Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Verditap E-tron 50 vs. E-Niro vs. Model 3 AWD

Startet av Edison, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 13:12

« forrige - neste »

Edison

Eg slit med å velge mellom desse tre. Så tenker at eg vil kjøpe den som gir meg lavast sannsynlig verditap (i %) over 3-4 år.

E-tron 50 føles mest komplett, med hengarfeste, plass, praktisk bagasjerom, AWD og god bakkeklaring. Spørsmålet er om denne vil få eit kraftig verditap dei neste åra når ~50 mils rekkevidde blir standarden. Eller er prisen såpass god at eg kan sleppe unna med rundt 60-70 tusen i året?

Eg tenker at alle tre vil få konkurranse av fleire nye modellar, blant anna Model Y og Vision iV, som garantert vil slå godt an. Model 3 får kanskje den største konkurransen her? Men vil folk kjøpe ein brukt E-tron når dei kan få ein nybil med lengre rekkevidde for berre litt meir? Eller er Audien såpass overlegen Teslaen i komfort og kvalitet at det vil vera eit marked for han?

Thomas Parsli

Sitat fra: Edison på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 13:12
Eg slit med å velge mellom desse tre. Så tenker at eg vil kjøpe den som gir meg lavast sannsynlig verditap (i %) over 3-4 år.

Hvis myndighetene fjerner eller reduserer avgiftsfritaket i løpet av 3-4 år, vil muligens den dyreste bilen gi lavest verditap.

Personlig ville jeg kjøpt den bilen som passet mitt behov best -og ikke brukt mere penger enn nødvendig :)

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

arthur

For meg er tap i kroner viktigere enn i prosent, men tror nesten uansett at jeg ville ha valgt Kia'n.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

E-tron er luksusbil med budsjettbil-rekkevidde (stort verditap i kroner)
E-Niro er en overpriset småbil med god nok rekkevidde for fremtiden (middels verditap pga. Kia/Hyundais generelle høye verditap)
Model 3 er en konkurransedyktig priset AWD som drar fordeler av rekkevidde, AWD og hengerfeste, men noe trekk pga. sedanformen (mindre verditap enn Kia/Hyundai). 

Counterpointer

Dette er et meget vanskelig spørsmål å gi et korrekt svar på.

Generelt vil den lavest prisede tape seg minst, men Tesla har ikke hatt normal prisutvikling siden den kom og det er utrolig mye som kan skje med avgifter ol.

Nye modeller vil også påvirke. Plutselig begynner Tesla å selge Model 3 eller Y produsert i Kina for en mye lavere pris og da skjer det mye med bruktprisene for alle.

Personlig så tror jeg rekkevidde kombinert med ladefart er avgjørende. Det kan bli en utfordring for Kia.

Jeg har veldig sansen for Audi, men det er mulig at 55 vil være mye mer ettertraktet enn 50 som brukt, noe som driver prisen ned på begge

Tellus

I prosent er jeg ganske sikker på at e-tron vil holde seg best, men i kroner og ører så gjelder stort sett regelen at jo billigere bil jo mindre verditap.

arthur

Nå tipper jeg TS har blitt mye klokere siden han har fått helt forskjellige svar fra de av oss som har svart.  ;D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Oddaa

Sitat fra: arthur på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 19:43
Nå tipper jeg TS har blitt mye klokere siden han har fått helt forskjellige svar fra de av oss som har svart.  ;D
Hvilket bekrefter at det kan være vanskelig å spå, og særlig om fremtiden?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

arthur

Sitat fra: Oddaa på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:00
Sitat fra: arthur på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 19:43
Nå tipper jeg TS har blitt mye klokere siden han har fått helt forskjellige svar fra de av oss som har svart.  ;D
Hvilket bekrefter at det kan være vanskelig å spå, og særlig om fremtiden?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har sagt det samme ved et par anledninger, ja. Andre tror at fremtiden bare er en forlengelse av fortiden frem til i dag, ikke minst er økonomer "gode" til slike spådommer, men det er vel dokumetert at en apekatt kan være vel så god til å gjette om fremtiden. For egen del har jeg alltid minst et øye på veien foran meg og vil aldri ture å kjølre bil kun ved å se bakover.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Edison

Takk for mange gode svar!
Eg har inntrykk av at Audien er ganske aggressivt prisa. 160 000 meir enn E-Niro for ein bil med større plass, firehjulstrekk, hengarfeste og meir luksus er ikkje ein upris. Viss ein ikkje brukar nokon av delane er valget enkelt -Niroen virkar som ein kjempefin bil. Teslaen blir berre litt rimelegare og er difor berre aktuell om han av ein eller annan grunn (rekkevidde+ladefart?) skulle vera det beste valget mtp. verditap.
Grunnen til at eg tenker prosentvis tap er at dei dyrare bilane vil gi meg større nytte, så eg kan godta eit litt høgare tap i kroner og ører.

Vollis47

Dersom en er veldig bekymret for fremtidig verdifall, burde en muligens ikke kjøpe seg bil i det hele tatt. I hvertfall ikke en helt ny bil. Det er svært sjelden at bilkjøp er særlig lukrativt.

Kjøper en bil bør en kjøpe den som best passer for ens egne behov og ønsker.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Edison

Sitat fra: Vollis47 på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:44
Dersom en er veldig bekymret for fremtidig verdifall, burde en muligens ikke kjøpe seg bil i det hele tatt. I hvertfall ikke en helt ny bil. Det er svært sjelden at bilkjøp er særlig lukrativt.

Kjøper en bil bør en kjøpe den som best passer for ens egne behov og ønsker.

Dei fleste andre stader enn i Oslo-området er ein bortimot avhengig av bil i mangelen på brukbart kollektivtilbod. Og med mindre ein har veldig god råd vil pris og verditap vera viktige kriterier for val av bil. Ikkje alle har råd til å kjøpe den som best passar behov og ønsker.

arthur

Sitat fra: Edison på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:20
Takk for mange gode svar!
Eg har inntrykk av at Audien er ganske aggressivt prisa. 160 000 meir enn E-Niro for ein bil med større plass, firehjulstrekk, hengarfeste og meir luksus er ikkje ein upris.

Kommer en Audi med hengerfeste som standard? Lurer på om du prismessig sammenligner en bil (Kia'n) som er fullt utstyrt med en bil hvor tilvalgslisten er "noe" lenger?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Edison

Sitat fra: arthur på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:23
Sitat fra: Edison på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 20:20
Takk for mange gode svar!
Eg har inntrykk av at Audien er ganske aggressivt prisa. 160 000 meir enn E-Niro for ein bil med større plass, firehjulstrekk, hengarfeste og meir luksus er ikkje ein upris.

Kommer en Audi med hengerfeste som standard? Lurer på om du prismessig sammenligner en bil (Kia'n) som er fullt utstyrt med en bil hvor tilvalgslisten er "noe" lenger?

Ca 570 000 for greit utstyrt bil med hengarfeste, vinterhjul og 3-årig serviceavtale. Kiaen kostar rundt 400 000, utan serviceavtale.

Machina

Sitat fra: Edison på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 13:12
Eg slit med å velge mellom desse tre. Så tenker at eg vil kjøpe den som gir meg lavast sannsynlig verditap (i %) over 3-4 år.

E-tron 50 føles mest komplett, med hengarfeste, plass, praktisk bagasjerom, AWD og god bakkeklaring. Spørsmålet er om denne vil få eit kraftig verditap dei neste åra når ~50 mils rekkevidde blir standarden. Eller er prisen såpass god at eg kan sleppe unna med rundt 60-70 tusen i året?

Eg tenker at alle tre vil få konkurranse av fleire nye modellar, blant anna Model Y og Vision iV, som garantert vil slå godt an. Model 3 får kanskje den største konkurransen her? Men vil folk kjøpe ein brukt E-tron når dei kan få ein nybil med lengre rekkevidde for berre litt meir? Eller er Audien såpass overlegen Teslaen i komfort og kvalitet at det vil vera eit marked for han?

Hadde samme dilemma som deg. E-Niro var ikke et alternativ grunnet lav ladefart. Valget stod mellom Model x og E-tron. Gikk for E-tron 50 med litt utstyr. Rekkevidden holder i massevis og de gangene jeg skal på langtur så vil ladestopp tilsvare et allerede eksisterende kjøremønster. Beste er uansett og sjekke ut bilene selv og se hvilken som faller best i smak. A better routeplanner kan også hjelpe deg med å få et realistisk bilde av ladestopp etc. Lykke til med bilkjøp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA