Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y in the wild

Startet av JorEl, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: DeepFu på fredag 11. oktober 2019, klokken 16:54
Sitat fra: jlan på fredag 11. oktober 2019, klokken 13:16
Sitat fra: kodax på fredag 11. oktober 2019, klokken 12:36
Ved en møteulykke med en annen bil sitter man tryggere i en høyere bil enn en lavere bil.
Ja, men da må du jo snakke ned høye biler mest mulig, så du får beholde fordelen din der  :)
Har sett det nevnt flere ganger at en "høy" bil er tryggere enn ordinær bil i kollisjoner. Finnes det noen dokumentasjon på dette, eller er det placebo? Det er tross alt ikke rare forskjellen vi snakker om her. At en suv er så høy er mye en optisk illusjon fra smarte designere.

Ja, det finnes tall som sier det. Men, tallene viser også at jobben med å gjøre SUVer "kompatible" i en kollisjon med vanlige personbiler har båret frukter og tallene viser en nedgang i dødelig utfall hvor vi sammenligner kollisjon mellom SUV/personbil og personbil/personbil.

Sitat"For a long time, the front ends of SUVs were so high that they bypassed the energy-absorbing structures of the fronts of cars," says Joe Nolan, IIHS senior vice president for vehicle research and a co-author of both the earlier study and the new one. "The changes prompted by the voluntary commitment largely resolved that issue."

The trend toward better crash compatibility between cars and SUVs has continued, the new study shows. In 2013-16, the rate that car drivers were killed in crashes with 1-4-year-old SUVs was just 28 percent higher than the rate that car drivers were killed in crashes with other cars, also between 1 and 4 years old. That compares with 132 percent in 1989-92 and 59 percent in 2009-12.

https://www.iihs.org/news/detail/suvs-no-longer-pose-outsize-risk-to-car-occupants-but-pickup-compatibility-lags

DeepFu

Og ifølge artikkelen er det fordi en suv ikke er en suv. Det er tydeligvis USA som er utgangspunktet, og den samme nedgangen har de ikke sett i ulykker som involverer pick-up. Før var jo en suv på mange måter en pick-up med tak. Chevrolet Tahoe/ Suburban, Jeep Grand Cherokee, Blazer mm. Bygd på ramme med stive akslinger foran og bak og stor motor. En T-roc eller Cr-v er jo ikke helt i samme divisjon. Dagens såkalte suver har ingenting med ordets opprinnelige betydning å gjøre.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jlan

Det tror jeg er helt korrekt, men pick-up betegnelsen er heller ikke entydig. Det var opprinnelig en åpen varebil for små kolli (parcel pick-up). Denne varianten finnes jo fortsatt, f.eks. Peugeot Partner pick-up. Men full size amerikanske pick-up trucks er jo noe helt annet enn dette, og er vel mer etterkommere etter militære terrengkjøretøy som Land-Rover og Hummer.  Noen mener at en ekte SUV eller Truck må ha ramme, og det er kanskje en bedre måte å skille på.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Kvalvag

At Teslas bruker et hatcbak-design (SAAB hadde det samme) i stedet for sedan og stasjonsvogn er nok for å forenkle produksjonen - men også for at det gir minst luftmotstand.  Etablerte store fabrikker spyr jo  ut varianter i fleng - men det er ikke det man starter med når man lager bilfabrikk fra scratch.

Man ser allerede at det er priskrig på andre merker - de setter ned priser og kjører kampanjer - sist ut er Audis SUV - det betyr nok at Teslas Y er ganske nær produksjon. Det er panikk blandt de etablerte merkene nå.

emphezis

Sitat fra: andy99 på onsdag 16. oktober 2019, klokken 23:11
Flere bilder. Legg merke til bilder fra familiedag hos tesla, med hele lineupen S3XY
https://www.teslarati.com/tesla-model-y-power-sports-aero-wheels-road-test-sighting/
Kjipt Model S fremdeles, etter 7 år, er den fineste bilen i rekka..  :angel:
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

LFC

Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"


1000kwh

Sitat fra: OleJA på mandag 21. oktober 2019, klokken 13:19
Sitat fra: JorEl på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:06
Model Y ved siden av TM3.
https://electrek.co/2019/10/21/tesla-model-y-next-model-3-hatch/
Ganske heftige 'Panel gaps' på det Y-panseret :-o
Kan vi ikke begynne å mase om "panel gaps" når bilen faktisk er i produksjon? :)

JorEl

Mtp panseret på Y. Så synes jeg bilen ser penere ut forfra enn TM3. "Froske-looken" fra TM3 forsvinner, selv om TM3 har vokst på meg. TM3 er en fin bil når jeg ser den ruller rundt, nesten så jeg tenker at modelS koster for mye :-\ Men jeg synes jo at modelS er den peneste og mest brukervennlige bilen til nå. Den har alt man kan ønske av en sprek familiebil.
ModelY er den bilen jeg kunne tenkt meg å "nedgradere til", fra modelS. Men jeg har god tid, og lar tiden og Tesla sin produksjonseffektivitet jobbe for meg. Kommer nok mange varianter av Y til slutt og kanskje en god pris :) Edit; eller renteavtale som jeg er avhengig av :-X
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Counterpointer

#26
Det som er mer interessant er at luka på Y ser ut til å være hengslet på samme sted som 3!

Det er noe som kan skape mye støy fra kjøpere. Forståelig at de bruker 3 som utgangspunkt, men det er mange som ønsker seg stor bakluke.

Roy Aasen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 21. oktober 2019, klokken 14:04
Det som er mer interessant er at luka på Y ser ut til å være hengslet på samme sted som 3!

Det er noe som kan skape mye støy fra kjøpere. Forståelig at de bruker 3 som utgangspunkt, men det er mange som ønsker seg stor bakluke.

Her ser det da ikke slik ut:
https://insideevs.com/news/377184/tesla-model-y-sightings-growing/

Se skjøt like over det lille sidevinduet. Ser også ut som en skjøt i glasset?

JorEl

Bakluka bør i hvert fall holde alt nedbør borte fra bagasjerommet. Ellers så ha det sett greit nok ut for meg. Ser ut som man kan løfte ting lett inn og ut. :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

PionerThink

Tror ikke bakluka er hengslet samme sted som Model 3:
https://electrek.co/2019/10/21/tesla-model-y-next-model-3-hatch/
Ser ut som det er høyere oppe der det er en markant skjøt ref bildene bakfra ???
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA