Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y in the wild

Startet av JorEl, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

DeepFu

Så da har vi en plan da? Hvis VW laget id3 og Tesla lager tmy, så har alle alt de kan ønske seg. Trenger ikke flere varianter av biler da tydeligvis.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jlan

#61
Sitat fra: PionerThink på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:58
Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet
Det står da vitterlig der at selv om SUV øker, så søker flertallet etter stasjonsvogn:

Stasjonsvogn 36,4%
SUV 21,5 %
Sedan 17,6 %
C-segment 12,4 %
Cabriolet 5,9%
Pickup 5.7%
Andre 0,5%


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: jlan på torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:13
Sitat fra: PionerThink på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:58
Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet
Det står da vitterlig der at selv om SUV øker, så søker flertallet etter stasjonsvogn:

Stasjonsvogn 36,4%
SUV 21,5 %
Sedan 17,6 %
C-segment 12,4 %
Cabriolet 5,9%
Pickup 5.7%
Andre 0,5%
Det segmentet som øker mest nå burde vel være sedan, siden Model 3 er mest solgte bil med høy margin.

PionerThink

Sitat fra: jlan på torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:13
Sitat fra: PionerThink på torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:58
Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet
Det står da vitterlig der at selv om SUV øker, så søker flertallet etter stasjonsvogn:

Stasjonsvogn 36,4%
SUV 21,5 %
Sedan 17,6 %
C-segment 12,4 %
Cabriolet 5,9%
Pickup 5.7%
Andre 0,5%
Beklageligvis så var jeg litt kjapp i avtrekket her og burde jo lagt til at det står i artikkelen at SUV har mest øking med volum på 5,5%, mens Stv har en nedgang på 9,1%
Var dette jeg la til grunn mtp endring kontra tidligere, men skrev beklageligvis feil når jeg påsto at flertallet søkte etter SUV :-[
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Topsy

Et betimelig spørsmål i denne tråden er vel når vi kan forvente å se en Y i Norge. Bør vel komme noen demobiler ut i verden snart?

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Ampéreson

Håper de nye felgene er mulig å velge til min forhåndsbestilte Y.
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

REN-BIL

Bra det er et par år til jeg får bilen, så jeg rekker å få familien på en skikkelig slankekur!

kodax

Nakkestøtter hverken på tredje rad eller midterste sete på andre rad. Fungerer jo for barn, men alle over en viss høyde burde vel ikke sitte der hvis man blir påkjørt bakfra.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rearden86

Tredje seterad er nok ikke et blivende sted for langtur, og det er heller ikke poenget, men anbefaler denne: https://cleantechnica.com/2019/03/15/why-the-tesla-model-y-3rd-row-is-the-key-to-it-becoming-the-best-selling-vehicle-in-the-world/

Her er det både flere bilder og mer info om tredje seterad. 2 seterad er justerbar slik at det er mulig å få mer benplass. Dette funker for korte turer til trening og lignende med barn og deres venner.

1000kwh

Sitat fra: kodax på mandag 02. desember 2019, klokken 19:10
Nakkestøtter hverken på tredje rad eller midterste sete på andre rad. Fungerer jo for barn, men alle over en viss høyde burde vel ikke sitte der hvis man blir påkjørt bakfra.
Det blir nakkestøtter. Tesla gjør et stort nummer av sikkerhet og alle seter i alle Teslaer er utrustet med nakkestøtter, som jeg antar er et absolutt krav til nye biler.

Rearden86

#71
Internett gir svar på så mangt. Man ser tydelig av dette bildet at det er nakkestøtter som kan utløses når behovet er der: https://pbs.twimg.com/media/D5a48SMXkAIiQBX.jpg

Bildet viser også skinnene 2.seterad står på, og som gjør at de kan justeres fremover for bedre benplass på rad 3.

Amatøren

Midten av andre rad imponerer ikke med så skjev ryggen er der. Er det bildet som bedrar eller er det virkelig så skjevt? 🤔



I tillegg, når det ikke er nakkestøtte på midten på andre rad ville jeg sagt at det er en 6 seter og ikke en 7 seter.

Regner med at det er nakkestøtter å trekke opp på tredje rad.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rearden86

Det ser definitivt skjevt ut. Setter det på kontoen for uferdig prototype. At midtsetet mangler nakestøtte virker klart. Skal man frakte 6 tenker jeg at den beste løsningen er å legge ned midtsetet. Da har man mer plass til knær og bein bak også. Takhøyden vil avgjøre hvor anvendelig 3. seterad blir i praksis.

automat

Er ikke nakkestøtte for alle seter et krav i EU, (men ikke US)?

Hvis ikke, så er det vel et Euro NCAP krav for å få full pott?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA