Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verditap E-tron 50 vs. E-Niro vs. Model 3 AWD

Startet av Edison, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 13:12

« forrige - neste »

Edison

Sitat fra: Machina link=topic=48539.
Hadde samme dilemma som deg. E-Niro var ikke et alternativ grunnet lav ladefart. Valget stod mellom Model x og E-tron. Gikk for E-tron 50 med litt utstyr. Rekkevidden holder i massevis og de gangene jeg skal på langtur så vil ladestopp tilsvare et allerede eksisterende kjøremønster. Beste er uansett og sjekke ut bilene selv og se hvilken som faller best i smak. A better routeplanner kan også hjelpe deg med å få et realistisk bilde av ladestopp etc. Lykke til med bilkjøp

Godt poeng det med ladefarten! Eg ser at abetterrouteplanner gir omtrent lik total ladetid for dei to på langtur, fordelt på litt fleire stopp med e-tron. Heilt greitt det, når eg er på ferie! Ellers har det ingenting å seie i kvardagen om rekkevidden er 25 eller 35 mil. Trur du e-tron blir vanskelig å selge om eg ikkje tar med elektrisk justering av setene? Vurderer å heller velge LED Matrix og oppgradert lydanlegg enn å gå opp på den dyraste pakken. Prisen blir omtrent den same, men då utan el. sportsseter og «komfortnøkkel».

Amatøren

Uten komfort nøkkel er også uten alarm.

Mange synes alarm er unødvendig, men vi ville ha selv om vi ikke syntes at vi trengte komfort nøkkel selv om det er behagelig (har på e-Golfene).

Vi droppet el justering av seter, men valgte med Matrix lys. Håper å ha bilen lenge.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Øyvind.h

Sitat fra: Edison på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:00
Godt poeng det med ladefarten! Eg ser at abetterrouteplanner gir omtrent lik total ladetid for dei to på langtur, fordelt på litt fleire stopp med e-tron. .
Tok en kjapp kikk på ABRE for E-50. Den estimerer snitteffekt på en lading fra 57 til 81% på snaut 134kW ved utnyttbar kapasitet 65kWh. Eller snaut 130kW ved utnyttbar kapasitet 63kWh.

Det kan virke som ABRE har overført ladekurven fra E55 til E50. Da går det galt ettersom E50 har maks ladeeffekt på 120kW der E55 har 150kW. Og E55 har ca 11kWh buffer der E50 har 6 eller 8kWh buffer, noe som påvirker ladekurven. Du må påregne en del lengre ladetid enn det ABRE har lagt inn for alpha-versjonen av E50.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Edison

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:56
Sitat fra: Edison på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:00
Godt poeng det med ladefarten! Eg ser at abetterrouteplanner gir omtrent lik total ladetid for dei to på langtur, fordelt på litt fleire stopp med e-tron. .
Tok en kjapp kikk på ABRE for E-50. Den estimerer snitteffekt på en lading fra 57 til 81% på snaut 134kW ved utnyttbar kapasitet 65kWh. Eller snaut 130kW ved utnyttbar kapasitet 63kWh.

Det kan virke som ABRE har overført ladekurven fra E55 til E50. Da går det galt ettersom E50 har maks ladeeffekt på 120kW der E55 har 150kW. Og E55 har ca 11kWh buffer der E50 har 6 eller 8kWh buffer, noe som påvirker ladekurven. Du må påregne en del lengre ladetid enn det ABRE har lagt inn for alpha-versjonen av E50.

Takk for oppklaring! Ser det ut til at dei har overført forbrukstal og?  Basert på  maksimal ladeeffekt på 80 kW vs. 120 kW vil eg tru at dei kan havne ganske likt viss forbruket er ca 50 % høgare på Audien, men Kiaen har fordelen av å starte med 10-15 mil ekstra.

Edison

Sitat fra: Amatøren på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:09
Uten komfort nøkkel er også uten alarm.

Mange synes alarm er unødvendig, men vi ville ha selv om vi ikke syntes at vi trengte komfort nøkkel selv om det er behagelig (har på e-Golfene).

Vi droppet el justering av seter, men valgte med Matrix lys. Håper å ha bilen lenge.

Takk for innspel. LED Matrix virkar fantastisk på mørke, våte og tungt trafikkerte vestlandsvegar! Betryggende at det er fleire som prioriterer dette over elektrisk justering :)

Amatøren

@Edison: Bare hyggelig.  :+1:

Har adaptive LED lys med fjernlysassist på e-Golfene. De virker litt anderledes (svinger lyskjeglen unna andre biler) enn Matrix lysene på e-tron, men du så fint å ha fjernlys der det ikke er biler. Både ved møtende trafikk og når jeg ligger bak andre. Så bil uten slik automatikk er det ikke sikkert at jeg kommer til å kjøpe mer.

Har ligget foran da min datter kjørte den andre e-Golfen og hun hadde på fjernlyset. Ikke blending av meg. Virker utrolig bra. Sies at Matrix lysene er enda bedre! Gleder meg.

Forøvrig er visst seter med elektrisk justering tyngre (alle monner drar, sa musa og pisset i havet   ;) ) og vi tenker på rekkevidde også. I tillegg liker jeg å ta tak i setejusteringen og bli raskt ferdig med å justere.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Sitat fra: Amatøren på torsdag 03. oktober 2019, klokken 15:26
I tillegg liker jeg å ta tak i setejusteringen og bli raskt ferdig med å justere.
Dersom det ikke er flere brukere enn du har nøkler, så kobler du profil (og dermed seteposisjon) opp mot nøkkel. Da flytter setet seg til "din" plass i det du låser opp, og er på plass før du har fått åpnet døren.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Sitat fra: Edison på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:14
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:56
Sitat fra: Edison på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:00
Godt poeng det med ladefarten! Eg ser at abetterrouteplanner gir omtrent lik total ladetid for dei to på langtur, fordelt på litt fleire stopp med e-tron. .
Tok en kjapp kikk på ABRE for E-50. Den estimerer snitteffekt på en lading fra 57 til 81% på snaut 134kW ved utnyttbar kapasitet 65kWh. Eller snaut 130kW ved utnyttbar kapasitet 63kWh.

Det kan virke som ABRE har overført ladekurven fra E55 til E50. Da går det galt ettersom E50 har maks ladeeffekt på 120kW der E55 har 150kW. Og E55 har ca 11kWh buffer der E50 har 6 eller 8kWh buffer, noe som påvirker ladekurven. Du må påregne en del lengre ladetid enn det ABRE har lagt inn for alpha-versjonen av E50.

Takk for oppklaring! Ser det ut til at dei har overført forbrukstal og?  Basert på  maksimal ladeeffekt på 80 kW vs. 120 kW vil eg tru at dei kan havne ganske likt viss forbruket er ca 50 % høgare på Audien, men Kiaen har fordelen av å starte med 10-15 mil ekstra.
På ruten jeg testet hadde de slått av 10Wh/km for E50. Dvs foreslått 240 der E55 har 250. Mtp at E50 skal være litt mer effektiv er det kanskje et fornuftig fradrag, men forbruk påvirkes jo av alt fra vekt av ekstrautstyr til dekk og felg, så det blir veldig individuelt.

Om du står mellom E-Niro og E50 ville jeg gått for E50 og heller levd med at rekkevidden er kortere, gitt at du ikke har turer du kjører svært ofte (månedlig eller oftere eksempelvis) hvor E50 ikke holder.
E50 virker som en svært god totalpakke om rekkevidden er god nok! Og E50 tipper jeg du får på rundt 5 måneder om du bestiller nå vs E-Niro som kanskje kommer om noen år ved bestilling i dag....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Machina

Sitat fra: Edison på torsdag 03. oktober 2019, klokken 13:00
Sitat fra: Machina link=topic=48539.
Hadde samme dilemma som deg. E-Niro var ikke et alternativ grunnet lav ladefart. Valget stod mellom Model x og E-tron. Gikk for E-tron 50 med litt utstyr. Rekkevidden holder i massevis og de gangene jeg skal på langtur så vil ladestopp tilsvare et allerede eksisterende kjøremønster. Beste er uansett og sjekke ut bilene selv og se hvilken som faller best i smak. A better routeplanner kan også hjelpe deg med å få et realistisk bilde av ladestopp etc. Lykke til med bilkjøp

Godt poeng det med ladefarten! Eg ser at abetterrouteplanner gir omtrent lik total ladetid for dei to på langtur, fordelt på litt fleire stopp med e-tron. Heilt greitt det, når eg er på ferie! Ellers har det ingenting å seie i kvardagen om rekkevidden er 25 eller 35 mil. Trur du e-tron blir vanskelig å selge om eg ikkje tar med elektrisk justering av setene? Vurderer å heller velge LED Matrix og oppgradert lydanlegg enn å gå opp på den dyraste pakken. Prisen blir omtrent den same, men då utan el. sportsseter og «komfortnøkkel».
Tror ikke bilen blir letter eller vanskeligere å selge med eller uten el.seter. Audi tar seg forholdsvis godt betalt for ekstrautstyr og du kan ikke regne med å få tilbake spesielt mye for dette (så sant du ikke er veldig heldig og treffer den ene kjøperen som er villig til å betale litt mere for det utstyret du har). En grei regel er å tenke at alt ekstrautstyret er penger tapt :). Da slipper du å få noen overraskelser. Eneste utstyret som kan være en dealbreaker i Norge er hengerfeste og rails. Ellers er vi nordmenn veldig opptatt av billig :)

Når det gjelder LED Matrix vær klar over at det ikke fungerer særlig bra på opplyste veier (mulig det kan løses med en software oppgradering i fremtiden).

geear

Ser noen her nevner både Model 3 og e-tron som lavest verditap, men får du tak i en e-Niro fra forhandler i dag så er den GARANTERT bilen med lavest verditap på kort til mellomlang sikt, med suveren margin. Jeg hadde et håp om at vi kunne ha vår omtrent gratis i et års tid. Nå har vi hatt den i et halvt år, og hadde sannsynligvis fått 35k mer enn vi ga. Det skjer ikke med e-tron eller Model 3. Men økt leveringsdyktighet fra Kia vil endre på det - og det kan fort bli mange flere biler på nyåret, nå som fossilgebyrene trår i kraft - og Norge fikk være med i EU-regnestykket.

Noen nevner også at en vil ha fordel av å starte med 10-15 mil ekstra på e-Niro, kontra e-tron 50, men jeg tror faktisk heller det er 15-20 mil. Den har nesten det på vår X75D (med 20"), og jeg tror ikke e-tron 50 vil gå lenger enn X75D.

At Niro er overpriset (fra butikk) er jeg uenig i, etter at jeg har sett hva man faktisk får for pengene (var usikker da prisene ble lansert). Med unntak av for mye veistøy så er det en knallbra bil for pengene. Den er utrolig bra på plass, utstyr, 100 kg takvekt, enormt bra rekkevidde, og ut fra det lave forbruket så er ~80kW ladefart også veldig bra. Den blir ikke utdatert med det første.

Edison

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. oktober 2019, klokken 16:01
På ruten jeg testet hadde de slått av 10Wh/km for E50. Dvs foreslått 240 der E55 har 250. Mtp at E50 skal være litt mer effektiv er det kanskje et fornuftig fradrag, men forbruk påvirkes jo av alt fra vekt av ekstrautstyr til dekk og felg, så det blir veldig individuelt.

Om du står mellom E-Niro og E50 ville jeg gått for E50 og heller levd med at rekkevidden er kortere, gitt at du ikke har turer du kjører svært ofte (månedlig eller oftere eksempelvis) hvor E50 ikke holder.
E50 virker som en svært god totalpakke om rekkevidden er god nok! Og E50 tipper jeg du får på rundt 5 måneder om du bestiller nå vs E-Niro som kanskje kommer om noen år ved bestilling i dag....
Virkar fornuftig det. Kan vel konkludere med at det blir ganske likt, men med litt fleire stopp og kanskje marginalt lenger ladetid på e-tron. Det kan eg leva med.

E-Niro hadde eg reservasjon på og kunne fått no, men eg klarar å vente på Audien. Føler det er mykje bil for pengane!

Amatøren

Sitat fra: Orbit på torsdag 03. oktober 2019, klokken 15:33Da flytter setet seg til "din" plass i det du låser opp, og er på plass før du har fått åpnet døren.
Ser den, men kona trenger å på grunn av bekkenet å ta setet helt bak for ut- og innstiging. Da kan ikke setet være ferdig justert.

I tillegg så er det mer som kan gå i stykker/feile og mer vekt...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Orbit

Siden vi allerede er på sidesporet, eller kanskje også avsporet: Helt enig med deg at lav vekt og pålitelighet er viktig.

MEN: Graver en seg langt nok ned i konfigurasjonsmenyene er det også en opsjon for «kjør setet ekstra langt bak når døren åpnes, hev rattet, senk sidestøtten på setet - og så til endelig posisjon først etter jeg er på plass i setet», samt omvendt når en skal ut av bilen. Dette kan velges uavhengig på fører- og passasjerside, og følger også hvilken nøkkel som benyttes.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

gak

Verditapet er jo avhengig av mange ting. F.eks. Niro som ikke leveres, etron50 som er veldig billig i forhold til e55, id3 som er billig og andre, men vinduet for å tjene penger på dette blir mindre og mindre.  Det er nok fortsatt økonomisk best å være forrest i køen.
Polo 2.5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA