Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Key Fob anyone?

Startet av JorEl, onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:36

« forrige - neste »

Anderskri

Noen som har fått bekreftet at US fob fungerer på europeiske modeller?

Tom

Sitat fra: Handyman på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:20
Sitat fra: TøddiVedder på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:04
Ja, men selv med TWC må jeg som oftest bruke bakdørtrikset.
Det har jeg ikke måttet gjøre siden lenge før sommeren en gang!
Tyder på at den ikke går i dvale.
Eller du vekker bilen på annen måte..

Handyman

Sitat fra: Tom på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 13:36
Sitat fra: Handyman på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:20
Sitat fra: TøddiVedder på søndag 06. oktober 2019, klokken 14:04
Ja, men selv med TWC må jeg som oftest bruke bakdørtrikset.
Det har jeg ikke måttet gjøre siden lenge før sommeren en gang!
Tyder på at den ikke går i dvale.
Eller du vekker bilen på annen måte..
Bilen sover som en stein, og jeg kan bare trykke på knappen på kabelen for å løse ut støpselet.
Den trenger riktignok noen sekunder for å våkne, men den løser ut pluggen.
Hadde en periode på en av versjonene da jeg måtte bruke dørhåndtaktikset, så jeg vet hvordan det er.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Her er det Trevor og vennene som diskuterer den nye keyfoben. Beklager at mitt sammendrag ikke er langt nok eller utfyllende nok. Man kan også velge å ikke se den, eller skrue av når man vil.  :police:

https://youtu.be/LgzfbaIcrdc?t=549
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

emurof

Sitat fra: MulderXF på onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:42
Bortkastet penger, iPhone fungerer veldig bra for min del!

Jeg er enig, men med ett unntak: Å låse opp ladekabel. Å måtte knote seg inn i appen for å låse opp ladekabel er no' herk.

emurof

Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..

Jeg skjønner ikke hvorfor bilen ikke bare kan låse opp ladekabelen på samme måte som den låser opp dørene, når man er nære nok. Eventuelt tat man må åpne en dør for at ladekabelen skal løse seg ut.

Hele poenget med nøkkelløs åpning av bilen forsvinner jo når man uansett må fikle med mobilen for å få ut ladekabelen.

Tåpelig.

ok67

Sitat fra: Anderskri på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 13:08
Noen som har fått bekreftet at US fob fungerer på europeiske modeller?
Nokon som veit?

Skal til USA neste veke (San Francisco, og har booka eit besøk på factory tur :-) )
Kan vere interessant å kanskje kjøpe med seg ein fob heim at om den fungerer her?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

ladov

Sitat fra: emurof på mandag 14. oktober 2019, klokken 14:37
Sitat fra: ladov på onsdag 02. oktober 2019, klokken 20:07
Det eneste jeg egentlig savner ved å bruke mobilen er enkel tilgang til å løse ut ladekabelen. Når alt annet er så enkelt virker akkurat den detaljen unødvendig knotete..

Jeg skjønner ikke hvorfor bilen ikke bare kan låse opp ladekabelen på samme måte som den låser opp dørene, når man er nære nok. Eventuelt tat man må åpne en dør for at ladekabelen skal løse seg ut.

Hele poenget med nøkkelløs åpning av bilen forsvinner jo når man uansett må fikle med mobilen for å få ut ladekabelen.

Tåpelig.
Ikke sant!

Nå åpnes sikkert bilen min 20 ganger oftere enn lading avsluttes men det *burde* være så enkelt som at ladekabelen låste seg opp når du var i nærheten, bilen var ferdig ladet* og du åpnet ei dør..

*under 2% til ferdig ladet..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mondeo

Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.

Derfor må ladingen avsluttes før man får lov til å dra ut pluggen - som forklarer hvorfor den ikke låses opp hver gang man er i nærheten.

Handyman

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 05:38
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.

Derfor må ladingen avsluttes før man får lov til å dra ut pluggen - som forklarer hvorfor den ikke låses opp hver gang man er i nærheten.
Tipper Ladov mener «lading stoppes og ladekabel frigjøres»?
Slik er det på min eUp, og det er enkelt og genialt.
Dersom ladekabelen ikke fjernes i løpet av noen sekunder, så låses kabelen igjen og ladingen starter.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 05:38
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.

Derfor må ladingen avsluttes før man får lov til å dra ut pluggen - som forklarer hvorfor den ikke låses opp hver gang man er i nærheten.

Avslutte ladingen, ja. Men hvis ladingen er avsluttet så må man fortsatt låse opp ladeporten manuelt.

Det burde vært en løsning på dette som gjør at man slipper å åpne app. For som sagt, hvis ikke så er nøkkelløs åpning av bilen nærmest poengløs.

cra

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 05:38
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.

Pilotsignal-pinnen er kortere enn de andre, og ladingen vil derfor avbrytes før du får kabelen så langt ut at det dannes en lysbue. (Sikkerhetsfunksjonen stopper lading i det pilotsignalet brytes.)

Det er selvsagt ikke optimalt siden det fortsatt går mye strøm gjennom lederne men da på et mindre areal, så det er en sikkerhetsfunksjon, ikke måten man skal avbryte lading på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ladov

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 05:38
Vel.. La oss si at du lader med 400V DC, og ladeporten er ulåst.
I det du drar ut laderen kan du risikere å få en fin lysbue som kan gjøre mye skade.

Derfor må ladingen avsluttes før man får lov til å dra ut pluggen - som forklarer hvorfor den ikke låses opp hver gang man er i nærheten.
Hvor mye strøm tror du det går når ladingen er ferdig? ;)

Men jo, poenget er som beskrevet i mer detalj i posten etter din at bilen gjør klar for at du kan nappe ut kabelen når du er i nærheten. Så får den heller starte lading igjen om du bare var ute for å lete etter brillene.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Mondeo

#43
Bilen kan jo fint finne på å bruke strøm fra laderen selv om den ikke lader da. Slår man på varmen f.eks så brukes strøm fra veggen istede for batteriet.

Må inrømme at jeg ikke ser helt problemet. Man holder inne knappen på selve laderen og ladingen avsluttes og kabelen frigjøres, så lenge man har keyfob/mobilen i nerheten.

Unntaket er vel om man lader med en uorginal kabel som ikke har knapp.

ladov

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 19:55
Bilen kan jo fint finne på å bruke strøm fra laderen selv om den ikke lader da. Slår man på varmen f.eks så brukes strøm fra veggen istede for batteriet.

Må inrømme at jeg ikke ser helt problemet. Man holder inne knappen på selve laderen og ladingen avsluttes og kabelen frigjøres, så lenge man har keyfob/mobilen i nerheten.

Unntaket er vel om man lader med en uorginal kabel som ikke har knapp.
Ingen knapp på kabelen som fulgte med bilen min. Burde det være det?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA