Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y in the wild

Startet av JorEl, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: DeepFu på søndag 23. februar 2020, klokken 16:53
Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Det skal godt gjøres at Model 3 bøyler passer rett på, for de sitter mye lengre fremme. Taket smalner bakover.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DeepFu

Sitat fra: jlan på søndag 23. februar 2020, klokken 17:52
Sitat fra: DeepFu på søndag 23. februar 2020, klokken 16:53
Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk
Det skal godt gjøres at Model 3 bøyler passer rett på, for de sitter mye lengre fremme. Taket smalner bakover.
Det er ikke sikkert det er noe forskje
forskjell. Bredden ser ganske lik ut.. Og det kan se ut som bøylen står litt lenger bak på Y enn 3.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Diravi

Sitat fra: batterimannen på søndag 23. februar 2020, klokken 17:18
Sitat fra: Diravi på søndag 23. februar 2020, klokken 00:51
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 22. februar 2020, klokken 20:03
Hmmm. Det rommet under gulvet ser veldig stort ut? Hvor har de gjemt bakre motor :) ?
Ingen tvil om at denne får enorm bagasjeplass mtp ytre mål.

Utsnittet på det bildet du kommenterer viser vel plassen med tredje rad oppslått. Brønnen under gulvet begynner bak seteryggen, og bakre motor er plassert under seteryggen.

Dermed ser det også ut til at plassen med tredje rad oppslått blir ganske lett å utnytte og utgjør et større volum enn på mange små MPVer med tre rader.

Det er ikke sikkert det er tredje rad oppslått? Det kan være at den bunnplaten i bagasjerommet brettes på midten  for å få tilgang til brønnene? Så det kan være bunnplata man ser bak der? Jeg aner ikke, bare spekulerer...

Du kunne godt hatt rett i det, for vi ser ikke toppen av seteryggen på bildet. Men det er 1) ca der ryggen på tredje rad skal være (har sett det på en rekke andre bilder), 2) tydeligvis ingen brett i plata på 5-seteren som du ser på bildet litt lenger opp i tråden, og 3) den brettede plata stikker lavere enn høyden på bagasjeromsgulvet, hvilket stemmer med hengslene på en seterygg som skal ligge plant med gulvet når den er nedfelt.

Men jeg spekulerer også.  8)
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

andy99

Produksjonen godt i gang.  :+1:
Nå trenger de heller ikke noe telt over produksjonslinja ;)
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

batterimannen

Sitat fra: andy99 på mandag 24. februar 2020, klokken 20:42
Produksjonen godt i gang.  :+1:
Nå trenger de heller ikke noe telt over produksjonslinja ;)


Kjører hele lakkeringen utendørs, så sparer de plass inne til produksjon  ;D
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

No-name

Håper dette ikke er chassis de kommer til å bruke..

1000kwh

Sitat fra: No-name på mandag 24. februar 2020, klokken 21:01
Håper dette ikke er chassis de kommer til å bruke..
Kan vel nesten garantere at du ikke får en av disse bilene :D

Fy fader så komplett pakke Model Y blir!;)

No-name

Spent på hvordan den ser ut live.  Må si at på bildene ser det ikke bra ut..  Men, de som har sett den live sier at ser bedre ut enn på bilder. Håper det..

Øyvind.h

Sitat fra: 1000kwh på mandag 24. februar 2020, klokken 21:12
Sitat fra: No-name på mandag 24. februar 2020, klokken 21:01
Håper dette ikke er chassis de kommer til å bruke..
Kan vel nesten garantere at du ikke får en av disse bilene :D

Fy fader så komplett pakke Model Y blir!;)
Y blir helt rå totalpakke. Ytelser, plass, rekkevidde og pris. Synes den ser bra ut!
Men tipper jeg kanskje vil ta en runde med støyisolering etter et år i eqc først :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Samco

Stor trua på Y virker meget lovende blir stas med tester og bruker omtaler.
Så får jeg vurdere en etter vært.

RuneW

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 24. februar 2020, klokken 22:44
Sitat fra: 1000kwh på mandag 24. februar 2020, klokken 21:12
Sitat fra: No-name på mandag 24. februar 2020, klokken 21:01
Håper dette ikke er chassis de kommer til å bruke..
Kan vel nesten garantere at du ikke får en av disse bilene :D

Fy fader så komplett pakke Model Y blir!;)
Y blir helt rå totalpakke. Ytelser, plass, rekkevidde og pris. Synes den ser bra ut!
Men tipper jeg kanskje vil ta en runde med støyisolering etter et år i eqc først :)

Er det lov å håpe på at Tesla gjør framskritt også på støyfronten? Støyen er  det eneste som, til en viss grad, irriterer meg med TM3.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Diravi

Sitat fra: RuneW på mandag 24. februar 2020, klokken 23:50

Er det lov å håpe på at Tesla gjør framskritt også på støyfronten? Støyen er  det eneste som, til en viss grad, irriterer meg med TM3.

Dette (sammen med fjæringskomforten) er min bekymring også. Større hjul på Y enn på 3 bidrar ikke positivt. Håper bare at de også har begynt å støyisolere 3 noe bedre etter hvert, for jeg kan ikke se for meg at de legger noe mer i Y enn i 3. Det eneste som vel kan utgjøre en forskjell, er hvis Y får luftfjæring, som det har vært spekulert i.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Counterpointer

I forhold til ytterligere lydisolering av Y/3, så tror jeg det er fornuftig å ha moderate forventninger. Dette er en rimeligere bilklasse og lyddempende tiltak som gjør store utslag er dyrt, dermed er det ikke så store muligheter.
Nå er det en greie med at jo stillere en bil er i utgangspunktet jo lettere vil en høre støyen utenfra, dette påvirker disse stillegående bilene.

Det å sette standarden etter E-tron eller EQC, er å legge lista høyt.

Det blir også et valg mellom vekt og effektivitet, tyngre bil kan bety mindre støy men også høyere forbruk. Vanskelig å få begge deler.

RuneW

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. februar 2020, klokken 05:23
I forhold til ytterligere lydisolering av Y/3, så tror jeg det er fornuftig å ha moderate forventninger. Dette er en rimeligere bilklasse og lyddempende tiltak som gjør store utslag er dyrt, dermed er det ikke så store muligheter.

Nå er det en greie med at jo stillere en bil er i utgangspunktet jo lettere vil en høre støyen utenfra, dette påvirker disse stillegående bilene.

Det er vel andre elbiler som ikke er "premium" (som også i utgangspunktet er stillegående) som har bedre kontroll på støyen? Ikke at jeg har kjørt alt mulig annet, men det hadde ikke forundret meg om f.eks. e-Golf var vesentlig mer stillegående.

Mitt håp er at Tesla klarer å identifisere evt svake punkter rundt støyisolasjon og forbedrer dette på Y - ikke at de legger inn 50 kg blyplater i dørene.

Dessuten: Tesla/Musk tenker ikke som alle andre. Skal ikke se bort fra at om de oppfatter støy som et problem, så kan de finne på noen lure måter å redusere den på. Men jeg er redd de synes det er "greit nok". Det er kanskje mest på våre grove asfaltveier at det er en plage.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Øyvind.h

#164
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 25. februar 2020, klokken 05:23
Det å sette standarden etter E-tron eller EQC, er å legge lista høyt.
For all del – selv med etterisolering har jeg ingen forventing om at Model Y blir like stillegående som EQC. For å oppnå noe sånt må en antakelig begynne å bytte ut glass.
Model X som jeg har i dag opplever jeg som tilstrekkelig stillegående til at det ikke er noe jeg irriterer meg over. Under de fleste forhold er den meget stille i kupeen. Det er kun med store hjul, høy hastighet eller andre spesielt krevende forhold at en kan merke at støydempingen kunne vært bedre. Men selv da opplever jeg den ikke som for høy. Under 80km/t og med gode forhold er det strengt talt liten opplevd forskjell i støy mellom X`en og eksempelvis EQC, men forskjellene kommer frem når forholdene er krevende. Kupeen i X er jo også veldig mye større i volum, noe som gir mer støy. Til sammenligning testet jeg eNiro i 110km/t og kunne raskt konstatere at det ikke ville være en god langturbil for meg uten etterisolering.

Jeg har bare en relativt kort prøvetur i Model 3 hvor jeg ikke kjørte i høy hastighet, så jeg vet ikke helt hvor den plasserer seg. Men den støyet en del mer enn X`en på de veiene jeg testet. Derav tanker om at det for meg vil være verd å bruke 10-15.000,- på etterisolering av Model Y. Sondre fra Bilkomponenter pleier å sette sammen gode pakker for dette og har sikkert en formening om opplevd forskjell mellom etterisolert/ikke etterisolert Model 3.
Så får vi bare vente og se hvor Y plasserer seg mtp støy. Best case er at de har forbedret den til et nivå hvor etterisolering ikke er nødvendig. Det vil sikkert komme alt fra halleluja-rapporter på støy til veldig kritiske røster. Alt ettersom hva man forventer og hva man sammeligner med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA