Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aksjefond og investeringer i fornybar/miljøvennlig teknologi?

Startet av geear, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:30

« forrige - neste »

OhmPaPa

Å investere i noe slikt hadde jeg likt - men først må de komme i gang med produksjon og komme på børs

https://www.freyrbattery.com/no/

thomlao

Kom over denne posten etter å ha søkt etter fornybar investering hos google. Tenkte å komme med tips for Norske aksjer for andre som også leter etter fornybare investeringer. Man trenger ikke å gå ut av Norge for å finne gode "miljø" aksjer!

I Norge har vi blant annet Equinor, NEL og Norsk Hydro. NEL har hatt en ganske god opptur de siste årene.

Info om de ulike aksjene fant jeg her https://aksjebloggen.com/norske-aksjer/

hgs

Sitat fra: thomlao på tirsdag 16. juni 2020, klokken 11:18
Kom over denne posten etter å ha søkt etter fornybar investering hos google. Tenkte å komme med tips for Norske aksjer for andre som også leter etter fornybare investeringer. Man trenger ikke å gå ut av Norge for å finne gode "miljø" aksjer!

I Norge har vi blant annet Equinor, NEL og Norsk Hydro. NEL har hatt en ganske god opptur de siste årene.

Info om de ulike aksjene fant jeg her https://aksjebloggen.com/norske-aksjer/

Equinor har noen fornybarprosjekter etterhvert, men å kalle det en miljøaksje er svært langt fra sannheten. De har de aller meste av virksomheten sin godt plantet i fossilindustrien.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

geear

Hehe... Equinor betaler lønna mi, og jeg kan godt takke for det, men noen miljøfirma/aksje er de ikke. :-)

Fornybarprosjektene er bare en dråpe i havet i mot alt det andre.

Counterpointer

Er jammen ikke sikker på om NEL og Hydro er miljøaksjer også?

Er helt enig i at Eqinor hvertfall ikke er det.

Espen Hugaas Andersen

Enig i at Hydro ikke er en miljøaksje, akkurat. Det er mer en råvareaksje. (Og jeg eier litt Hydro.)

NEL vil jeg si er en miljøaksje. De tilbyr et alternativ til å produsere hydrogen fra naturgass, der man heller kan benytte fornybar strøm. Men jeg holder meg langt unna denne. Jeg tror de blir dratt med i det sannsynlige fallet til Nikola. (Kanskje verdenshistoriens største bobleaksje.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Uansett hvordan en ser på hydrogen, så er det vel en god del greenwash i veldig mange såkalte miljøselskaper.

Elbil, eller fornybare strømkilder for den saks skyld, er ikke miljøvennlige, de er bare mindre miljøskadelige.

For å bruke et selskap jeg ikke husker navnet på (mulig det var et forskningsprosjekt). De skal bruke plastavfall til å lage flybensin. Er det miljøvennlig når flytrafikk er svært miljøbelastende?

Flere spørsmål enn svar. Vil selv heller plassere penger i fornybar energi enn oljesand eller frakking, ut fra tanken om bærekraft.

Maxwell_400

Det er vel snakk om å være mindre miljø uvennelige. Det en ønsker er å redusere/kutte utslipp av CO2 og da er hydrogen basert drivstoff/energibærer det eneste(?) drivstoffet som ikke slipper ut CO2. Eksempler er H2 og NH3 (ammoniakk). Hydrogen kan også brukes til å lage "grønn" kunstgjødsel og i stålproduskjon.

NEL og HEX driver med hydrogen.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

emurof

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 18. juni 2020, klokken 08:38Det er vel snakk om å være mindre miljø uvennelige. Det en ønsker er å redusere/kutte utslipp av CO2 og da er hydrogen basert drivstoff/energibærer det eneste(?) drivstoffet som ikke slipper ut CO2. Eksempler er H2 og NH3 (ammoniakk). Hydrogen kan også brukes til å lage "grønn" kunstgjødsel og i stålproduskjon.

NEL og HEX driver med hydrogen.

Det er synd at det kastes bort så mye tid og ressurser på hydrogen, som er en dårlig løsning innen veitransport.

rasmusjohansen35

Noen av dere som har vurdert å investere i teknologiaksjen Storytel? De mottar en rekke leads fra nettsteder som https://lydbokgratis.no/

/ Rasmus

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022


geear

Storytel er ukjent for min del. Har vel ikke så mye med fornybar/miljøvennlig teknologi å gjøre, akkurat, men alt med "fremtidsteknologi", altså det som fort kan bli "in", er interessant for min del. Der er det virkelig oppsidemuligheter.

Har noen oljeaksjer fortsatt, men de som går mest på fremtidstro er nok NEL, TSLA, Nordic Unmanned og Autostore. Sistnevnte har jeg virkelig tro på som mangedoblingskandidat. Har gått 29% siden jeg gikk inn for 3-4 uker siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA