Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model Y in the wild

Startet av JorEl, torsdag 03. oktober 2019, klokken 10:27

« forrige - neste »

JorEl

Blir fint å se de første Yene som ruller på norske veier. Y kommer til å ta rekorden til lillebror :)
https://electrek.co/2019/10/02/black-tesla-model-y-spotted-in-the-wild-near-tesla-hq/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Strøm Tycoon

Flere bilder hos Motortrend. Fra siden ser den veldig oppblåst ut. Kanskje Model Y står for Model Yeast :)

Blir morro å se folk som har klaget på utseendet til BMW i3 akseptere denne.

Magnus Hansen

Sitat fra: model3citizen på torsdag 10. oktober 2019, klokken 07:01
Flere bilder hos Motortrend. Fra siden ser den veldig oppblåst ut. Kanskje Model Y står for Model Yeast :)

Blir morro å se folk som har klaget på utseendet til BMW i3 akseptere denne.

Personlig så er jeg enig i det. Lavere biler er mer elegante. Men markedet er ganske så samstemt på at det er SUV/CUV type biler som selger.

Øyvind.h

Ser ikke ut som sort med små mørke felger gjør seg så bra på Model Y nei.
Hvit med litt større felger ser mye bedre ut. Grå med performance-felgene tror jeg også vil se bra ut. Det var min endelige konfig, men blir antakelig kansellert pga bestilling av annen bil.
Men det blir som med Model S og X. S er mer linjelekker mens X er mer praktisk.
I3 synes jeg for øvrig ser kul ut. Det er kanskje den småbilen jeg kunne tenkt meg som bil nr 2 om jeg måtte hatt to biler i husstanden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

DeepFu

#4
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 10. oktober 2019, klokken 07:36
Sitat fra: model3citizen på torsdag 10. oktober 2019, klokken 07:01
Flere bilder hos Motortrend. Fra siden ser den veldig oppblåst ut. Kanskje Model Y står for Model Yeast :)

Blir morro å se folk som har klaget på utseendet til BMW i3 akseptere denne.

Personlig så er jeg enig i det. Lavere biler er mer elegante. Men markedet er ganske så samstemt på at det er SUV/CUV type biler som selger.
Litt usikker på hva som er høna og egget her.. Man kjøper vel det man får. Jeg nekter å tro at 1000-vis av nordmenn plutselig skjønte at små sedaner som ser ut som en kombikupe' er den mest praktiske bilen for dem. Men hva skal man gjøre da? Når det er det man blir tilbudt? Hvis TM3 hadde kommet i de 3 "standard" variantene: Sedan, kombikupe' og stasjonsvogn, hva tror du hadde solgt mest og minst? Jeg kjøpte en TM3, ikke fordi det var det jeg ville ha, men fordi det er strengt tatt det eneste realistiske alternativet med vårt kjøremønster, og når man bor i Nord-Norge. Det kan godt hende jeg blir å kjøpe en TMY også, igjen, ikke fordi det er det jeg vil ha, men ingen lager det jeg vil ha, eller har varslet at det kommer, så da blir TMY det minst verste alternativet.
Jeg synes stengt tatt ikke jeg er kravstor heller. Gi meg en mellomstor stasjonsvogn med ca 50 mil rekkevidde, 4WD, ladehastighet på minst 150kW og krok, så er jeg fornøyd. Det hadde kostet Tesla en halv kalori å lage denne bilen på TM3, men må kanskje heller håpe på Polestar 3??


Begge disse bilene ser strengt tatt bedre ut enn den sedanen...
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jlan

Sitat fra: DeepFu på torsdag 10. oktober 2019, klokken 09:00
Gi meg en mellomstor stasjonsvogn med ca 50 mil rekkevidde, 4WD, ladehastighet på minst 150kW og krok, så er jeg fornøyd.
Enig i det. Så lenge en ikke skal kjøre i terreng er det nesten bare ulemper med en høyere bil. Jeg lurer på om folk blir litt lurt av Cd tallene også. Selv om en stasjonsvogn har typisk 10% høyere Cd enn en Coupe SUV,  så har den gjerne 10% mindre frontareal, og dermed samme CdA.  En SUV utgave er gjerne også tyngre enn samme modell som stasjonsvogn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

1000kwh

Kjenner jeg er ferdig med stasjonsvogn (og tror store deler av markedet er det også), særlig med små barn. Da er jo en høyreist bil mye mer praktisk. Så derfor tror jeg model Y kommer til å bli en storselger. Spiller jo ingen rolle om den er litt "oppblåst".. Ser her kurrant ut synes nå jeg..

Øyvind.h

Sitat fra: jlan på torsdag 10. oktober 2019, klokken 10:34
Sitat fra: DeepFu på torsdag 10. oktober 2019, klokken 09:00
Gi meg en mellomstor stasjonsvogn med ca 50 mil rekkevidde, 4WD, ladehastighet på minst 150kW og krok, så er jeg fornøyd.
Enig i det. Så lenge en ikke skal kjøre i terreng er det nesten bare ulemper med en høyere bil. Jeg lurer på om folk blir litt lurt av Cd tallene også. Selv om en stasjonsvogn har typisk 10% høyere Cd enn en Coupe SUV,  så har den gjerne 10% mindre frontareal, og dermed samme CdA.  En SUV utgave er gjerne også tyngre enn samme modell som stasjonsvogn.

Samtidig er det vesentlig forskjell i forbruk på Model X og E-Tron. Designmessig er E-Tron mer etter min smak. Litt høyreist stasjonsvogn er perfekt. Men Model X som er større enn E-Tron ender med lavere forbruk.

For øvrig - en elektrisk Passat er noe jeg i 7-8 år har lurt på hvorfor ingen gidder lage. Eller eGolf stasjonsvogn?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

OhmPaPa

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. oktober 2019, klokken 11:32
For øvrig - en elektrisk Passat er noe jeg i 7-8 år har lurt på hvorfor ingen gidder lage. Eller eGolf stasjonsvogn?

Tesla og resten av amcar-produsentene lager ikke stasjonsvogner fordi det ikke selger i USA. Der vil folk ha stasjonsvogn uten tak dvs pickups.

Så vi trenger at europeiske fabrikker lager stasjonsvognene. Men...
VAG og resten av de europeiske har vært og er for trege til å skjønne elbiler. Så de lager for det meste småbiler for å prøve seg fram. Og så er de kanskje redde for at en e-Passat vil ødelegge salget av fossil-Passat samtidig som de ikke klarer å tjene penger på elbiler enda. Så da taper de masse penger.

Det er forøvrig hyggelig at diskusjonen går på modellutvalget og ikke om elbiler er en god idé eller ikke. Verden går framover.  :D :D

jlan

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 10. oktober 2019, klokken 11:32
Designmessig er E-Tron mer etter min smak. Litt høyreist stasjonsvogn er perfekt. Men Model X som er større enn E-Tron ender med lavere forbruk.
E-Tron har jo en karroseriform som aerodynamisk kombinerer ulempene med stasjonsvogn og SUV. Den har altså frontareal som en SUV og Cd som en stasjonsvogn.

Jeg hadde Model X i flere år pga. tilhengerfeste, og reserverte  Model Y av samme grunn, men etter overgang til Model 3 ser jeg få fordeler med å gå tilbake til en "høyreist" bil. Selv ikke når jeg unntaksvis har med små barn. De lærer fortere å klatre opp i setene selv i en lav bil. Taklast er også lettere tilgjengelig på lave biler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Ikke helt heldig utseende på Model Y. Hadde de laget panseret 10cm lengre, og 10cm høyere hadde det sett mye bedre ut, og gitt mye større bagasjerom. Litt mer som den fake-Tesla-pickupen. Nå ser det ut som et snaglehus eller skilpadde. Men bryr meg bare litt om det. Ikke en deal-braker.
Tesla Model Y                         2021-

kodax

Ved en møteulykke med en annen bil sitter man tryggere i en høyere bil enn en lavere bil. Det, mer kupe- og lasteplass, og mer bakkeklaring er vel typisk fordeler med SUV kontra alternativer. Har man ikke disse ønskene/behovene burde man vel velge en lavere bil.
Hverken X eller Y er spesielt vakre i mine øyne, men X-en genial til vårt bruk. Vi klarte oss fint med en V70 tidligere, men tror det hadde blitt nedtur å gå ned til den størrelsen igjen nå.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

Sitat fra: kodax på fredag 11. oktober 2019, klokken 12:36
Ved en møteulykke med en annen bil sitter man tryggere i en høyere bil enn en lavere bil.
Ja, men da må du jo snakke ned høye biler mest mulig, så du får beholde fordelen din der  :)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

DeepFu

Sitat fra: jlan på fredag 11. oktober 2019, klokken 13:16
Sitat fra: kodax på fredag 11. oktober 2019, klokken 12:36
Ved en møteulykke med en annen bil sitter man tryggere i en høyere bil enn en lavere bil.
Ja, men da må du jo snakke ned høye biler mest mulig, så du får beholde fordelen din der  :)
Har sett det nevnt flere ganger at en "høy" bil er tryggere enn ordinær bil i kollisjoner. Finnes det noen dokumentasjon på dette, eller er det placebo? Det er tross alt ikke rare forskjellen vi snakker om her. At en suv er så høy er mye en optisk illusjon fra smarte designere.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

jlan

Vekten og lengden på kompresjonssonen betyr mer enn høyden tror jeg.

https://www.youtube.com/watch?v=ExQUGk12S8U
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA