Skrevet av Emne: Model Y in the wild  (Lest 7195 ganger)

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1670
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #60 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 13:58 »
Sitat fra: 1000kwh

At DU har spesielle behov er jo noe helt annet enn hva de store massene ønsker seg.
Å primært ønske seg en bil med det som har vært den mest populære karosseriformen i skandinavia siste 40? år vil jeg ikke si er å ha "spesielle behov". At smart markedsføring har fått folk til å tro at såkalte suv'er er alt for alle synes jeg er synd. Jeg har ikke mobilitetsutfordringer, og trenger ikke bistand for å sette meg inn i, eller komme meg ut av en bil. Ikke har jeg små unger, og hytteveien min er E10, så standarden er tålelig grei. Jeg har glass både i frontruta og i sidevinduene/ bakvinduet, så jeg ser helt greit ut. Den bilen jeg ser dårligst i er Transiten min, som også er den høyeste. Hvis TM3 hadde blitt lansert samtidig som sedan, kombikupe og stasjonsvogn, hvilken variant tror du hadde solgt best?
Påstanden min om at folk vil ha høyreiste biler står fortsatt ;)

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 516
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #61 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 14:58 »
Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet

Skal sies at Norge har jo frem til nylig blitt kalt "Stasjonsvognlandet", men dette har vel etter hvert endret seg som det fremkommer i artikkelen ;)
Har selv hatt Stv. SUV, så Stv igjen og nå SUV igjen, så Model Y er derfor en naturlig overgang for vår familie :+1:
(kan legge til at vår F11 530dX var den beste bilen jeg har hatt, men når ungene spyr og kjerringa klager på dårlig plass så måtte det bli SUV igjen ::))
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

DeepFu

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 205
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #62 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 16:41 »
Så da har vi en plan da? Hvis VW laget id3 og Tesla lager tmy, så har alle alt de kan ønske seg. Trenger ikke flere varianter av biler da tydeligvis.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TM3 LR Levert 15/3 i Tromsø
Kun kjørt ICE tidligere.

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1381
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #63 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:13 »
Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet
Det står da vitterlig der at selv om SUV øker, så søker flertallet etter stasjonsvogn:

Stasjonsvogn 36,4%
SUV 21,5 %
Sedan 17,6 %
C-segment 12,4 %
Cabriolet 5,9%
Pickup 5.7%
Andre 0,5%


« Siste redigering: torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:31 av jlan »
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 6264
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #64 på: torsdag 31. oktober 2019, klokken 17:47 »
Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet
Det står da vitterlig der at selv om SUV øker, så søker flertallet etter stasjonsvogn:

Stasjonsvogn 36,4%
SUV 21,5 %
Sedan 17,6 %
C-segment 12,4 %
Cabriolet 5,9%
Pickup 5.7%
Andre 0,5%
Det segmentet som øker mest nå burde vel være sedan, siden Model 3 er mest solgte bil med høy margin.

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 516
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #65 på: søndag 03. november 2019, klokken 20:39 »
Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet
Det står da vitterlig der at selv om SUV øker, så søker flertallet etter stasjonsvogn:

Stasjonsvogn 36,4%
SUV 21,5 %
Sedan 17,6 %
C-segment 12,4 %
Cabriolet 5,9%
Pickup 5.7%
Andre 0,5%
Beklageligvis så var jeg litt kjapp i avtrekket her og burde jo lagt til at det står i artikkelen at SUV har mest øking med volum på 5,5%, mens Stv har en nedgang på 9,1%
Var dette jeg la til grunn mtp endring kontra tidligere, men skrev beklageligvis feil når jeg påsto at flertallet søkte etter SUV :-[
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.

Topsy

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #66 på: søndag 03. november 2019, klokken 21:56 »
Et betimelig spørsmål i denne tråden er vel når vi kan forvente å se en Y i Norge. Bør vel komme noen demobiler ut i verden snart?

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2235
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #67 på: tirsdag 05. november 2019, klokken 13:03 »

Ampéreson

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 173
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #68 på: onsdag 13. november 2019, klokken 18:13 »
Håper de nye felgene er mulig å velge til min forhåndsbestilte Y.
2014 P85+ Grønn
Model Y Performance, forhåndsbestillt

andy99

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 406
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #69 på: mandag 02. desember 2019, klokken 16:53 »
2019 KONA electric, utlevert 1 nov 2018
TMY bestilt 16.03.19
M3 reservert 01.04.2016 kansellert feb.2019

REN-BIL

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 7
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #70 på: mandag 02. desember 2019, klokken 17:06 »
Bra det er et par år til jeg får bilen, så jeg rekker å få familien på en skikkelig slankekur!

kodax

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 623
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #71 på: mandag 02. desember 2019, klokken 19:10 »
Nakkestøtter hverken på tredje rad eller midterste sete på andre rad. Fungerer jo for barn, men alle over en viss høyde burde vel ikke sitte der hvis man blir påkjørt bakfra.
Tesla Model X 75D 7-seter- Produsert 18.1.2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
VW ID.3 - kønr. 3XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt
VW Buzz - ønskes:)
Audi eTron 55 - Avbestilt

Rearden86

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #72 på: mandag 02. desember 2019, klokken 19:17 »
Tredje seterad er nok ikke et blivende sted for langtur, og det er heller ikke poenget, men anbefaler denne: https://cleantechnica.com/2019/03/15/why-the-tesla-model-y-3rd-row-is-the-key-to-it-becoming-the-best-selling-vehicle-in-the-world/

Her er det både flere bilder og mer info om tredje seterad. 2 seterad er justerbar slik at det er mulig å få mer benplass. Dette funker for korte turer til trening og lignende med barn og deres venner.

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1670
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #73 på: mandag 02. desember 2019, klokken 19:36 »
Nakkestøtter hverken på tredje rad eller midterste sete på andre rad. Fungerer jo for barn, men alle over en viss høyde burde vel ikke sitte der hvis man blir påkjørt bakfra.
Det blir nakkestøtter. Tesla gjør et stort nummer av sikkerhet og alle seter i alle Teslaer er utrustet med nakkestøtter, som jeg antar er et absolutt krav til nye biler.

Rearden86

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 54
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #74 på: mandag 02. desember 2019, klokken 20:28 »
Internett gir svar på så mangt. Man ser tydelig av dette bildet at det er nakkestøtter som kan utløses når behovet er der: https://pbs.twimg.com/media/D5a48SMXkAIiQBX.jpg

Bildet viser også skinnene 2.seterad står på, og som gjør at de kan justeres fremover for bedre benplass på rad 3.
« Siste redigering: mandag 02. desember 2019, klokken 20:37 av Rearden86 »