Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aksjefond og investeringer i fornybar/miljøvennlig teknologi?

Startet av geear, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:30

« forrige - neste »

geear

Noen her som har investert i slikt fornybart og miljøvennlig?

Jeg tar meg selv i å sitte med mye aksjer i olje, gass, shipping og luftfart, både i aksjefond og aksjer. Med ett unntak per dags dato, som er TSLA.

Har en generell følelse av at etterhvert som "panikken" brer seg, selv om det kan ta tiår, så vil det bli mindre og mindre optimisme rundt lite miljøvennlige aksjer og teknologi.

Vurderer noen kroner i Nordea Climate and Enviroment. Andre tips?

Counterpointer

Har en liten post i DnB teknologi, dette er et fond som hverken er merket som etisk eller grønt. Har akkurat nå en avkastning 33%.

Min største post er aksjer i TSLA, der er jeg ikke realisert enda, men er nok i minus i dag. Men er long så facit er ikke gitt enda. Dette er jo klart grønt men ikke fond.

Kunne tenkt meg å satt noe i bærekraftig energiproduksjon av typen solid state eller til og med fusjonskraft. Men har ikke kompetanse til å plukke et fond som dekker dette.

geear

Har også noen småsummer i diverse andre fond forsåvidt, inkludert DNB Teknologi (rundt 15 lapper), som har gått helt knall, men der er det nok mye variert de sitter inne i. Og oddsen for at den skal fortsette like godt er forholdsvis liten. Få fond som går evig godt.  :P

OhmPaPa

Hos Morningstar er miljø aka Sustainability Rating ett kriterium fondene rankes på.


Counterpointer

Oljefondet går temmelig bra, og har gjort det siden starten

Men er jo av åpenbare grunner ikke egnet for dette temaet.

Orbit

"Oljefondet" har bare levert snaut 6% årlig avkastning over tid. Det er ikke spesielt høyt, men de sikter også mer på avkastning over tid enn kortsiktig gevinst. (Verdiøkningen har vært mye større, men det er fordi det stadig fylles på mer penger). På 23 år har de drøyt doblet innskuddene (selv om mye ikke har stått på konto så lenge).

Sitat fra: https://www.nbim.no/no/oljefondet/avkastning/Fondet mottok sin første kapitaltilførsel fra den norske stat i mai 1996. Ved utgangen av andre kvartal 2019 var den samlede tilførselen siden oppstart på 3 382 milliarder kroner, mens fondets samlede avkastning var på 4 660 milliarder kroner.

Fra etableringen av Norges Bank Investment Management 1. januar 1998 og frem til utgangen av andre kvartal 2019 har fondet hatt en årlig avkastning på 5,9 prosent. Etter forvaltningskostnader og inflasjon har avkastningen vært på 3,9 prosent.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Truls Antonsen

Har siste året vekslet litt på Hexagon composites som leverer H2 tanker, og Nel, som leverer elektrolyse.
De har generelt har ok avkastning.
Har også noe i DnB Miljøinvest, den har ille gått noe spes i pluss i det siste året, men var ett stort dropp for ett år siden i oktober på mange fond, så har tatt igjen dette i løpet av året da.
Men min post i DnB teknologi leverer godt...der er det mye Apple og Google.


Sent from my iPhone using Tapatalk

arthur

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 16:14
Oljefondet går temmelig bra, og har gjort det siden starten

Men er jo av åpenbare grunner ikke egnet for dette temaet.

Oljefondet har blitt tilført store midler hvert år, men ikke som avkastning på sine investeringer. Fondet er alt for opptatt av å være konservative, politisk korrekte osv heller enn å tenke maksimere avkastning så ikke noe til etterfølgelse hvis avkastning er det viktige.
En ting som ikke nevnes her er implisitt valutarisiko for man investerer sine kroner i ofte andre valutaer, ikke minst dollar, så hvis dollarene svekker seg så vil avkastningen i kroner kunne bli negativ selv om fondet har lkt sin verdi i dollar! Dollaren er nå historisk sett på et høyt nivå, dog fortsatt en del under den absolutte topp for en generasjon siden.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Counterpointer

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 16:14
Hos Morningstar er miljø aka Sustainability Rating ett kriterium fondene rankes på.
Hvem ligger på topp der?

geear

Heh, og nå kom det "tilfeldigvis" reklame på Facebook...

Storebrand
Sponset

Ønsker du å spare fossilfritt? Da kan dette være noe for deg. 👇

OhmPaPa

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:03
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 16:14
Hos Morningstar er miljø aka Sustainability Rating ett kriterium fondene rankes på.
Hvem ligger på topp der?

Jeg kjenner meg ikke igjen fra sist jeg så på dette for mange måneder siden - tror noe er forandret på - husker ikke om det var en topp-liste da heller. Disse får ingen sustainability-score:

Storebrand Norge Fossilfri
DNB Miljøinvest
DNB Grønt Norden
BNP Paribas Funds Climate Impact
DWS Invest Climate Tech

Her står det mere om sustainability rating:

https://www.morningstar.no/no/news/156515/morningstar-sustainability.aspx

Radiobil1


alda

Investering av sparemidler handlar om avkastning alene för min del. Miljötänk får man ha i andra sammanhang, finns ju många möjligheter här.

Så kallade miljöfond och andra etiska fond, vill aldrig bli populära om de inte leverar god avkastning.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

geear


OhmPaPa

For å investere i elbiler kjenner jeg til to:

Tesla TSLA https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/tsla/real-time

NIO https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/nio/real-time

Mange europeiske elbiler produseres jo av fossilbil-fabrikker så en aksje der er mere en fossil-aksje enn en elbil-aksje.

De fleste av investeringene mine er på en Aksjesparekonto som jo kun godtar europeiske aksjer (så TSLA og NIO faller ut) og fond.

Har byttet en del fond fra globale indekser til Storebrand Norge Fossilfri. Men skulle gjerne ha ha byttet flere. En europeisk aksje med miljøfaktor ala TSLA hadde vært fint.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA