Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot: Drei lett på rattet

Startet av griulf, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 19:37

« forrige - neste »

griulf

Hei

Hentet min model 3 på fredag. Strålende bil :-)

Er det riktig at når en kjører på autopilot så skal en veldig ofte få beskjed om å "Dreie lett på rattet".
Jeg har to hender på rattet, allikevel får jeg beskjed om det ca. annethvert minutt når jeg kjører. Syns det er ganske slitsom, og ødelegger endel av kjøregleden med autopilot.
Hvorfor holder det ikke bare å ha to hender på rattet?



Krizz

Som det står, dreiv på rattet ikke bare hold i rattet.

Hold klokka 8 med litt motstand så får du aldri varsel

griulf

Men det er vanlig at den maser så mye om det?

1000kwh

Sitat fra: griulf på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 19:58
Men det er vanlig at den maser så mye om det?
Ja. EU skal gjøre det vanskelig for Tesla og har lagt inn mange begrensninger på AP

turfsurf

Sitat fra: griulf på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 19:58
Men det er vanlig at den maser så mye om det?
Den maser kun når du ikke holder i rattet med moment. Teit nok funker det bedre å holde med en hånd enn begge. Holder man symmetrisk kansellerer det momentet i rattet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mondeo

EU regler så må desverre være slik.

Men i V10 er den mye mer sensitiv og du trenger ikke nappe like hardt i rattet som før.

V10 rulles ut i disse dager og du har den nok snart.

RuneW

Sitat fra: Mondeo på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:26
Men i V10 er den mye mer sensitiv og du trenger ikke nappe like hardt i rattet som før.

Det var interessant info! Må jeg ut å teste!
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

griulf

Jeg har v 10, men kan ikke si jeg opplever at den var så mye bedre. Men da er det ihvertfall ikke noe spesielt med min bil. Litt rart hele greia syns nå jeg.

helge89

Det sitter ingen sensorer i rattet som merker om du klemmer/holder på det eller ikke.

Det finnes derimot måling på motstanden i rotasjonen (momentet) som da altså merker om du har en hånd der. Derfor er det viktig å tenke på hvor du holder og at du lar det være litt vekt ut i håndleddet sånn sett.

Kan fint kjøre lange turer uten eneste melding med hånden plassert nederst i hjørnet med litt vekt hvilende ut på rattet.

EDIT: For auto lane change med AP må du gjøre et ørlite napp riktignok.

RunarBT

merket at eg ikkje kan kvile albue på midtkonsollen, men må ha begge armene hengende med litt tyngde på rattet.

geear

Som turfsurf og helge89 sier, så må du la vekta hvile på den ene siden av rattet (ene hånda), da kjenner den motstand (økt strømtrekk) på servomotoren hele tiden, og tolker det som holding i rattet. Har du en hånd og like mye vekt på begge sider av rattet, så må du faktisk bevege på rattet for at den skal se at den har motstand, ellers utjevner du vekta fra begge armene om rattakslingen.

Bzzlink

Eller forsøk å lene venstre kneet inntil. Funker fint for min del

Klykken

Sitat fra: mwillanger på onsdag 02. oktober 2019, klokken 09:52
Eller forsøk å lene venstre kneet inntil. Funker fint for min del
Hold minst én hånd på rattet. Bilen er ikke selvkjørende og vil før eller siden drite seg ut og ta med deg (og passasjerer samt medtrafikanter) i utdritingen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

SurSnasen

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:02
Ja. EU skal gjøre det vanskelig for Tesla og har lagt inn mange begrensninger på AP

Tull. EU skal ikke gjøre det vanskelig for Tesla. EU skal sørge for at sjåføren av bilen fremdeles er ansvarlig. Når da Tesla i tillegg har valgt en rattløsning som måler fysisk motstand, så må fører iblant pinges for at bilen skal kunne vite at fører fremdeles er der.

RuneW

Sitat fra: RunarBT på onsdag 02. oktober 2019, klokken 07:24
merket at eg ikkje kan kvile albue på midtkonsollen, men må ha begge armene hengende med litt tyngde på rattet.

Begge armene på den ene siden da eller? Hvis ikke vil jo "litt tyngde" fra begge armene kansellere hverandre.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA