Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smart Summon - Party trick eller nyttig?

Startet av Motorwatt, torsdag 03. oktober 2019, klokken 08:37

« forrige - neste »

Motorwatt

Vi får nok ikke Smart Summon på lenge, men er "tapet" virkelig så stort? I USA er det enorme parkeringsplasser, og det kan bli langt å gå. Men SS virker ikke over 200 fot (60,96 meter). De aller fleste av oss klarer, og har godt av det, å gå disse metrene. I tillegg er det nødvendig å stå på samme plassen, og å holde en knapp på mobiltelefonen kontinuerlig inntil prosessen er ferdig. Er det noen her som med vel utviklet oppfinnsomhet som kan tenke seg situasjoner hvor SS er nyttig? Ser bort fra en dag med regn hvor man har glemt paraplyen....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TeslaModelX

Går ut ifra at det blir støtte for lengre distanser på sikt. Jeg MÅ ikke ha SS, men jeg er en simpel sjel, jeg liker å ha ting selv om jeg aldri bruker det  :P

turfsurf

Når det bøtteregner, få bilen til å komme til nærmeste dør er vel hovedsaklig nytteverdien som jeg ser. Ellers få bilen til å komme og hente meg på jobb når jeg har gått på rulleski og det har blitt regnvær i løpet av dagen, men da må rekkevidden bli vesentlig lengre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 03. oktober 2019, klokken 08:37
Vi får nok ikke Smart Summon på lenge, men er "tapet" virkelig så stort? I USA er det enorme parkeringsplasser, og det kan bli langt å gå. Men SS virker ikke over 200 fot (60,96 meter). De aller fleste av oss klarer, og har godt av det, å gå disse metrene. I tillegg er det nødvendig å stå på samme plassen, og å holde en knapp på mobiltelefonen kontinuerlig inntil prosessen er ferdig. Er det noen her som med vel utviklet oppfinnsomhet som kan tenke seg situasjoner hvor SS er nyttig? Ser bort fra en dag med regn hvor man har glemt paraplyen....

Det virker som en del ikke skjønner at Smart Summon er noe mer enn akkurat nytteverdien av å slippe å gå 30 meter.

Slik jeg ser det er har Smart Summon følgende 3 funksjoner:

1. Smart summon er et lite skritt på veien mot FSD og vil bli brukt til å høste inn enorme mengder data (dette er allerede dokumentert av de som holder orden på datamengder inn og ut av bilen) for å komme et skritt videre i dette enorme prosjektet.

2. Smart Summon har (når den fungerer sånn noenlunde) en enorm wow-effekt. Uansett hva naysayerene  sier, så er dette noen som aldri har vært sett før. Sjekk noen av videoene der folk stimler sammen og drar opp telefonene når de skjønner hva som skjer. Med mindre det skjer en del alvorlige ulykker, vil jeg tro dette er kjempereklame for Tesla.

3. På siste plass kommer nytteverdien. I alle fall i dagens form. Det virker som det er en del igjen på hvordan bilen plasserer seg i vegbanen + endestasjonen. Personlig kunne jeg ha tenkt meg muligheten (om jeg hadde hatt SS her) til å sette en vektor (retning) på bilen der den skulle stoppe (les: rygg inn til meg, så slipper jeg å rygge ut igjen).

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Jeg har garasje på baksiden av huset, hvis bilen kunne kjøre ut av garasje og foran huset så hadde det vært nyttig.

Øggen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. oktober 2019, klokken 09:16
Når det bøtteregner, få bilen til å komme til nærmeste dør er vel hovedsaklig nytteverdien som jeg ser. Ellers få bilen til å komme og hente meg på jobb når jeg har gått på rulleski og det har blitt regnvær i løpet av dagen, men da må rekkevidden bli vesentlig lengre.

I regnver vil nok bilen få problem med å sjå uten fungerande regnsensor. Men det versera rykte om at det kun e dei ultrasoniske sensorane og ikkje "vision" som blir brukt.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

RuneW

Sitat fra: Øggen på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:51
I regnver vil nok bilen få problem med å sjå uten fungerande regnsensor. Men det versera rykte om at det kun e dei ultrasoniske sensorane og ikkje "vision" som blir brukt.

Hvis det er sant, så er det utrolig at det fungerer så godt som det gjør.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

1000kwh

Sitat fra: Øggen på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:51
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. oktober 2019, klokken 09:16
Når det bøtteregner, få bilen til å komme til nærmeste dør er vel hovedsaklig nytteverdien som jeg ser. Ellers få bilen til å komme og hente meg på jobb når jeg har gått på rulleski og det har blitt regnvær i løpet av dagen, men da må rekkevidden bli vesentlig lengre.

I regnver vil nok bilen få problem med å sjå uten fungerande regnsensor. Men det versera rykte om at det kun e dei ultrasoniske sensorane og ikkje "vision" som blir brukt.
Har aldri opplevd at hverken regn eller regnsensor har stått i vegen for AP. hvis det er bare sensorene, hvordan vet bilen hvor den er?

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:43
hvis det er bare sensorene, hvordan vet bilen hvor den er?
Summon går såpass sakte at ultralyd sensorene sammen med GPS godt kan være nok. Den vil dog ikke kunne forholde seg til veimerking o.l.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:59
Sitat fra: 1000kwh på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:43
hvis det er bare sensorene, hvordan vet bilen hvor den er?
Summon går såpass sakte at ultralyd sensorene sammen med GPS godt kan være nok. Den vil dog ikke kunne forholde seg til veimerking o.l.
Nå skal ikke jeg påstå å ha sett alle videoer, men i Ben Sullins sin så det veldig ut som om bilen fulgte oppmerkingen på parkeringsplassen. Dette indikerer at den følger enten kamera eller kart evt begge.

turfsurf

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. oktober 2019, klokken 15:08
Nå skal ikke jeg påstå å ha sett alle videoer, men i Ben Sullins sin så det veldig ut som om bilen fulgte oppmerkingen på parkeringsplassen. Dette indikerer at den følger enten kamera eller kart evt begge.
Det jeg har sett av videoer så driter den ihvertfall i oppmerking av P plasser. Om det er å følge veimerking eller ikke kan man jo diskutere.

Personlig synes jeg det er rart om de ikke bruker vision til dette, kanskje med støtte av ultralyd.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: ModelS på torsdag 03. oktober 2019, klokken 08:40
Går ut ifra at det blir støtte for lengre distanser på sikt.
Ikke så sikker på det. En mobiltelefon har en maks rekkevidde på WiFi med gode forhold, og ingen hindre, på ca. 300 fot. Med en sikkerhetsmargin så er 200 fot realistisk. Bluetooth klasse 2 er ca. 33 fot.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Dette er kun andre utgave av Summon. Denne funksjonen vil bli bedre og fungere over lengre avstander etterhvert som Tesla løser tekniske utfordringer i koden og får myndighetene med på å godta at biler kjører på egenhånd.

Første utgave som vi i Norge har er allerede kjekt å ha - senest i dag brukte jeg den til å kjøre bilen et par meter framover så jeg slapp å trå i en sølepytt.

Aner ikke når Norske eller Europeiske myndigheter vil si OK til bedre Summon - men klart jeg vil ha den muligheten.

Som mange nye ting tar det tid før man skjønner at det kan brukes til. Men å kunne flytte bilen noen meter uten å trenge å gå ut av huset har jeg ofte kunnet ha bruk for.

Er man bevegelseshemmet er det sikkert oftere enklere å få bilen til å komme enn å bevege seg selv. Jeg har i allefall klønet skikkelig de gangene jeg har trengt krykker.

geear

#13
Sitat fra: Øggen på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:51
Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. oktober 2019, klokken 09:16
Når det bøtteregner, få bilen til å komme til nærmeste dør er vel hovedsaklig nytteverdien som jeg ser. Ellers få bilen til å komme og hente meg på jobb når jeg har gått på rulleski og det har blitt regnvær i løpet av dagen, men da må rekkevidden bli vesentlig lengre.

I regnver vil nok bilen få problem med å sjå uten fungerande regnsensor. Men det versera rykte om at det kun e dei ultrasoniske sensorane og ikkje "vision" som blir brukt.
I beta har de hatt en del utfordringer med forskjellige farger på asfalt, nedstøpte kanter, og så videre, om det skal tolkes som skygge fra en kant eller bare en annen farge dekke, så jeg klarer ikke se at det du sier kan stemme i det hele tatt. Dessuten er været minst like stort problem for UL-sensorer som kameraene. AP kjører utrolig bra selv når en knapt kan se noe selv, både i mørke og regn. Når det kommer regn på ruta så endrer mennesket fokus til nære, og ser ikke en dritt, mens kameraet på bilene har fast fokus, og ser "gjennom" regnet rett foran seg.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA