Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem i alle dager vil kjøpe denne bilen i dag?

Startet av andre1980, lørdag 03. oktober 2020, klokken 01:31

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Det kan godt være, men ikke mindre grunn til å boikotte de som bare tenker økonomi på lang sikt på bekostning av mange brukere i dag.

Å boicotte Nissan blir enklere og enklere i dag og fremover, men var svært vanskelig i fjor. Da var det egentlig bare å gamble på en Tesla i en formfaktor og skistøtte man egentlig ikke ville ha som var eneste alternativet (evt. overpriset eNiro på Finn uten appstyring). Jeg ville nok for levering i dag valgt en eNiro, eller for bestilling en Enyaq eller model Y (om man liker gambling/alfaprodukter).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

kaiat

Skulle jeg ha kjøpt ny elbil til sånn rundt kr.300' i dag, hadde det mest sannsynlig blitt Leaf. Hvorfor? Det er helt enkelt den beste totalpakka for oss. God plass og greitt utstyrt. Det er klart at det er et minus med Chademo (og det kommer aldri til å komme noen form for ombygging eller adapter til CCS), men normalt sett lader en jo for det meste hjemme. For oss ville heller ikke Rapidgate være et problem da daglig kjørelengde på bilferier f.eks. per i dag (med dieselbil) tilsier et eller to ladestopp for dag.

Hyundai Ioniq er et godt alternativ, men jeg finner at den helt enkelt er litt for liten til vårt bruk. Den er også noe lav å sette seg inn i og jeg har litt problemer med ryggen. MG ZS EV var også interessant, men er i praksis en fireseter da den mangler tre nakkestøtter bak. Dette er det store ankepunktet mitt med den bilen, eventuelle andre minuser og ulemper kunne jeg ha levd helt greitt med. Mulig kunne enkleste versjon av Kia e-Soul med minste batteripakke vært et alternativ også, men jeg syns bagasjerommet er litt snaut.

Marius Kotsbak

Det blir pris som den sukres med nå ja. Ganske gode tilbud med e+ fra 298-327 (Tekna) kkr. Legger man på 100 kkr. så blir det mange gode alternativer.

Det skal komme 3-parts ombyggingskit for CCS, men dette er neppe foreløpig interessant for andre enn de som kjører mye i utlandet, og har mulighet for lynlading (e+ Tekna). Blir nok ganske kostbart.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

jman76

#33
Jeg tror Nissan kommer med nyheten om en ny eller oppgradert bil i denne klassen når Ariya begynner å rulle ut av fabrikken.

Ariya blir en kostbar bil, Nissan må henge med i konkurransen i det lavere prissegmentet.

Det er ikke mye som kreves; CCS, lynlading og litt bedre effektivitet.

Sparx

Vi kjøpte familiens første El-bil nå i høst. Valget falt på en Nissan Leaf 40kwt 2018 modell. Til nå svært fornøyd.
Fantastisk god å kjøre, stillegående, mye rom til både varer og barn.

For å virkelig prøve ut konseptet med "Elbil på langtur" fylte jeg opp Leafen med 2 voksne, 2 barn og bagasjen full.
Fra dør til dør er det 50mil hver vei til hytta. Fulladet batteri, 15grader i lufte og tørr vei hele veien.
Første ladestop etter 18mil, var ikke kritisk nødvendig men der ville vi stoppe, gjennomsnitt ladestyrke på 35kw
Kjørte ytterligere 20mil, stoppet for neste leke og ladebesøk og hadde gjennomsnitt på 30kw, batteriet var 60% "varmt".
Det samme på vei hjem. Hadde gjennomsnitt på 1,61kw pr mil.

Det som gjorde meg mest fornøyd, og grunnen til at jeg melder meg på denne tråden, er at jeg priset meg lykkelig over at jeg hadde Chademo og ikke CCS som hurtigladekontakt.
På Lillehammer(ved Burger King), sto det et helt kobbel med nyblanke E-troner i kø for å lade. Jeg tenkte at shit, dette tar tid, men det viste seg at den fysiske ladekøen var for CCSene og ikke Chademo.
Siden dette var "Lynladere" kunne en lader lade to kjøretøyer, men grunnet den idiotiske plasseringen av CCS kontakten på E-tronen klarte ikke ladekabelen å rekke frem til E-tronens ladebort når det sto to kjøretøy ved siden av hverandre.
Derfor var det virrvarr av Troner både foran og bak laderne for å forsøke å navigere CCSen inn i porten.

Kjørte bare snuten min inn, koblet Chademo til og koste meg med burger.

Opplevde det samme på flere stasjoner oppover Gudbrandsdalen, at CCSen var i bruk, mens Chademo ble stående. Hadde disse kunne ladet to kjøretøy hadde jeg aldri trengt å stå i ladekø for Chademo er ledig :)

Så, ja, jeg ville lett kjøpt ny Leaf igjen nå. Topp fornøyd :)

vartli

At det er Chademo betyr null og niks for mange brukere. Måtte lære svigermor opp i hurtiglading i sommer etter at hun hadde kjørt elbil i seks-syv år uten å noen gang ha hurtigladet. Kun lading hjemme. Også andre har stort sett kjøring i nærområdet og til og fra jobb. Alt går helt fint uten å hurtiglade. Noen har hytte ca 150 km borte, også det går fint med 40 kWh selv om en har vært på jobb først. For min egen del så var Chademo det største motargumentet når hytta er ca 220 km hjemmefra, men jeg tror det går mange år før det blir tynt mellom Chademo-laderne på denne strekningen. Vi har veldig god erfaring med førstegenerasjons Leaf og forventer det samme av den nye.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

automat

Vi får plukke opp denne tråden om 3 år, og se om folk fortsatt er happy med Chademo da.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jman76

Det er nå innlysende at det ikke blir solgt mange chademobiler om et år eller to. Men ladeoperatørene vil måtte fange opp chademobilene i mange år fremover hvis de ønsker business. Mange av disse bilene på markedet er de som vil ha behov for å hurtiglade mest i lang tid fremover.

Jeg tror fremtiden kan bli at større ladeparker får løsninger tilsvarende Kempower med uttak for både CCS og chademo. Vi snakker nok heller om 10-15 år enn tre år før dette blir et stort problem. Kjører selv chademobil, får jo stadig bedre hurtiglademuligheter år for år ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA