Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lukt fra A/C

Startet av rogersen, onsdag 02. oktober 2019, klokken 08:16

« forrige - neste »

rogersen

Var en av de første som fikk bil i mars. De siste dagene har det luktet våt jord fra lufteanlegget med en gang det har kommet i gang og resten av bilturen. Jeg har Googlet litt, og det var problemer med dette i USA i starten. En firmware-update fikk bilen til å stå med viftene på en stund etter at den er låst, for å lufte ut fukt fra A/C-systemet. Men dette holder kanskje ikke? Andre som har opplevd det samme og eventuelt hatt den til service? Jeg vet at dette er noe som skjer med biler etter hvert, men et halvt år er i minste laget..

Autowinder

Jeg har ikke merket dette, har også en diesel AWD fra VAG fra 2012, og jeg kjører mye av vinteren uten A/C, bortsett fra noen perioder når det er mye fukt i bilen (tømmer smeltevann fra mattene regelmessig). Har aldri hatt lukt eller andre negative issues med A/C på bilene jeg har hatt.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Tom

Du har ikke fått løv å dritt inn i luftinntaket da? er jo helt åpent luftinntak,ser det selgers en rist som fixer dette..

ok67

Heilt åpent er det ikkje, men det er langsgåande riller, som stoppar det grøvste. Men du får ogs kjøpt alternative gitter som er meir finmaska og dermed stoppar mykje meir av løv og drit. Er forøvrig ganske enkelt å åpne opp og plukke ut  det som eventuelt ligg inni der.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Chris Neumann Ruud

Nekro, men vi opplever dette i vår 2021 utgave, den siste måneden har det lukta sur melk når vi setter oss inn i bilen som forsvinner ganske raskt men er kjipt. Noen som vet løsning?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

BE

Løsningen er sannsynligvis å ta ut/bytte kupefilter, spray inn med rensespray før innsettelse av nye filter. Ligger mange videoer som visere fremgangsmåten på youtube.

Høres ut som om disse er litt uheldig designet slik at de ligger litt nære kondenseren og blir fuktige, dette kombinert med løv og annet dritt resulterer gjerne i uønsket odør.

Mener også at dreneringen på AC kan gå relativt lett tett, men innbiller meg at jeg så de hadde gjort noen endringer her som skal ha bedret dette. Dersom dren er tett/halvtett er det enda større sannsynighet for fukt med påfølgende ubehagelige lukter.

Dreneringen er i alle fall ikke tett på min bil, jeg har aldri hatt en bil med så store vanndammer under. Så etter 7k km er det ikke luktproblemer på min. Men den står stort sett i garasje, så overnevte problem med dritt som kommer inn i AC er veldig redusert.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Syklist

Et gammelt triks for å unngå lukt fra klimaanlegget er å skru av AC kompressoren de siste 5-10 minuttene av alle bilturer før stopp og la vifta stå på slik at den kan blåse systemet tørkt.

Jeg har gjort dette etter lengere turer med alle mine biler, og stort sett unngått lukt fra klimanlegget. Model 3 får samme behandling, vi får se om det holder.

Ellers må jo kupefilter skiftes fra tid til annen.

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Jalla

Sitat fra: Syklist på lørdag 11. september 2021, klokken 20:51
Et gammelt triks for å unngå lukt fra klimaanlegget er å skru av AC kompressoren de siste 5-10 minuttene av alle bilturer før stopp og la vifta stå på slik at den kan blåse systemet tørkt.
Jeg har gjort dette etter lengere turer med alle mine biler, og stort sett unngått lukt fra klimanlegget. Model 3 får samme behandling, vi får se om det holder.
Ellers må jo kupefilter skiftes fra tid til annen.
Tja, jeg har AC aktiv hele året, og har aldri brukt "gammelt triks". Aldri hatt vond lukt.

TM3P2021

"Sliter" med samme selv. Går heldigvis fort over.

Autowinder

Sitat fra: Tom på mandag 07. oktober 2019, klokken 17:10
Du har ikke fått løv å dritt inn i luftinntaket da? er jo helt åpent luftinntak,ser det selgers en rist som fixer dette..

Nei, jeg plukker det vekk jevnlig ved vask av bil. Det er endel av normalt vedlikehold.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

tornaldo

Sitat fra: Autowinder på mandag 13. desember 2021, klokken 10:09
Sitat fra: Tom på mandag 07. oktober 2019, klokken 17:10
Du har ikke fått løv å dritt inn i luftinntaket da? er jo helt åpent luftinntak,ser det selgers en rist som fixer dette..

Nei, jeg plukker det vekk jevnlig ved vask av bil. Det er endel av normalt vedlikehold.

Svarte han 2 (!) år etter!  :)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Autowinder

Bedre sent enn aldri når en ser det en har glemt tilbakemelding på 😂
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

magnetic

Skulle jo tro at mye bruk av AC på vinteren plukker opp mye fuktig luft som legger seg i filteret..

This design flaw makes Tesla's Model 3 smell bad! (with fixes!)


https://youtu.be/vQxP6PaSmLc

daktari

Glimrende video som viser  godt utfordringen med hvordan luftkanalen er designet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nihon

Det er nytt design i Highland som skal hjelpe med å hindre dette.
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA