Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

16. oktober er datoen bilen skal vises først gang. Antatt pris?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 22:50

« forrige - neste »

telcontar

Sitat fra: Chimp på fredag 18. oktober 2019, klokken 13:36
Dårlig opplegg at enkelte sitter og skriver kontrakter, dårlig kommunikasjon utad fra Volvo som sier uke 3 2020.
Kjipt å skrive kontrakt så lenge før som man ikke kan bryte, høy risiko mtp rekkevidde/ladefart.

De burde bare kjørt online depositum opplegg som for Polestar 2, mye mer rettferdig opplegg.

For meg er det dog uforståelig at folk vil XC40 istedet for Polestar 2. No brainer i min verden, billigere, penere og fully loaded.

Chimp

Enig ang polestar sin løsning. Hadde jeg vært interessert i xc40 hadde jeg mislikt dette, folk stresser en beslutning for å komme først i køen i en halvveisløsning som forhandlere kjører lokalt, uten at man vet noe særlig om bilen.
Ps: jeg var opprinnelig interessert men falt av på rekkevidde og pris.

Ang bilen så tenker jeg det er vanskelig å si pva andre, hva slags behov de har. Fortsatt ingen elbil som er en typisk stasjonsvogn med firehjulstrekk, volvo xc40 treffer nærmest der enn så lenge. Folk vil ha plass til barnevogn og bikkje, de har like stor plass baki men utformingen på bagasjerommet er helt forskjellig. Du kan nok ha en golden retriever baki volvo men ikke i polestar.
Jeg synes polestar ser ut som en bedre pakke men den er ikke den bilen som glir lettest inn i det norske markedet. Den selger nok som hakka møkk i kina hvor de elsker sedan. Derfor skjønner jeg folk også foretrekker volvo, men tror mange blir skuffet hvis det er noe hold i EPA på 320 km. Da snakker du vinterrekkevidde på under 300. Så jeg hadde hatt problemer med å bestille denne cash, uten noen tester av journalister eller andre.

telcontar

Hvis folk gir beng i rekkevidde så er jo eTron 50 mye bedre alternativ

Trond.m

Sitat fra: Chimp på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:06
Da snakker du vinterrekkevidde på under 300. Så jeg hadde hatt problemer med å bestille denne cash, uten noen tester av journalister eller andre.
Hvis man synes vinterrekkevidde under 300 km er for lite, så er det ikke mye å velge mellom i SUV segmentet. Da faller også mye dyrere biler som i-pace, EQC og e-tron 55 også ut. At Volvo har 7500 på interesselisten viser vel at det er langt større interesse for denne enn Polestar. Nå vet jeg ikke hvor mange som har betalt depositum til Polestar, men det overrasker meg om det er på nivå med EQC og e-tron. Usikkerheten ligger i om XC40 blir levert mens det fortsatt er mva fritak, men for å sikre seg er det nok lurt å skrive kontrakt. Er sikkert mulig å komme seg unna uten tap hvis man ombestemmer seg.

Trond.m

Sitat fra: torlie på fredag 18. oktober 2019, klokken 13:22
Til dere som har signert kontrakt; har dere valgt noe ekstra utstyr?
Eller kan dere revidere kontrakten uke 3 2020?

Liker bilen, men venter fortsatt på Skoda som jeg håper blir noe større med ca tilsvarende rekkevidde, dog noe dårligere ytelse mest sannsynlig.
Det er bare en foreløpig kontrakt. Alt utstyr kan / og må spesifiseres når fabrikken offisielt åpner for å legge inn ordrer.

Chimp

Sitat fra: TM på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:37
Sitat fra: Chimp på fredag 18. oktober 2019, klokken 17:06
Da snakker du vinterrekkevidde på under 300. Så jeg hadde hatt problemer med å bestille denne cash, uten noen tester av journalister eller andre.
Hvis man synes vinterrekkevidde under 300 km er for lite, så er det ikke mye å velge mellom i SUV segmentet. Da faller også mye dyrere biler som i-pace, EQC og e-tron 55 også ut. At Volvo har 7500 på interesselisten viser vel at det er langt større interesse for denne enn Polestar. Nå vet jeg ikke hvor mange som har betalt depositum til Polestar, men det overrasker meg om det er på nivå med EQC og e-tron. Usikkerheten ligger i om XC40 blir levert mens det fortsatt er mva fritak, men for å sikre seg er det nok lurt å skrive kontrakt. Er sikkert mulig å komme seg unna uten tap hvis man ombestemmer seg.
Greit da snakker du vinterrekkevidde på under 250. Jeg bommet litt, den vil selvsagt gå kortere enn audi 55 og i pace. Eqc kjenner jeg ikke godt nok.
Med 320 epa ligger du 50 under ipace, som jeg har. Min har aldri gått under 300 om vinteren men jeg ser at det er mulig hvis du feks bor i Moss og skal til Hafjell, altså kjører kun høyhastighet.

Skal ikke kuppe diskusjonen med sånn ipace fjas, men er faktisk "bekymret" for rekkevidden når jeg leser at den har 0,34 cw, veier 2,2 tonn og har "unødvendig" mye hestekrefter som suger strøm.

Jeg er også bekymret angående polestar som jeg ser på og vurderer, for den ser heller ikke aero ut og de har valgt altfor brede dekk på store felger.

Trond.m

Ville ikke vært så bekymret for rekkevidden som er oppgitt for XC40. e-tron 55 har da tilnærmet samme EPA rating som det som er estimert for XC40 ?
Flere tester viser at rekkevidden for e-tron 55 i praksis er like bra eller lenger enn i-pace, så disse verdiene må uansett tas med en klype salt. Volvo Norge sier at den estimerte rekkevidden er bevisst redusert for å ikke skuffe forbrukerne, slik mange i-pace og e-tron eiere har opplevd.
Har tro på XC40, da det ikke finnes noen alternativ i klassen kompakt SUV med 4WD og hengerfeste. Model Y blir kanskje den nærmeste, men nordmenn flest foretrekker nok Volvo framfor Tesla.

Chimp

Hvis de har sagt det er det et veldig godt tegn. Da har de skjønt noe, de fleste gjør det motsatte og går for høyt ut

Trond.m

Sitat fra: Chimp på søndag 20. oktober 2019, klokken 11:08
Hvis de har sagt det er det et veldig godt tegn. Da har de skjønt noe, de fleste gjør det motsatte og går for høyt ut
Har ikke sett det skrevet offisielt, men jeg snakket med en i Volvo Norge som har med XC40 å gjøre (usikker på hvilken formell tittel han har) før helgen og han sa det. Men vi får nå se da. Det er bilimportører som har sagt ting før som ikke viser seg å stemme  8).
Møller skrev eksempelvis for en mnd. siden at rekkevidden på e-tron 50 ville bli godt over 300. Nå har de endret teksten til «drøye 300» og «over 300».  Føler at det ligger en viss nedjustering av forventningene, men kanskje de har forstått at det er bedre at kundene blir positivt overrasket etter at de har fått bilen.

Electric cars in Norway

#69
Sett Bilia sin kjøpskontrakt de bruker på XC40 elbilen og den ser helt grei ut. De setter antatt pris bare for å ha et utgangspunkt.

Trond.m

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 27. oktober 2019, klokken 14:49
Sett Bilia sin kjøpskontrakt de bruker på XC40 elbilen og den ser helt grei ut. De setter antatt pris bare for å ha et utgangspunkt.
Det er vel en helt standard bilkontrakt. Det som er interessant er om kontrakttene fra alle forhandlere prioriteres etter kontraktsdato sentralt hos Volvo Norge når fabrikken åpner for bestilling etter uke 3- 2020, eller om det da er først til mølla uavhengig av de foreløpige kontraktene.

batterimannen

Sitat fra: TM på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:57
Ville ikke vært så bekymret for rekkevidden som er oppgitt for XC40. e-tron 55 har da tilnærmet samme EPA rating som det som er estimert for XC40 ?
Flere tester viser at rekkevidden for e-tron 55 i praksis er like bra eller lenger enn i-pace, så disse verdiene må uansett tas med en klype salt. Volvo Norge sier at den estimerte rekkevidden er bevisst redusert for å ikke skuffe forbrukerne, slik mange i-pace og e-tron eiere har opplevd.
Har tro på XC40, da det ikke finnes noen alternativ i klassen kompakt SUV med 4WD og hengerfeste. Model Y blir kanskje den nærmeste, men nordmenn flest foretrekker nok Volvo framfor Tesla.

Skoda vision iV blir nok en konkurrent, som kommer før Model Y.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

telcontar

Sitat fra: batterimannen på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:49
Sitat fra: TM på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:57
Ville ikke vært så bekymret for rekkevidden som er oppgitt for XC40. e-tron 55 har da tilnærmet samme EPA rating som det som er estimert for XC40 ?
Flere tester viser at rekkevidden for e-tron 55 i praksis er like bra eller lenger enn i-pace, så disse verdiene må uansett tas med en klype salt. Volvo Norge sier at den estimerte rekkevidden er bevisst redusert for å ikke skuffe forbrukerne, slik mange i-pace og e-tron eiere har opplevd.
Har tro på XC40, da det ikke finnes noen alternativ i klassen kompakt SUV med 4WD og hengerfeste. Model Y blir kanskje den nærmeste, men nordmenn flest foretrekker nok Volvo framfor Tesla.

Skoda vision iV blir nok en konkurrent, som kommer før Model Y.

Model Y produksjon ligger foran skjema. Uansett, verken Skoda eller Tesla har sagt noe veldig spesifikt om når bilene kommer. Blir bare "hear say" å påstå at den og den bilen kommer før den.

Jeg håper id. 4, Vision iV og Model Y kommer i år, er de bilene pluss Polestar 2 som er aktuelle for meg.

batterimannen

#73
Sitat fra: telcontar på onsdag 30. oktober 2019, klokken 09:05
Sitat fra: batterimannen på onsdag 30. oktober 2019, klokken 08:49
Sitat fra: TM på søndag 20. oktober 2019, klokken 10:57
Ville ikke vært så bekymret for rekkevidden som er oppgitt for XC40. e-tron 55 har da tilnærmet samme EPA rating som det som er estimert for XC40 ?
Flere tester viser at rekkevidden for e-tron 55 i praksis er like bra eller lenger enn i-pace, så disse verdiene må uansett tas med en klype salt. Volvo Norge sier at den estimerte rekkevidden er bevisst redusert for å ikke skuffe forbrukerne, slik mange i-pace og e-tron eiere har opplevd.
Har tro på XC40, da det ikke finnes noen alternativ i klassen kompakt SUV med 4WD og hengerfeste. Model Y blir kanskje den nærmeste, men nordmenn flest foretrekker nok Volvo framfor Tesla.

Skoda vision iV blir nok en konkurrent, som kommer før Model Y.

Model Y produksjon ligger foran skjema. Uansett, verken Skoda eller Tesla har sagt noe veldig spesifikt om når bilene kommer. Blir bare "hear say" å påstå at den og den bilen kommer før den.

Jeg håper id. 4, Vision iV og Model Y kommer i år, er de bilene pluss Polestar 2 som er aktuelle for meg.

Nesten samme som for meg, hvis man bytter Polestar 2 ut med Ford Mach-E.

Men det kan godt hende vi ikke bytter ut Konaen...
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA