Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

IKKE "Lad opp batteriet før du fyrer i peisen på hytta"

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:39

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Naf har nå en artikkel på nett:
https://www.naf.no/elbil/lading/husk-a-lade-elbil-batteriet-for-ferien/

Hvor det anbefales å sette elbilen til lading før man varmer opp hytta i vintersesongen.

Min erfaring tilsier at vi bør gjøre stikk motsatt: 

Vent med å lade batteriet når du kommer opp på hytta. Bilens batterivarmer slår skjelden inn før det er -20 grader. Hvis man timer ladingen, slik at batteriet akkurat er ferdig ladet i det man skal dra hjem igjen, har batteriet fått en liten lunk før kjøreturen hjem. Lader man når man med en gang man kommer på hytta, full-lades batteriet og så blir det kjempekaldt innen man drar hjem.

Min erfaring baserer seg på Leaf og iMiev. Disse har ikke batterivarmere for å holde lunk i batteriene. Leafen har en batterivarmer som slår inn når batteritemperaturen kommer unner ca. -17 grader. Hva er erfaringen med andre elbiler?

Noen andre som har synspunkter på dette?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

Enig. Har kjørt mye med i3 på vinter, og den tar full hastighet på AC lading (11kW), selv med kaldt batteri. Typisk hyttelading på 8A (1,8kW) er nok enda mindre påvirket av kulden. Bruker også batterivarmer før avreise, men det er først og fremst for å få full motoreffekt fra start, og god hastighet på hurtiglading dersom det er ladestopp underveis (dvs mulighet til å tappe/fylle batteriet raskt, ikke at temperaturen gir noe mer tilgjengelig kapasitet).

Jeg er også tvilende til argumentet med at batteriet taper energi ved å stå i kulde. Min erfaring er at energien er der, men er lite tilgjengelig før batteriet får god driftstemperatur. Nå er det heller ikke målbart vampire drain på i3 uansett temperatur.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Tellus

Energien er der, men på grunn av at batteriet blir kaldt så øker den indre resistansen. Dvs at når du begynner å belaste batteriet (kjører av gårde) går en forholdsmessig større del av energien med til å varme opp batteriet (på grunn av den økte indre resistansen). Hvis du kan innrette deg slik at batteriet har en høyere temperatur (og fortsatt fulladet selvfølgelig) i det du reiser vil du kunne utnytte mer av den energien som faktisk er i batteriet.


automat

Jeg tenker NAF sitt råd er fornuftig, ihverfall for biler som har batterivarmer. Da behøver man ikke starte hjemturen med kaldt batteri uansett.

Kalde Li-ion batterier er generelt dårlige til å ta imot strøm, så man setter jo BMS'en på prøve ved å utsette ladingen.

Å la et batteri stå nesten utladet i kulde er ikke bra for levetiden.

Hvis det plutselig skulle oppstå et behov for bruke bilen mens man er på hytta, så er det jo litt kjipt at den står der tom for strøm.

Jeg har dårlig erfaring med å sette et kaldt Tesla-batterri til lading, med begrenset strømstyrke tilgjengelig. Måtte kjøre en runde forvarming (med strøm fra batteriet) for få dratt i gang ladingen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

KjellG

Min far hadde alltid en kokeplate stående under motoren som motorvarmer.

Kunne en panelovn under bilen fungere som batterilunker?

geear

Tilførselen/infrastrukturen til mange hyttefelt i Norge er overbelastet fredags kveld allerede som det er, når alle fyrer i ovner, komfyrer og varmtvannsberedere. Vent iallfall til natta.

Og for noen råd, vedlikeholdslade 12V med separat lader?? Hva slags elbiler er det som ikke lader 12V når hovedbatteriet lades? Og under kjøring?

Cral

Sitat fra: gr på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:08
Og for noen råd, vedlikeholdslade 12V med separat lader?? Hva slags elbiler er det som ikke lader 12V når hovedbatteriet lades? Og under kjøring?

Spør Soul eiere om det...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

turfsurf

Det kommer jo an på hvor mye strøm man har på batteriet og hvor mye man har tilgjengelig til lading. Vi kommer ofte frem med relativt lav SOC midtvinters og har kun 10A til å lade. Det er knapt nok til å varme opp batteriet midtvinters.

Venter vi til dagen etter med å starte lading vil ikke bilen bli ferdigladet og vi kaster bort mye strøm på å varme batteriet.

Hjemover er det nedoverbakke og batteriet blir varmt uansett, så det værste som skjer er at vi ikke får noe særlig regen ned fjellet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Sitat fra: gr på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:08
Og for noen råd, vedlikeholdslade 12V med separat lader?? Hva slags elbiler er det som ikke lader 12V når hovedbatteriet lades? Og under kjøring?

Fossilbiler. Ikke glem at elbiler er nokså nytt for de i NAF også.  :laugh:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Cral på onsdag 02. oktober 2019, klokken 07:43
Sitat fra: gr på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 21:08
Og for noen råd, vedlikeholdslade 12V med separat lader?? Hva slags elbiler er det som ikke lader 12V når hovedbatteriet lades? Og under kjøring?

Spør Soul eiere om det...
Har ikke akkurat fulgt med på Soul, men er det et problem der? Har e-Niro samme greia? Har aldri ladet 12V separat på den, men har bare hatt den siden mars, da. Kjøres som regel i et par uker mellom hver gang den plugges inn. Stod også nettopp en måned hos forhandler uten lading (tror jeg), og i sommer stod den omtrent tre uker hjemme uten lading.

Cral

Sitat fra: gr på onsdag 02. oktober 2019, klokken 11:04
Sitat fra: Cral på onsdag 02. oktober 2019, klokken 07:43
Spør Soul eiere om det...
Har ikke akkurat fulgt med på Soul, men er det et problem der? Har e-Niro samme greia? Har aldri ladet 12V separat på den, men har bare hatt den siden mars, da. Kjøres som regel i et par uker mellom hver gang den plugges inn. Stod også nettopp en måned hos forhandler uten lading (tror jeg), og i sommer stod den omtrent tre uker hjemme uten lading.

Soul har hatt et problem med ladespenningen om man kun brukte "kjørelys" (ledlys) da ble spenningen for lav til at 12V batteriet ladet. Dette ofte i kombinasjon med en liten strømtyv, har gjort at flere Soul eiere har hatt med en liten 12V batteribackup/startbooster, for å ha strøm nok til å "starte" elbilen.

Man løste stort sett problemet ved å kjøre med vanlige nærlys.

Om du ønsker å lese mer om saken, anbefaller jeg å søke på 12V batteri i soul foraet. Ikke kjent med samme problem med Niro. Men jeg ladet Soul og lader Niro 5 dager i uka, og kjører jo gjerne 7-800km i uka.
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Kårepåsporet

Hadde Soul 2015 fra 9/2014, null problem på alle vis.
Deretter Ioniq, den ble levert med ferdig utslitt 12 volts batteri, ble bytta etter to driftsstans første to ukene.....
Men den lada kjapt samma søren hvilken temp det var, påsken i fjor hurtiglada jeg ene morgenen ette en natt med -15 grader, lada med 43-44 kW på 50 kW lader.....
Men nå er vel kanskje Koreanerne blant de desidert beste når det kommer til lading av kortrekkevidde elbiler?

Tellus

Tja,
Jeg ladet ved Ionity Gol for et par uker siden. Godt og varmt i været den dagen. Jeg ladet ned rundt 80kW ved ca 40% SOC med min I-Pace. Ved siden av meg stod en e-tron og ladet rundt 50kW ved 98% SOC. Ved siden av den igjen stod en Kona som ladet 22kW ved 74% SOC. Kan være at bilen kom rett fra fjellet, men det var uansett ikke kuldegrader den natten selv på fjellet.

Kårepåsporet

Sitat fra: Tellus på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 19:06
Tja,
Jeg ladet ved Ionity Gol for et par uker siden. Godt og varmt i været den dagen. Jeg ladet ned rundt 80kW ved ca 40% SOC med min I-Pace. Ved siden av meg stod en e-tron og ladet rundt 50kW ved 98% SOC. Ved siden av den igjen stod en Kona som ladet 22kW ved 74% SOC. Kan være at bilen kom rett fra fjellet, men det var uansett ikke kuldegrader den natten selv på fjellet.

Du registrerte nok ikke at jeg skrev kortrekkevidde elbiler.
Kona er jo blant de med lengst rekkevidde, unntatt Tesla.

geear

Mange faktorer der, men ladeeffekt på 20-tallet når man nærmer seg 80 % SoC er normalt for Kona. Spørsmålet er vel heller hvorfor vedkommende gadd å hurtiglade så høyt opp på en bil som kan gå 40-50 mil, når det kryr med ladestasjoner innenfor rekkevidde. Kona og e-Niro har styrken sin i god ladefart første halvdelen av batteripakken, lavt forbruk og relativt stor batteripakke, dermed kommer man først langt på første lading, og så kan man lade hver 15-20. mil med god ladefart etterpå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA