Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Model Y in the wild  (Lest 28833 ganger)

model3citizen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 919
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #15 på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 06:47 »
Ved en møteulykke med en annen bil sitter man tryggere i en høyere bil enn en lavere bil.
Ja, men da må du jo snakke ned høye biler mest mulig, så du får beholde fordelen din der  :)
Har sett det nevnt flere ganger at en "høy" bil er tryggere enn ordinær bil i kollisjoner. Finnes det noen dokumentasjon på dette, eller er det placebo? Det er tross alt ikke rare forskjellen vi snakker om her. At en suv er så høy er mye en optisk illusjon fra smarte designere.

Ja, det finnes tall som sier det. Men, tallene viser også at jobben med å gjøre SUVer "kompatible" i en kollisjon med vanlige personbiler har båret frukter og tallene viser en nedgang i dødelig utfall hvor vi sammenligner kollisjon mellom SUV/personbil og personbil/personbil.

Sitat
“For a long time, the front ends of SUVs were so high that they bypassed the energy-absorbing structures of the fronts of cars,” says Joe Nolan, IIHS senior vice president for vehicle research and a co-author of both the earlier study and the new one. “The changes prompted by the voluntary commitment largely resolved that issue.”

The trend toward better crash compatibility between cars and SUVs has continued, the new study shows. In 2013-16, the rate that car drivers were killed in crashes with 1-4-year-old SUVs was just 28 percent higher than the rate that car drivers were killed in crashes with other cars, also between 1 and 4 years old. That compares with 132 percent in 1989-92 and 59 percent in 2009-12.

https://www.iihs.org/news/detail/suvs-no-longer-pose-outsize-risk-to-car-occupants-but-pickup-compatibility-lags
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

DeepFu

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 386
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #16 på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 07:38 »
Og ifølge artikkelen er det fordi en suv ikke er en suv. Det er tydeligvis USA som er utgangspunktet, og den samme nedgangen har de ikke sett i ulykker som involverer pick-up. Før var jo en suv på mange måter en pick-up med tak. Chevrolet Tahoe/ Suburban, Jeep Grand Cherokee, Blazer mm. Bygd på ramme med stive akslinger foran og bak og stor motor. En T-roc eller Cr-v er jo ikke helt i samme divisjon. Dagens såkalte suver har ingenting med ordets opprinnelige betydning å gjøre.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Reservert
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1795
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #17 på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 11:38 »
Det tror jeg er helt korrekt, men pick-up betegnelsen er heller ikke entydig. Det var opprinnelig en åpen varebil for små kolli (parcel pick-up). Denne varianten finnes jo fortsatt, f.eks. Peugeot Partner pick-up. Men full size amerikanske pick-up trucks er jo noe helt annet enn dette, og er vel mer etterkommere etter militære terrengkjøretøy som Land-Rover og Hummer.  Noen mener at en ekte SUV eller Truck må ha ramme, og det er kanskje en bedre måte å skille på.
(TMX 90D AP1 - solgt)
TM3 LR AWD HF

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2675
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #18 på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 11:42 »
Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3 "Født"August-2018
Elbil og miljø-svineri : https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=98

Kvalvag

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 41
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #19 på: Tirsdag 15. Oktober 2019, klokken 11:45 »
At Teslas bruker et hatcbak-design (SAAB hadde det samme) i stedet for sedan og stasjonsvogn er nok for å forenkle produksjonen - men også for at det gir minst luftmotstand.  Etablerte store fabrikker spyr jo  ut varianter i fleng - men det er ikke det man starter med når man lager bilfabrikk fra scratch.

Man ser allerede at det er priskrig på andre merker - de setter ned priser og kjører kampanjer - sist ut er Audis SUV - det betyr nok at Teslas Y er ganske nær produksjon. Det er panikk blandt de etablerte merkene nå.

emphezis

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 248
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #20 på: Fredag 18. Oktober 2019, klokken 13:31 »
Flere bilder. Legg merke til bilder fra familiedag hos tesla, med hele lineupen S3XY
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-power-sports-aero-wheels-road-test-sighting/
Kjipt Model S fremdeles, etter 7 år, er den fineste bilen i rekka..  :angel:
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

LFC

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 113
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #21 på: Lørdag 19. Oktober 2019, klokken 09:36 »
Nye hjul på model-Y....wow. :)
https://electrek.co/2019/10/15/tesla-model-y-pre-production-wheels-spotted-carrier-factory/

De har sikkert bare tatt av den fæle plasten som er på de originale hjulene.

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2675
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #22 på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 12:06 »
Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3 "Født"August-2018
Elbil og miljø-svineri : https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=98

OleJA

  • Gjest
Sv: Model Y in the wild
« Svar #23 på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 13:19 »

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2393
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #24 på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 13:44 »
Model Y ved siden av TM3.
https://electrek.co/2019/10/21/tesla-model-y-next-model-3-hatch/
Ganske heftige 'Panel gaps' på det Y-panseret :-o
Kan vi ikke begynne å mase om "panel gaps" når bilen faktisk er i produksjon? :)

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2675
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #25 på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 14:02 »
Mtp panseret på Y. Så synes jeg bilen ser penere ut forfra enn TM3. "Froske-looken" fra TM3 forsvinner, selv om TM3 har vokst på meg. TM3 er en fin bil når jeg ser den ruller rundt, nesten så jeg tenker at modelS koster for mye :-\ Men jeg synes jo at modelS er den peneste og mest brukervennlige bilen til nå. Den har alt man kan ønske av en sprek familiebil.
ModelY er den bilen jeg kunne tenkt meg å "nedgradere til", fra modelS. Men jeg har god tid, og lar tiden og Tesla sin produksjonseffektivitet jobbe for meg. Kommer nok mange varianter av Y til slutt og kanskje en god pris :) Edit; eller renteavtale som jeg er avhengig av :-X
Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3 "Født"August-2018
Elbil og miljø-svineri : https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=98

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Model Y in the wild
« Svar #26 på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 14:04 »
Det som er mer interessant er at luka på Y ser ut til å være hengslet på samme sted som 3!

Det er noe som kan skape mye støy fra kjøpere. Forståelig at de bruker 3 som utgangspunkt, men det er mange som ønsker seg stor bakluke.
« Siste redigering: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 14:06 av knut.aulie »

Roy Aasen

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 919
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #27 på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 14:20 »
Det som er mer interessant er at luka på Y ser ut til å være hengslet på samme sted som 3!

Det er noe som kan skape mye støy fra kjøpere. Forståelig at de bruker 3 som utgangspunkt, men det er mange som ønsker seg stor bakluke.

Her ser det da ikke slik ut:
https://insideevs.com/news/377184/tesla-model-y-sightings-growing/

Se skjøt like over det lille sidevinduet. Ser også ut som en skjøt i glasset?

JorEl

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2675
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #28 på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 14:24 »
Bakluka bør i hvert fall holde alt nedbør borte fra bagasjerommet. Ellers så ha det sett greit nok ut for meg. Ser ut som man kan løfte ting lett inn og ut. :+1:
Tesla Model S75D MCU2 FSD HW3 "Født"August-2018
Elbil og miljø-svineri : https://youtu.be/mk-LnUYEXuM?t=98

PionerThink

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 623
    • Vis profil
Sv: Model Y in the wild
« Svar #29 på: Mandag 21. Oktober 2019, klokken 14:49 »
Tror ikke bakluka er hengslet samme sted som Model 3:
https://electrek.co/2019/10/21/tesla-model-y-next-model-3-hatch/
Ser ut som det er høyere oppe der det er en markant skjøt ref bildene bakfra ???
Grå BMW i3 I01 2014-modell i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012-modell, gått 53 500 km, solgt
Grå Think 2001-modell, USA-utgave, solgt.