Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Standbyforbruk

Startet av geear, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:26

« forrige - neste »

geear

Har en X fra nov '17, og har hele tiden hatt energy saving ON (ikke gjort meg noe med noen sekunders vent etter jeg setter meg i bilen) og Always connected ON (for rask respons fra app). Etter jeg fikk Teslafi i vår la jeg merke til at bilen aldri sov - uansett innstillinger på Teslafi. Godt mulig den kan ha sovet i perioder uten LinkmyTesla eller Teslafi, men har alltid hatt en del standbyforbruk. I følge Teslafi lå det typisk på 1,5 kWh på 7-8 timers parkering (idling), uten sentry. Jeg fikk nok og slo av always connected, og resultatet er at den bruker ca. 0,2 kWh på 7-8 timers søvn nå. Baksiden er at det kan ta 20-30 sekunder å vekke den fra app.

Men så til galskapen i dette, regna litt på strømforbruk i kåken, som er på 25 000 kWh/år, inkludert to elbiler. Så regna jeg med at ca. 5000 kWh har gått med til lading av de, basert på kilometer og snittforbruk på 0,2 kWh. Syns fortsatt 20k var høyt til resterende, og innser nå at det har gått kanskje 1500-2000 kWh per år på Teslaen, kun til standbyforbruk - som igjen tilsvarer omtrent 8000 kilometers kjørelengde! Eller 13 000 kilometer på e-Niroen! Helt sinnsvakt. Regner jeg inn standbyforbruk i totalen, så er ikke forbruket på 250 Wh per kilometer, men minst 350, frem til jeg slo av always connected. Helt sykt. Bare for litt bedre respons på app etter den har stått lenge parkert...

Kan bare gjette på hvor ille tallene hadde vært med energy saving off i tillegg..

På sikt bør energieffektive elbiler belønnes, eller tørste straffes. Og da MÅ standbyforbruket også med i regnestykket.

chiller

Ja, tesla har helt klart noe å forbedre når det gjelder trekk ved standby. Jeg har noen selvskrevne script som henter ned stats for vennekretsens teslaer, og det var litt plunder å få de til å gå i sleep mode hvis scriptene kjørte.
Fikk det til slutt til relativt stabilt, men da ene bilen ble meldt inn på teslafi så var det umulig å få den til å sove, fordi teslafi og mitt script aldri synca opp og prøvde å få bilen til å sove samtidig. Derfor snublet de i beina på hverandre med effekt at bilen alltid var on.

Løsningen på dette ble å kun bruke teslafi for den bilen, og heller bruke dataen fra teslafi videre i mine script.
Hvis du har LinkmyTesla og Teslafi samtidig så kan du ha kommet bort i samme problem.

Lynet

Plugg inn en liten 12V lader når du står parkert. Da slipper du at DCDC må våkne og vannpumper til kjøling må starte.
Standbyforbruket blir dermed minimalt. Og 12V-batteriet holdes friskt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

automat

Sitat fra: Lynet på onsdag 02. oktober 2019, klokken 11:03
Plugg inn en liten 12V lader når du står parkert. Da slipper du at DCDC må våkne og vannpumper til kjøling må starte.
Standbyforbruket blir dermed minimalt. Og 12V-batteriet holdes friskt.
Hvordan løser man dette rent praktisk?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Kim-

Ser ikke helt at man skal herje på med å koble på lader osv. Når bilen først har gått i søvn våkner ikke bilen for å lade 12v batteriet. Kun eventuelt hvis batteriet må vedlileholdlades så den ikke faller i søvn. Har bekjente som har fått mld om at 12v batteri måtte byttes, og etter at bilen hadde vært i søvn i en uke var bilen død i 10 minutter før 12v batteriet var ladet opp/nok strøm på til å gi liv i skjermene.  Har dcdc så dårlig virkningsgrad at pumper må startes for å vedlikeholde 12v batteri?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

JorEl

Sitat fra: automat på onsdag 02. oktober 2019, klokken 11:14
Sitat fra: Lynet på onsdag 02. oktober 2019, klokken 11:03
Plugg inn en liten 12V lader når du står parkert. Da slipper du at DCDC må våkne og vannpumper til kjøling må starte.
Standbyforbruket blir dermed minimalt. Og 12V-batteriet holdes friskt.
Hvordan løser man dette rent praktisk?
Er jo veldig glad i bilen min :+1:
Og det er jo min plikt som forsørger og økonomi-ansvarlig-familiefar å ta vare på bilen.  Når man av en eller annen grunn, kan mistenke at batteriet ikke er helt i form, vil denne da kunne brukes på en Tesla S eller X?

https://www.thansen.no/bil/utstyr/elutstyr/batteriladere/batterilader-ctek-mxs-5.0-test-charge/n267/pn934968/
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jlan

Det er vel lite sannsynlig at en batterilader gjør noen skade under normale forhold, men du kobler jo en ekstern krets til bilens 12V, så ved lynnedslag eller lignende så er det jo en viss risiko. Og så er det jo det at hvis du alltid har en lader stående på når du er hjemme, så vil ikke bilen nødvendigvis oppdage om batteriet er dårlig. Så hvis du da drar på tur og ikke får satt på laderen, så kan du oppleve at batteriet feiler.

Jeg ville i tilfelle ha koblet minus fra laderen til bilens jord, ikke til minus batteripol. Dette fordi det sitter en såkalt IBS mellom der, som holder rede på hvor mye strøm som går inn og ut av batteriet.
https://www.ebay.com/itm/Tesla-Model-S-2012-2016-OEM-Hella-12-Volt-Battery-Sensor-IBS-Part-6007953-/152898082174
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA