Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Autopilot på E39 mellom Sandnes og Stavanger

Startet av Simennzz, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:59

« forrige - neste »

Simennzz

Hei,

Lurte bare på om noen i området her kunne dele erfaringer med autopilot bruk på motorvegen her mellom Sandnes og Stavanger.

Det er umulig for meg å bruke autopilot i TM3'en på disse strekningene, spesielt nordover. Bilen finner på å fantombremse hele tiden, spesielt nær broene på Forus og Auglendstunnelen. Og det er ikke en slags nedbremsing heller, det er tilnærmet bråbrems.

Er det bare normal oppførsel eller burde jeg levere inn bilen? Disse problemene hadde jeg aldri i i3'en jeg hadde før
2018 BMW M3 Competition
2019 Tesla Model 3 LR

GOS

Sitat fra: Simennzz på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:59
Hei,

Lurte bare på om noen i området her kunne dele erfaringer med autopilot bruk på motorvegen her mellom Sandnes og Stavanger.

Det er umulig for meg å bruke autopilot i TM3'en på disse strekningene, spesielt nordover. Bilen finner på å fantombremse hele tiden, spesielt nær broene på Forus og Auglendstunnelen. Og det er ikke en slags nedbremsing heller, det er tilnærmet bråbrems.

Er det bare normal oppførsel eller burde jeg levere inn bilen? Disse problemene hadde jeg aldri i i3'en jeg hadde før


Opplever sjeldent fantombremsinger på det strekket, men opplevde det en eller annen gang på en Software som var 2 hakk før jeg fikk V10 (som jeg ikke har kjørt med enda siden bilen ikke har vært brukt de siste 2 dagene). Tror det må ha vært på versjon 2019.28.3.1 f9e95acd, før det hadde jeg aldri fantombremsing på det strekket (har hatt bilen siden februar). På den versjon og / eller 2019.32.2.2 da05838så opplevde jeg mye av at den "bremser forsiktig ned og nærmest ikke tør å kjøre forbi bilene som ligger i høyre felt mens jeg ligger i venstre" Håper V10 bøter på en del av AutoPilot bugs'ene.

GOS
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sjokomelk

Dette varierer alt etter hvilken versjon av programvaren du har i bilen. Dette er software som er i kontinuerlig utvikling, og Tesla tester ut forskjellige endringer underveis. Hvilken versjon er du på nå? Har du fått nyeste versjon 2019.32.11 - alias V10 - og prøvd på nytt?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Linka

#3
Sitat fra: Simennzz på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:59
Hei,

Lurte bare på om noen i området her kunne dele erfaringer med autopilot bruk på motorvegen her mellom Sandnes og Stavanger.

Det er umulig for meg å bruke autopilot i TM3'en på disse strekningene, spesielt nordover. Bilen finner på å fantombremse hele tiden, spesielt nær broene på Forus og Auglendstunnelen. Og det er ikke en slags nedbremsing heller, det er tilnærmet bråbrems.

Er det bare normal oppførsel eller burde jeg levere inn bilen? Disse problemene hadde jeg aldri i i3'en jeg hadde før

Antar at oppgraderer bilen når du blir bedt om det?

Vi hadde problemer i sommer i Auglendstunnellen, men det ble bedre etter sommeren. Nå er det lenge siden vi har opplevd fantombremsing. Vindusviskerne skrur seg heller ikke på like ofte.

Klok av skade kjører jeg med foten på gasspedalen når jeg har Autopilot eller Navigate påskrudd. Men opplever at bilen sakker godt ned når det er biler i høyre kjørefelt, og klar bane framover. Har en teori om at man opplevde fantomnedbremsing spesielt når bilene i kjørefeltet ved siden av vingler en del nærme streken

tori-no

Jeg kjører strekket Sandnes - Stavanger(Åsen) daglig, og alltid på autopilot. Det har vært litt variabelt med fantombremsing på forskjellige versjoner og også i forskjellig grad av nedbremsing.

Det har typisk vært bremsing under/etter broen ved Stangeland/Oalsgata og rett etter broen ved Ikea. Såvidt jeg husker var det for noen måneder siden også en mellom tunnelen og avkjørselen til Åsen.

Jeg hadde første tur med v10 i dag morges og hadde en mye kraftigere nedbrems ved Ikea enn tidligere. Ved Oalsgaten stod jeg i kø slik at den kan jeg ikke si noe om. Ingen brems etter tunnelen.

Men i motsetning til mine tidligere biler der jeg holdt foten nær bremsen, så holder jeg den her alltid nær gassen. :-) På den måten får jeg som oftest overstyrt før det blir full stopp.
Men det skal jo selvfølgelig ikke være sånn.

finn_roen

Jeg har i flere år brukt AP1 på en Tesla Model S og syntes den har klart seg overraskende bra, skuffelsen ble stor når jeg nå har kjøpt meg ny model 3.
AP2 på denne er jo nesten totalt ubrukelig, fantombremser i hytt og pine, gjelder dessverre også cruise control.
AP2 kan nesten uanmeldt svinge kraftig ut av kjørebanen, tør jo nesten ikke ha AP2 påskrudd lengre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA