på det bildet i hvert fall!
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

z4rd

jkirkebo, din opplevelse er ikke motsatt av S og X Raven som jeg sammenlignet med.

Jeg opplever også at min TM3 faktisk er mer stille i gitte situasjoner enn min TMX, og i alle fall ikke dårligere, men jeg sammenlignet primært med nyere S og X, og ikke 2017/2016 og forsåvidt ikke 2018 heller.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

Den 3-ern på bildet er definitivt senket. Ikke standard LR AWD iaff.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA