Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verditap E-tron 50 vs. E-Niro vs. Model 3 AWD

Startet av Edison, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 13:12

« forrige - neste »

Orbit

Elbilmarkedet går mot normalisering (dvs å ligne på det vanlige bilmarkedet) med stadig bedre utvalg på tilbudssiden både i biltyper, prisnivå og volum. Men også i det vanlige bilmarkedet er det veldig vanskelig å spå konkret om prisfall. Dersom du spør om en leasingavtale på alternativene, vil du se hva de "profesjonelle" regner som restverdi. Men også det er en grad av gjetting....

På toppen av dette kommer "Joker Nord"-faktorer som f.eks. gjeninnføring av MVA og/eller avgifter for elbiler.

Det er allerede nevnt i tråden flere moment på hva som kan bidra til større/mindre prisfall. Selv ville jeg ikke sett for mye på det prosentvise tapet, men heller kronebeløpet. For å sette det helt på spissen: Jeg kan tilby deg maksimalt 5% tap på vilkårlig av disse bilene dersom du er villig til å kjøpe den for 100 millioner (og jeg lover å kjøpe den tilbake for 95 millioner noen år senere  8) )
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

geear

Er ganske trygg på en tommelfingerregel som sier at jo dyrere bil, jo større tap i kroner. Prosentvis blir en helt annen sak, og har det egentlig noen interesse? Selv har jeg ikke for vane å bruke prosentregning i privatøkonomien min.

Som med alle regler finnes det unntak, og det er her diverse joker nord-momenter kommer inn, som leveringsdyktighet og så videre.

arthur

Sitat fra: gr på fredag 04. oktober 2019, klokken 09:44
Selv har jeg ikke for vane å bruke prosentregning i privatøkonomien min.

Heller ikke på den aller viktigste investeringen vi "alle" gjør, boliglån?

Forøvrig enig med deg i at kronetapet/verdiforringelse teller mest på en forbruksvare som en bil. Jeg tror også at de fleste biler taper seg omtrent (grovt sett) like mye i prosent fra pris som ny så jo mere man bruker på bil, jo mere koster det/taper man.
Ser jo ellers at mange kun tenker på hva de har råd til å betale per måned og kanskje litt uten tanke på hvor lurt dette er hvis man ser dette på en litt lenger sikt.
Men for all del, den enkelte må få gjøre som de selv vil, men da også leve med konsekvensene av slike valg, gode såvel som mindre gode.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: gr på torsdag 03. oktober 2019, klokken 20:27
Ser noen her nevner både Model 3 og e-tron som lavest verditap, men får du tak i en e-Niro fra forhandler i dag så er den GARANTERT bilen med lavest verditap på kort til mellomlang sikt, med suveren margin.
Dette er nok helt riktig, men er jo en tikkende nedtelling hvor du ikke kjenner tidsskjema. Var lenge i denne situasjonen med Ampera-e (som jeg hadde i to år). Siden jeg ventet på neste bil og trengte å ha den jeg hadde, så kunne jeg ikke selge før det var i orden. For min del så endte jeg da på å gå i null, som jo er utrolig for en bruktbil som er gått 30k km. Men noen måneder til så hadde det vært minus (og noen måneder tidligere en liten pluss).

Så hvis du kan selge bil akkurat når det passer er dette et godt argument.

ProsjektX

Tror at på mellomlang sikt (~2 år) kan verditapet på modell 3 kunne være brutalt. Det er tross alt en sedan, som er en formfaktor som selger omtrent 0, bortsett fra TM3 akkurat nå. Når det neste år og året etter nå begynner å komme mye interessant i markedet som passer mer inn med folks preferanser så kan det bli trangt å kvitte seg med en TM3. Det begynner da å bli kritisk for Tesla å kunne tilby TMY snarest.

Tror nok i kroner og øre holder eNiro seg best, som andre også peker på.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

Edison

Mange gode poeng som eg ikkje har tenkt på!

Eg får vel konkludere med at det luraste er å kjøpe den bilen eg har mest lyst på innanfor budsjettet, og så får verditapet gå sin gang. Etter 10-12 år er vel bilen uansett verd omtrent null, og før det kan ein vera meir eller mindre heldig med tidspunkt for salg...

Counterpointer

Sitat fra: ProsjektX på fredag 04. oktober 2019, klokken 11:41
Tror at på mellomlang sikt (~2 år) kan verditapet på modell 3 kunne være brutalt. Det er tross alt en sedan, som er en formfaktor som selger omtrent 0, bortsett fra TM3 akkurat nå.
Det er en del som påstår dette. Personlig så vet jeg ikke helt om det slår til. Norge var lenge et stasjonsvognland og er egentlig det enda. Men Model 3 passer ikke helt inn i noe mønster og den ser ikke ut som en sedan selv om det er den klassen den legges i. Effektivitet/pris/lademuligheter er i egen klasse og det vil ikke komme noe som utklasser denne med det første. «Alle» trodde brukt S kom til å rase i pris når 3 kom, det har egentlig ikke skjedd, selv om model 3 er blitt levert i ekstremt antall. Det er nysalget av S som har blitt svekket, men det påvirkes av Audi/Jaguar/Porsche/Mercedes også...

Model Y kommer nok til å konkurere med 3, hvor mye det slår ut på bruktpris er svært usikkert. Elbilmarkedet er i ferd med å bli mer normalisert, så stort tap på bruktbil er normen, ikke avvik.

Men å spille sedanargumentet alene er etter mitt syn for tynt.

geear

Model 3 har stort bagasjerom (større enn tilsvarende fossil), OG frunk, så den er ikke nødvendigvis direkte sammenlignbar. Dessuten har jeg enda ikke sett en eneste elektrisk stasjonsvogn presentert? Ser ut som "el-Passaten" med AWD og hengerfeste kan ta sin tid.

Jeg tror bruktprisen på Model 3 kan holdes brukbar av at den er rimelig i forhold til rekkevidde, og at det ikke finnes konkurrenter nedover i 2-300k klassen, så det vil være en attraktiv bil for alle som ikke er klar for å trykke kode+klar på en splitter ny bil. Også de som vil handle til 1-2-300k vil ha rekkevidden og ytelsen den gir.

hELgenen

Ingen vet 100% hvordan prisene vil gå. Men i kroner og øre  tror jeg Niro faller minst,deretter E-Tron og mest verdifall får du på model 3. Model 3 er etter min mening helt klart det usikre kortet her. Vi vet at en del av første leverte model 3 slet med lakkproblemer og panel gaps som ikke var pene. Og rykter teller selv om dette er bedre nå. Rust er allerede et tema på nettet sammen med Tesla sin holdning til garanti. De har til og med endret brukermanualen mhp vedlikehold slik at de lettere kan avvise reklamasjoner vedrørende rust. Og sedaner har aldri vært en populær formfaktor samt at Tesla selv kommer med en konkurrent til Model 3,Y. Og det enkle faktum at det er svært mange model 3 der ute. Alt i alt er det mye som taler for høyere verdifall på model 3. Men 100% er jeg ikke. Plutselig oppgraderer Tesla et vell av funksjoner OTA,legger til gratis superlading osv.. Men mitt tips er uansett at model 3 tar det største tapet i kroner og ører.

jkirkebo

Sitat fra: hELgenen på søndag 06. oktober 2019, klokken 08:07
Ingen vet 100% hvordan prisene vil gå. Men i kroner og øre  tror jeg Niro faller minst,deretter E-Tron og mest verdifall får du på model 3. Model 3 er etter min mening helt klart det usikre kortet her. Vi vet at en del av første leverte model 3 slet med lakkproblemer og panel gaps som ikke var pene. Og rykter teller selv om dette er bedre nå. Rust er allerede et tema på nettet sammen med Tesla sin holdning til garanti. De har til og med endret brukermanualen mhp vedlikehold slik at de lettere kan avvise reklamasjoner vedrørende rust. Og sedaner har aldri vært en populær formfaktor samt at Tesla selv kommer med en konkurrent til Model 3,Y. Og det enkle faktum at det er svært mange model 3 der ute. Alt i alt er det mye som taler for høyere verdifall på model 3. Men 100% er jeg ikke. Plutselig oppgraderer Tesla et vell av funksjoner OTA,legger til gratis superlading osv.. Men mitt tips er uansett at model 3 tar det største tapet i kroner og ører.

Model 3 har jammen ikke falt mye ennå ihvertfall. Jeg følger med på prisene på de tidligste da vi kan være interessert i en tidlig LR uten AP om de skulle falle ned til under 450k eller så, men foreløpig holder prisene seg veldig høye.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hELgenen

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. oktober 2019, klokken 10:10
Sitat fra: hELgenen på søndag 06. oktober 2019, klokken 08:07
Ingen vet 100% hvordan prisene vil gå. Men i kroner og øre  tror jeg Niro faller minst,deretter E-Tron og mest verdifall får du på model 3. Model 3 er etter min mening helt klart det usikre kortet her. Vi vet at en del av første leverte model 3 slet med lakkproblemer og panel gaps som ikke var pene. Og rykter teller selv om dette er bedre nå. Rust er allerede et tema på nettet sammen med Tesla sin holdning til garanti. De har til og med endret brukermanualen mhp vedlikehold slik at de lettere kan avvise reklamasjoner vedrørende rust. Og sedaner har aldri vært en populær formfaktor samt at Tesla selv kommer med en konkurrent til Model 3,Y. Og det enkle faktum at det er svært mange model 3 der ute. Alt i alt er det mye som taler for høyere verdifall på model 3. Men 100% er jeg ikke. Plutselig oppgraderer Tesla et vell av funksjoner OTA,legger til gratis superlading osv.. Men mitt tips er uansett at model 3 tar det største tapet i kroner og ører.

Model 3 har jammen ikke falt mye ennå ihvertfall. Jeg følger med på prisene på de tidligste da vi kan være interessert i en tidlig LR uten AP om de skulle falle ned til under 450k eller så, men foreløpig holder prisene seg veldig høye.

Model 3 er helt ny - det finnes vel knapt en bil i Norge som har vært gjennom en vinter ennå - her var det snakk om 2-3 år frem i tid.

geear

#41
En e-tron til 6-800 lapper vil falle mer i kroner enn en Model 3 til 400 lapper, mens sammenligner du en e-tron 50 til intropris 499 mot en fullspec 3 Performance så blir det motsatt. Spørsmålet blir hva en sammenligner...

Det som iallfall er sikkert er at Model 3 ikke vil være utdatert verken på forbruk, ladefart, ytelser eller annen teknologi på en god del år enda. Det kan du fort risikere med en e-Niro som lader med 70-80 kW og ikke har app, eller en e-tron med omtrent halve rekkevidden til e-Niro og Model 3, og samtidig lader tregere (km/t) enn begge to.

Uansett er det mange faktorer vi ikke har kontroll på, som moms/avgifter, og også det at nybilprisene (produksjonskostnadene) på elbiler vil presses fremover ettersom volumene øker. Lakkproblemer, panel gaps og rust er kanskje også noe usikkerhet, men jeg har eid Audi som rustet som et helvete og måtte skifte hele karosserideler, så det er vel ikke akkurat unikt for Tesla dersom slikt oppstår. Stod ved siden av en Mercedes A-klasse som hadde MYE større panel gaps enn Model 3 i går. Dessuten sliter alle med miljølakken, omtrent samtlige bilmerker har appelsinhud nå.

Counterpointer

Sitat fra: hELgenen på søndag 06. oktober 2019, klokken 08:07
.......Vi vet at en del av første leverte model 3 slet med lakkproblemer og panel gaps som ikke var pene. Og rykter teller selv om dette er bedre nå.........
De «vi» du snakker om her er en liten gjeng av oss nerder på forum
Generelt er ikke dette stor nok gruppe til å påvirke bruktpriser.

Det som i media kalles «serviceutfordringer» er mer av størrelsesorden som kan påvirke, men siden salget av nye Model 3 går så det griner, så tyder det på at selv ikke dette har den store effekten.

Vaduz

Trpr ganske enkelt billigste bilen taper minst, så Niro, M3 og e-tron (litt avhengig av spec). Tror e-tron 50 kan bli ekstremt populær, men vi får se litt på ladenettverk og faktisk vinterrekkevidde. Den er jo kongen av «unger til barnehagen og handle på vei hjem» klassen, uslåelig! Så får vi se om den holder i helgene:)

Men til syvende og sist ville jeg aldri vurdert kjøpe en bil til rundt halv mill som jeg ikke virkelig hadde lyst på, så sett et budsjett og velg bilen du liker/vil ha. Så enkelt:) Alle biler taper penger, men personlig har jeg en MS75D med 1.25% rente som har spart meg ca 16k i drivstoff og 9k i bom så langt i år og koster meg totalt sett 6k per måned (forsikring og lån inkludert). Så behøver ikke være for ille:)

Kim Morten

Sitat fra: Amatøren på torsdag 03. oktober 2019, klokken 23:12
Sitat fra: Orbit på torsdag 03. oktober 2019, klokken 15:33Da flytter setet seg til "din" plass i det du låser opp, og er på plass før du har fått åpnet døren.
Ser den, men kona trenger å på grunn av bekkenet å ta setet helt bak for ut- og innstiging. Da kan ikke setet være ferdig justert.

I tillegg så er det mer som kan gå i stykker/feile og mer vekt...

Dette velger du selv i profilen du setter opp. Husker ikke hva det heter men er innstigningassistent eller noe. Dvs, flytter sete og evt ratt unna for å komme seg ut og inn. Når du er på plass glir alt tilbake slik du har stilt inn.

Jeg og kona bytter på å kjøre, så dette var en av de høyeste prioritetene vi hadde på en så "dyr" bil. Lei av å jekke meg ned fra topp til bunn hver gang hun har kjørt
Sort E-Golf
Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA