Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y in the wild

Startet av JorEl, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: RuneW på onsdag 30. oktober 2019, klokken 13:47
Sitat fra: PionerThink på mandag 21. oktober 2019, klokken 14:49
Tror ikke bakluka er hengslet samme sted som Model 3:
https://electrek.co/2019/10/21/tesla-model-y-next-model-3-hatch/
Ser ut som det er høyere oppe der det er en markant skjøt ref bildene bakfra ???

Med andre ord, slik TM3 burde ha vært. Drit i "ubesudlet glass hele veien". Jeg elsker min TM3, men akkurat bakluka er en uheldig løsning. Det har jeg ingen problemer med å innrømme.

De burde hatt en slik luke på Model 3 i utgangspunktet. Jeg har ikke lyst på dyrere og større bil bare for å få en bedre åpning på luka.

Amoss

Sitat fra: emurof på onsdag 30. oktober 2019, klokken 14:09
De burde hatt en slik luke på Model 3 i utgangspunktet. Jeg har ikke lyst på dyrere og større bil bare for å få en bedre åpning på luka.

:+1:
Model S 85D

PionerThink

Mange tidligere bilder har vel vært motsatt der Model Y har vært i bakgrunnen og dermed ikke sett så stor ut ved siden av de andre Teslaene. Nå er den mer i forgrunnen og ser vel naturlig nok større ut ???
Så den ble passert av en X5 E70, dog med verdens smaleste og minste hjulsett jeg har sett, men allikevel overraskende stor i.f.h.t denne også :D
Lover godt dette for å kunne få med hele familien på tur :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

1000kwh

Dette tror jeg blir den første skikkelige folkevogna som går på strøm og som faktisk ikke har noen som helst kompromisser.

Kompakt, 7-seter, awd, lengst rekkevidde, ladenettverk, intuitivt og fremtidsrettet brukergrensesnitt, hengerfeste osv :D


DeepFu

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 31. oktober 2019, klokken 08:59
Dette tror jeg blir den første skikkelige folkevogna som går på strøm og som faktisk ikke har noen som helst kompromisser.

Kompakt, 7-seter, awd, lengst rekkevidde, ladenettverk, intuitivt og fremtidsrettet brukergrensesnitt, hengerfeste osv :D

Så forskjellig kan man altså se ting.. I mine øyne er den et eneste stort kompromiss. Ikke er det stasjonsvogn, ikke er det suv, ikke er det kombikupe, men en bastard av alle tre. Og antakelig med samme håpløse opplegg for takbøyler, som fører til at takboks står komisk langt frem. Og når hengerfeste kommer gjenstår å se, jeg går i alle fall ikke på samme blemma som med TM3 en gang til. Drøyer det i det lengste i håp om at det kommer noe mer praktisk/penere i løpet av neste år.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: DeepFu på torsdag 31. oktober 2019, klokken 09:16
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 31. oktober 2019, klokken 08:59
Dette tror jeg blir den første skikkelige folkevogna som går på strøm og som faktisk ikke har noen som helst kompromisser.

Kompakt, 7-seter, awd, lengst rekkevidde, ladenettverk, intuitivt og fremtidsrettet brukergrensesnitt, hengerfeste osv :D

Så forskjellig kan man altså se ting.. I mine øyne er den et eneste stort kompromiss. Ikke er det stasjonsvogn, ikke er det suv, ikke er det kombikupe, men en bastard av alle tre. Og antakelig med samme håpløse opplegg for takbøyler, som fører til at takboks står komisk langt frem. Og når hengerfeste kommer gjenstår å se, jeg går i alle fall ikke på samme blemma som med TM3 en gang til. Drøyer det i det lengste i håp om at det kommer noe mer praktisk/penere i løpet av neste år.
Folk vil ikke ha stasjonsvogn. Folk vil ha mer høyreiste biler. Ikke nødvendigvis en gigantisk rendyrket SUV, men noe i mellom. Så der tror jeg de treffer bra. Videre så er jo luka mye lengre opp enn på M3.

Hengerfeste kommer, det er totalt usannsynlig noe annet.

Takbøylene funker da vel på M3? Men er vel ikke veien for at dette blir et bedre system på MY.

Øyvind.h

Jeg opplever også at Model Y er den virkelige volumselgeren. Den er høyere, får enorm bagasjeplass, praktisk kombikupe-konstruksjon med stor bakluke, overlegent ladenettverk, feilfri app, potensielt gode selvkjøringsløsninger, rå ytelser og god rekkevidde. Til en veldig hyggelig pris.
Blir litt som en høyreist prius :) Dvs riktig karosseriform mtp kombinasjon plass og luftmotstand.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 31. oktober 2019, klokken 09:43
Folk vil ikke ha stasjonsvogn. Folk vil ha mer høyreiste biler.
Det er mye en illusjon, det er ikke mye reell høydeforskjell på de høyeste bilene som går under betegnelse stasjonsvogn og de laveste som betegnes SUV. VW Passat alltrack stv. er for eksempel 1527 mm høy, mens I-pace er 1565 mm
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DeepFu

Sitat fra: 1000kwh
Folk vil ikke ha stasjonsvogn. Folk vil ha mer høyreiste biler. Ikke nødvendigvis en gigantisk rendyrket SUV, men noe i mellom. Så der tror jeg de treffer bra. Videre så er jo luka mye lengre opp enn på M3.

Hengerfeste kommer, det er totalt usannsynlig noe annet.

Takbøylene funker da vel på M3? Men er vel ikke veien for at dette blir et bedre system på MY.

Vil de ikke? Så vidt jeg kan se kryr det av stasjonsvogner. I alle fall mange nok til at minst EN produsent burde se et marked. Jeg kan ikke begripe hva som er så bra med såkalte høyreiste biler. Og ja, jeg har hatt SUV. (Jeep Grand Cherokee) Dårligere kjøregenskaper, høyere vekt, dårligere aerodynamikk, ofte begredelig lasterom ift størrelse/ ytre mål, og i mange tilfeller er ikke bakkeklaringen særlig større enn på en "vanlig" bil. Og har virkelig alle krøtterstier inn til hytta?

Ja hengerfeste kommer sikkert, men det er ikke mulig å bestille pr nå, stoler ikke på Tesla for fem flate etter å ha blitt rævkjørt en gang.

Takbøylene "funker", men er svinedyre, og form og innfesting gjør at de er mer begrensende enn de hadde trengt å være. Har kajakkholdere/ skiholdere/ annet som ikke kan brukes fordi det forutsetter 4kant rør, og ikke finnes med alternative fester. Forventer at det blir akkurat likt på TMY, men taket er sikkert noen cm forskjellig i bredde, så man må ha et nytt stativ
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: DeepFu på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:45
Sitat fra: 1000kwh
Folk vil ikke ha stasjonsvogn. Folk vil ha mer høyreiste biler. Ikke nødvendigvis en gigantisk rendyrket SUV, men noe i mellom. Så der tror jeg de treffer bra. Videre så er jo luka mye lengre opp enn på M3.

Hengerfeste kommer, det er totalt usannsynlig noe annet.

Takbøylene funker da vel på M3? Men er vel ikke veien for at dette blir et bedre system på MY.

Vil de ikke? Så vidt jeg kan se kryr det av stasjonsvogner. I alle fall mange nok til at minst EN produsent burde se et marked. Jeg kan ikke begripe hva som er så bra med såkalte høyreiste biler. Og ja, jeg har hatt SUV. (Jeep Grand Cherokee) Dårligere kjøregenskaper, høyere vekt, dårligere aerodynamikk, ofte begredelig lasterom ift størrelse/ ytre mål, og i mange tilfeller er ikke bakkeklaringen særlig større enn på en "vanlig" bil. Og har virkelig alle krøtterstier inn til hytta?

Ja hengerfeste kommer sikkert, men det er ikke mulig å bestille pr nå, stoler ikke på Tesla for fem flate etter å ha blitt rævkjørt en gang.

Takbøylene "funker", men er svinedyre, og form og innfesting gjør at de er mer begrensende enn de hadde trengt å være. Har kajakkholdere/ skiholdere/ annet som ikke kan brukes fordi det forutsetter 4kant rør, og ikke finnes med alternative fester. Forventer at det blir akkurat likt på TMY, men taket er sikkert noen cm forskjellig i bredde, så man må ha et nytt stativ
Det selges i dag elbiler, småbiler og "suv" (høyreiste biler).

Folk vil jo ha høyere biler fordi de er mye lettere å komme seg inn i, håndtere unger og man får mye bedre utsikt fra førersetet.

At DU har spesielle behov er jo noe helt annet enn hva de store massene ønsker seg.

Jambo

Sitat fra: jlan på torsdag 31. oktober 2019, klokken 10:18
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 31. oktober 2019, klokken 09:43
Folk vil ikke ha stasjonsvogn. Folk vil ha mer høyreiste biler.
Det er mye en illusjon, det er ikke mye reell høydeforskjell på de høyeste bilene som går under betegnelse stasjonsvogn og de laveste som betegnes SUV. VW Passat alltrack stv. er for eksempel 1527 mm høy, mens I-pace er 1565 mm
Vanligvis sammenligner man heller ikke en hevet stasjonsvogn som Alltrack, og den laveste SUV-en, om crossoveren I-pace kan kalles det, når man snakker om generelle forskjeller mellom stasjonsvogn og SUV. Jeg er enig i at forskjellene ikke er _store_, men det er vanligvis mellom 15-20 cm forskjell i høyde på stasjonsvogner og SUV-er i samme klasse og fra samme merke, og i dette tallet ligger også ofte rundt 5 cm eller mer i økt bakkeklaring som er viktig for mange med dårlig vei hjemme/på hytta.

Hvis bakkeklaringen på stasjonsvogna er 15 cm, og SUV-en har 20 cm, er det en økning på 33%. Om stasjonsvogna er 145 cm høy, og SUV-en er 165 cm høy, er det en økning på 14%. 20 cm forskjell i høyden utgjør ganske mye når vi snakker om sittehøyde og hvordan bilen er å sette seg inn i, tenk deg bare om du hadde hevet kjøkkenstolen din 20 cm opp. Langt fra en illusjon, vil jeg si.

jlan

Sitat fra: Jambo på torsdag 31. oktober 2019, klokken 11:32
tenk deg bare om du hadde hevet kjøkkenstolen din 20 cm opp.
Foreløbig så klarer jeg greit å sette meg både i en sofa og på en kjøkkenstol. Men det er klart at når alderen begynner å tynge så vil jeg kanskje vurdere en høyere bil igjen. Min idealbil ville forsåvidt vært en Model 3 stasjonsvogn med hydraulisk Citroen fjæring og +10cm i extra high. Så kunne den hevet seg med "easy entry".

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DeepFu

Sitat fra: 1000kwh

At DU har spesielle behov er jo noe helt annet enn hva de store massene ønsker seg.
Å primært ønske seg en bil med det som har vært den mest populære karosseriformen i skandinavia siste 40? år vil jeg ikke si er å ha "spesielle behov". At smart markedsføring har fått folk til å tro at såkalte suv'er er alt for alle synes jeg er synd. Jeg har ikke mobilitetsutfordringer, og trenger ikke bistand for å sette meg inn i, eller komme meg ut av en bil. Ikke har jeg små unger, og hytteveien min er E10, så standarden er tålelig grei. Jeg har glass både i frontruta og i sidevinduene/ bakvinduet, så jeg ser helt greit ut. Den bilen jeg ser dårligst i er Transiten min, som også er den høyeste. Hvis TM3 hadde blitt lansert samtidig som sedan, kombikupe og stasjonsvogn, hvilken variant tror du hadde solgt best?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

1000kwh

Sitat fra: DeepFu på torsdag 31. oktober 2019, klokken 13:35
Sitat fra: 1000kwh

At DU har spesielle behov er jo noe helt annet enn hva de store massene ønsker seg.
Å primært ønske seg en bil med det som har vært den mest populære karosseriformen i skandinavia siste 40? år vil jeg ikke si er å ha "spesielle behov". At smart markedsføring har fått folk til å tro at såkalte suv'er er alt for alle synes jeg er synd. Jeg har ikke mobilitetsutfordringer, og trenger ikke bistand for å sette meg inn i, eller komme meg ut av en bil. Ikke har jeg små unger, og hytteveien min er E10, så standarden er tålelig grei. Jeg har glass både i frontruta og i sidevinduene/ bakvinduet, så jeg ser helt greit ut. Den bilen jeg ser dårligst i er Transiten min, som også er den høyeste. Hvis TM3 hadde blitt lansert samtidig som sedan, kombikupe og stasjonsvogn, hvilken variant tror du hadde solgt best?
Påstanden min om at folk vil ha høyreiste biler står fortsatt ;)

PionerThink

Et kjapt søk avdekker at både sedan og stasjonsvogn har nedgang, mens flertallet ser etter SUV:
https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2019/10/06/195616470/elbil-nei-flest-bilkjopere-leter-etter-noe-annet

Skal sies at Norge har jo frem til nylig blitt kalt "Stasjonsvognlandet", men dette har vel etter hvert endret seg som det fremkommer i artikkelen ;)
Har selv hatt Stv. SUV, så Stv igjen og nå SUV igjen, så Model Y er derfor en naturlig overgang for vår familie :+1:
(kan legge til at vår F11 530dX var den beste bilen jeg har hatt, men når ungene spyr og kjerringa klager på dårlig plass så måtte det bli SUV igjen ::))
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA