Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe uten mulighet for hjemmelading?

Startet av andersbj, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:40

« forrige - neste »

andersbj

Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe Zoe, men som mange andre er jeg usikker på ladesituasjonen.

Enkelt sagt er min situasjon som følger: Jeg kan uansett ikke lade elbil hjemme. Ladingen min vil derfor bestå av anslagsvis 60% lading på jobb (de har nylig satt opp plugger der, av hvilken type er jeg usikker på, men tror det er "vanlig" jobbkontakter), 20% lading på kommunale plasser, og 20% hurtiglading (som vel blir semihurtiglading) med Zoe.

Hva tror dere om dette? Fungerer det vanligvis å lade Zoe på arbeidsplasser med elbilparkering?


ladov

Med Zoe har du jo utfordringen med IT-nett. Om du ikke kjøper nyeste Zoe, da kan du få med ladekabel som lar deg lade på IT-nett.

Har du sjekket på jobb hva slags nett det er der?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

andersbj

Sitat fra: ladov på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:47
Med Zoe har du jo utfordringen med IT-nett. Om du ikke kjøper nyeste Zoe, da kan du få med ladekabel som lar deg lade på IT-nett.

Har du sjekket på jobb hva slags nett det er der?

Jeg tror det er IT-nett, men er ikke sikker? Er det ikke uansett en form for ekstrautstyr (Zaptec?) som gir mulighet for å lade på vanlig nett?

minibiti

Yes you can use either the Zaptec portable charger or the "ladebøtte".
Slow charging (10A) but enough if you are plugged all day :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

HCO

Jeg har erfaring med 3 Zoe'r til nå, og hele familien har vel kjørt til sammen 80-90.000 med disse. Akkurat nå har vi to stk, begge er R90 (41 kWh batteri).
Jeg er superfornøyd med Zoe, det er en snerten og allsidig bil som man blir glad i. Men jeg hadde ikke orket å ha Zoe med det opplegget du her skisserer, med mindre jeg hadde vært sikret ladeplass på jobb hver dag. Og selv da ville jeg enten kjøpt 2020-Zoe der det medfølger en ny type ladekabel som sikrer lading "overalt", eller ventet til denne kabelen kan kjøpes løst.
Den såkalte ladebøtta er tung og klønete å ta ut og inn av bilen flere ganger om dagen.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

sylwester

#5
2020 Zoe: Ja!
Jeg har en 2012 Leaf som lader 3,7kW så det er like raskt som den nye ladekladden til Zoe klarer med mode3 og kommunale plasser pleier ikke å tilby noe særlig raskere. Har jeg dårlig tid så hurtiglader jeg rett og slett og det kan Zoe også gjøre nå da den støtter 50kW hurtiglading. Eneste jeg er usikker på er om den tillater forvarming av kupeen uten strømtilkobling slik som Leaf gjør. Noen som vet det?
Så hvis du ser for deg at 60% av WLTP er opppnåelig selv på de kaldeste dagene så da er det ca. 240km rekkevidde og siden du skal parkere bilen uten lading betyr det at 30% i bunnen minst slik at du i realiteten har 170km på grunn av din ladesituasjon siden du muligens må ha bilen på plass opver natta hvis det er fullt. Lader du derimot på jobben så klarer du sikkert 120km hver vei minus noen mil hvis du har bilen parkert ute i kulda.Des mindre av de 240km des mindre rammet er du av ladesituasjonen.

Jeg har hatt 2012-Leaf siden 2016 og 2018-Leaf og jeg har samme situasjon. Kona mi lader på komunal hver dag og jeg lader på jobben. På vinteren er det blitt vanskeligere og vanskeligere og vi håper kommunen tar 10kr timen også der vi bor snart slik at de som trenger det får ladet og ikke at det fungerer som noen elbileieres private parkeringsplass. Jeg har mast på borettslaget om lading i over 2 år og vi vedtok det i år, men byggingen som skulle starte i September er utsatt så jeg vet ikke når dette vil være på plass. I det vi har det så får vi lengre rekkevidde og mindre stress :)
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

andersbj

Sitat fra: HCO på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 22:36
Jeg har erfaring med 3 Zoe'r til nå, og hele familien har vel kjørt til sammen 80-90.000 med disse. Akkurat nå har vi to stk, begge er R90 (41 kWh batteri).
Jeg er superfornøyd med Zoe, det er en snerten og allsidig bil som man blir glad i. Men jeg hadde ikke orket å ha Zoe med det opplegget du her skisserer, med mindre jeg hadde vært sikret ladeplass på jobb hver dag. Og selv da ville jeg enten kjøpt 2020-Zoe der det medfølger en ny type ladekabel som sikrer lading "overalt", eller ventet til denne kabelen kan kjøpes løst.
Den såkalte ladebøtta er tung og klønete å ta ut og inn av bilen flere ganger om dagen.

Ok, når selv ikke du, som Zoe-fan, ville gjort det, så bør jeg vel høre på det. Ville det gjelde uansett hva slags type kobling som er på jobb?

Hver gang jeg ender med å tenke på Zoe, så ender jeg opp med å konkludere at jeg må kjøpe Ioniq eller Soul i stedet :-)

HCO

#7
Så lenge du ikke kan lade hjemme over natten, blir du avhengig av å toppe opp med hurtiglading flere ganger i uken. Med 22kW ladehastighet blir det mange kjedelige timer på McDonald's, CircleK eller hvor du velger å lade. Så det daglige "jaget" etter kilowattimer ser jeg for meg at blir slitsomt.
På langtur opplever jeg ikke ladehastigheten som veldig begrensende, så lenge man planlegger å lade på steder hvor man kan gjøre noe fornuftig mens man venter.

Til spørsmålet ditt: Dersom jobben tilbyr minst 7,2kW på Type2 og det er TN-strøm kan dette opplegget fungere dersom du er relativt sikker på at du får ladeplass hver dag, og du kan stå tilkoplet hele arbeidsdagen.
Grunnen til at jeg mener det kunne fungert, er at du da vil kunne fylle batteriet til 100% mens du er på jobb. Avhengig av hvor lang pendlevei du har, vil du da antakelig ha nok strøm også til litt fritidskjøring og slipper unødig mange hurtigladepauser.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

morten69

Sitat fra: andersbj på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:40
Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe Zoe, men som mange andre er jeg usikker på ladesituasjonen.

Enkelt sagt er min situasjon som følger: Jeg kan uansett ikke lade elbil hjemme. Ladingen min vil derfor bestå av anslagsvis 60% lading på jobb (de har nylig satt opp plugger der, av hvilken type er jeg usikker på, men tror det er "vanlig" jobbkontakter), 20% lading på kommunale plasser, og 20% hurtiglading (som vel blir semihurtiglading) med Zoe.


Hva tror dere om dette? Fungerer det vanligvis å lade Zoe på arbeidsplasser med elbilparkering?

Hvor lang vei har du til jobben, er du garantert ladeplass er viktige spørsmål. Jeg ville ihverfall kjøpt den nye som kommer nå fordi det følger med IT lader og den kan bruke hurtiglading noe den gamle ikke kan
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Måkemannen



Sitat fra: sylwester på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:09
2020 Zoe: Ja!
Jeg har en 2012 Leaf som lader 3,7kW så det er like raskt som den nye ladekladden til Zoe klarer med mode3 og kommunale plasser pleier ikke å tilby noe særlig raskere. Har jeg dårlig tid så hurtiglader jeg rett og slett og det kan Zoe også gjøre nå da den støtter 50kW hurtiglading. Eneste jeg er usikker på er om den tillater forvarming av kupeen uten strømtilkobling slik som Leaf gjør. Noen som vet det?


De eldste generasjonene kan forvarme med app og nøkkel uten tilkoblet strøm ja. Bruker denne funksjonen daglig på min 2016 mod nå i høstkulda

Tviler på at de tar vekk denne muligheten på nyeste generasjonen.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


minibiti

Sitat fra: Måkemannen på onsdag 02. oktober 2019, klokken 17:30
De eldste generasjonene kan forvarme med app og nøkkel uten tilkoblet strøm ja. Bruker denne funksjonen daglig på min 2016 mod nå i høstkulda

Tviler på at de tar vekk denne muligheten på nyeste generasjonen.

Same with the newer Zoés (R90/R110).
But there is a min SoC required below which it will not work.
So if you are low on battery, it can be that the car will not perform your request.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

Radiobil1

Her er de forskjellige sammeliknet, også på lademuligheter
https://www.evspecifications.com/en/comparison/35fc2b0

Noen som har erfaring med lading hjemme på 22Kw, hvor lang tid det tar på de to med 22kw og den med 40 kw batteri?

Hva er gjort på selve bilen for å få til ccs 50Kw hurtiglading på de nyeste?
Kan man bygge om de gamle til dette?

ladov

Sitat fra: Radiobil1 på torsdag 03. oktober 2019, klokken 11:21
Her er de forskjellige sammeliknet, også på lademuligheter
https://www.evspecifications.com/en/comparison/35fc2b0

Noen som har erfaring med lading hjemme på 22Kw, hvor lang tid det tar på de to med 22kw og den med 40 kw batteri?

Hva er gjort på selve bilen for å få til ccs 50Kw hurtiglading på de nyeste?
Kan man bygge om de gamle til dette?
Rimelig sikker på at ladetidene i den tabellen er estimater basert på idealtid. :P

Jeg har 11kW ladepunkt hjemme og reell ladehastighet på en Q210 lå på 7,5-8kW (lest ut med CANZe). Ladehastigheten falt selvfølgelig mye når batteriet nærmet seg fullt, bilen sto lenge på 99% for å balansere cellene.

I prinsippet er Zoes ombordlader akkurat som alle andre, den tar AC fra nettet og gjør om til DC som mates inn på batteriet. Nå når Zoe har fått CCS er det også akkurat som alle andre, man kobler seg utenom ombordladeren og mater DC fra hurtigladeren inn på batteriet. Teoretisk mulig å bygge om selv men det forutsetter nok både utdanning, erfaring og gode kontakter inn i Renault-systemet. Jeg har det første punktet siden jeg er elektroingeniør men mangler de to neste. Det vil si, jeg har skrudd bil men aldri rørt sterkstrømsdelene i en elbil.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

andersbj

Sitat fra: morten69 på onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:49


Hvor lang vei har du til jobben, er du garantert ladeplass er viktige spørsmål. Jeg ville ihverfall kjøpt den nye som kommer nå fordi det følger med IT lader og den kan bruke hurtiglading noe den gamle ikke kan

Jeg har faktisk bare 15-20 km til jobb, så det er ikke lang pendleavstand. Så trenger absolutt ikke lade hver dag. Forandrer det hvordan jeg burde se på dette?

hsa77

Sitat fra: andersbj på mandag 07. oktober 2019, klokken 18:26
Sitat fra: morten69 på onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:49


Hvor lang vei har du til jobben, er du garantert ladeplass er viktige spørsmål. Jeg ville ihverfall kjøpt den nye som kommer nå fordi det følger med IT lader og den kan bruke hurtiglading noe den gamle ikke kan

Jeg har faktisk bare 15-20 km til jobb, så det er ikke lang pendleavstand. Så trenger absolutt ikke lade hver dag. Forandrer det hvordan jeg burde se på dette?
Kanskje, kommer an på hvor mye du kjører i tillegg til pendling. Lete etter strøm mer enn et par ganger i uka virker slitsomt.

Er selv superfornøyd med ZOE, men uten lademulighet hjemme hadde jeg ikke orket. Nye ZOE har en bedre løsning, men fortsatt en boks som må løftes inn/ut av bilen i steden for bare å plugge i en type2 kabel, ikke noe jeg hadde orket mer enn et par ganger i uka. Og så er den boksen garantert  svindyr og kan stjeles dersom man parkerer i gata, den er neppe heller lagervare og må bestilles.  En type2  kabel koster bare et par tusenlapper og fås kjøpt nærmest over alt.

Skal du kjøpe ny bil ville jeg vurdert Peugot e208. Samme pris som nye zoe, like stort batteri og hurtiglader raskere.

Men med din kjørelengde klarer du deg jo med en brukt Soul eller Leaf.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA