Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verditap E-tron 50 vs. E-Niro vs. Model 3 AWD

Startet av Edison, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 13:12

« forrige - neste »

Bzzlink

Dette er helt umulig å spå.
Fra et verdifall perspektiv tror jeg Tesla er den med mest risiko. Rett og slett fordi det er et ungt selskap som man ikke helt vet om (eller i hvilken form) overlever. Men det er også den beste bilen fra mitt synspunkt, derfor jeg kjøpte en selv.

Så er det jo også sånn at man får ikke noe verdifall før dagen man selger bilen, og har man en bil man kan leve med og er fornøyd med, så er det jo ikke noe problem.

Som bil nr 1 synes jeg Model 3 er helt i grenseland på rekkevidde/ladehastighet, og slik jeg skjønner det så er det den raskeste i verden (muligens utenom Taycan, hvis man kjører på en rute med  bare 350kW ladere)

Med det forbruket som e-tron ser ut til å ha i motorveihastighet, så ville det vært altfor kort rekkevidde for min del. Ettersom flere bytter ut bil nr 1 til el, og drar med seg forventningene fra dyre fossibiler, tror jeg de blir lei av å lade, og utbyggingstakten på ladere ser ikke ut til å følge opp bilsalget.

Kombinasjonen rekkevidde/ladehastighet/forbruk ved rask kjøring tror jeg kommer til å bety mye for folk som skal kjøpe elbil uten å ha masse insentiver for å gjøre det, utenom at de ikke har noe valg. Men her kan det være at jeg går i den klassiske fellen ved å tro at alle er som meg:)

Nicko

Det jo bare å vente og vente.... Nye biler kommer hele tiden. Det som uansett er sikkert at tidlig investert elbil, kontra å sitte med en fossilbil er smart. Sparte bompenger, lave servicekost, billig drivstoff mm. Fort 50 tusen iåret.

Jeg TROR at en Niro kan tape seg endel grunnet Kia stempel... Men ikke 100% sikker. Vurderte denne sterkt, likte bilen, men gir heller  150k ekstra for en ny e50 med bedre komfort, hengerfeste, større bagasje +++. Men var meget fornøyd med Soul, men denne tapte seg endel i pris...

Vi har en TM3 og makan til bil har jeg aldri hatt. Usikkerhet kan være rust mm. Det er jeg helt enig i, og skal spyle bilen grundig i vinter.

Men har man et 5+ års perspektiv på bil nå, vil vel både en TM3, Kia og etron være gode investeringer ref. sparte kostnader over. Men da kan man ikke bare sitte og vente.....
Audi etron 50
Tesla Model 3
Kia Soul 2015 (solgt)

Vesel

#47
Tipper Model 3 vil ha lavest verditap av disse. Den er allerede særdeles konkurransedyktig priset fra forhandler, der E-tron ihvertfall er forferdelig dyr og i grunn gir lite valuta for pengene. Teslaer er også høyt ettertraktede biler, og er spesielt elsket av de oppvoksende generasjonene - nemlig de som er mest tilbøyelige til å kjøpe brukt. Det ser jeg tydelig. Tesla har også rykte på seg for å ha svært holdbare batterier, og OTA-oppdateringene gjør bilene bare bedre med tida.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

turfsurf

Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:33
Tipper Model 3 vil ha lavest verditap av disse. Den er allerede særdeles konkurransedyktig priset fra forhandler, der E-tron ihvertfall er forferdelig dyr og i grunn gir lite valuta for pengene.
Nå vil jeg påstå at etron 50 ikke er forferdelig dyr, heller motsatt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

emurof

Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:33
Tipper Model 3 vil ha lavest verditap av disse. Den er allerede særdeles konkurransedyktig priset fra forhandler, der E-tron ihvertfall er forferdelig dyr og i grunn gir lite valuta for pengene. Teslaer er også høyt ettertraktede biler, og er spesielt elsket av de oppvoksende generasjonene - nemlig de som er mest tilbøyelige til å kjøpe brukt. Det ser jeg tydelig. Tesla har også rykte på seg for å ha svært holdbare batterier, og OTA-oppdateringene gjør bilene bare bedre med tida.

Model Y vil nok kunne gjøre livet surt for de som ønsker å selge Model 3 etter hvert.

Vesel

#50
Sitat fra: turfsurf på mandag 28. oktober 2019, klokken 06:56
Sitat fra: Vesel på søndag 27. oktober 2019, klokken 21:33
Tipper Model 3 vil ha lavest verditap av disse. Den er allerede særdeles konkurransedyktig priset fra forhandler, der E-tron ihvertfall er forferdelig dyr og i grunn gir lite valuta for pengene.
Nå vil jeg påstå at etron 50 ikke er forferdelig dyr, heller motsatt.
Aha. Se det, jeg trodde E-tron ennå kostet 800-900 000 kr, men den har visst fått en mer skjebelig pris nå. Da er jeg enig. Har ikke følgt helt med.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

JPM

Tipper E-Trond 50, TMX 75-modellene og SR TM3 vil være taperne hva verditap angår. På meg virker det som TMX/S 90&100 holder seg ok enda, samme med I-Pace som ikke ble "over" utstyrt.

Dersom jeg skulle kjøpt i dag, i den prisklassen, ville jeg gått for enten en TMX 100 mot slutten av et kvartal/inventory, da er de lavere priset. Eller en kampanje I-Pace nordic edition.

I klassen under på pris, ville jeg kjøpt Polestar eller TM3 LR.

jkirkebo

Sitat fra: JPM på torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:00
Tipper E-Trond 50, TMX 75-modellene og SR TM3 vil være taperne hva verditap angår. På meg virker det som TMX/S 90&100 holder seg ok enda, samme med I-Pace som ikke ble "over" utstyrt.

Det tror ikke jeg. Det skal svært mye til for at en billigere bil taper seg mer enn en dyrere. Se på f.eks tidlige Model S, 60 har lavere verditap enn 85. 75 har lavere verditap enn 90. Jeg er ganske sikker på at det samme gjelder for tidlige Model X også (75 mot 90).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:39
Det skal svært mye til for at en billigere bil taper seg mer enn en dyrere. Se på f.eks tidlige Model S, 60 har lavere verditap enn 85. 75 har lavere verditap enn 90. Jeg er ganske sikker på at det samme gjelder for tidlige Model X også (75 mot 90).
Helt enig.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1000kwh

Sitat fra: JPM på torsdag 31. oktober 2019, klokken 22:00
Tipper E-Trond 50, TMX 75-modellene og SR TM3 vil være taperne hva verditap angår. På meg virker det som TMX/S 90&100 holder seg ok enda, samme med I-Pace som ikke ble "over" utstyrt.

Dersom jeg skulle kjøpt i dag, i den prisklassen, ville jeg gått for enten en TMX 100 mot slutten av et kvartal/inventory, da er de lavere priset. Eller en kampanje I-Pace nordic edition.

I klassen under på pris, ville jeg kjøpt Polestar eller TM3 LR.
Følger med på Finn og ser bare enorme tap over hele fjøla for Ipace. Det er et ganske ukurant bilmerke for folk flest. Det er ukjent og har andre assosiasjoner  enn feks Audi og Tesla,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA