Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY bremseservice mm.

Startet av ok67, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 07:54

« forrige - neste »

KjerPetil

Sitat fra: tss_trd på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:56
Jeg har anskaffet meg Bilt Hamber atom-mac. Dette forsøker jeg å sprøyte på et par ganger i måneden, hvertfall etter hver bilvask. Ser tydelige rustdannelser på skiven etter bilvask dersom jeg ikke sprøyter det på. Så det har god effekt, men er redd belegget fort slites vekk av klossene ved litt press. Utfordringen er baksiden av skivene. Denne er jo godt skjult av bremseskjoldet. Forsøker å få noe der også, men umulig å se noe som helst.

Setter også regen på low og tar noen kraftige nedbremsinger en gang i blant. Sikkert lurt å få litt varme i skivene før en parkerer bilen dersom man har kjørt i våte forhold. Fordelen med Tesla er jo at bremsepedelen kun styrer friksjonsbremsene, så da får en brukt bremsene litt skikkelig innimellom også.

Ser ikke akkurat for meg at jeg kommer til å skru av calipperen og pille ut klossene for å legge på litt pasta ved hjulskift..

Er berre å plukke ut klossane etter å ha tatt vekk låsepinnane. Bak må handbrekket selvfølgelig være av.

tss_trd

På min forrige bil var det så enkelt. Da må jeg se litt nærmere på det. Bak er det vel flytende kalipper? Innebærer ikke det noe mer arbeid?

KjerPetil

Ikkje for å ta ut klossane men om du vil kontrollere gliderane blir det litt meir. Syns det var simpelt å ha ein enorm einstempla klump bak på Performance..

Handyman

Sitat fra: tss_trd på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:56
Fordelen med Tesla er jo at bremsepedelen kun styrer friksjonsbremsene
Er du helt sikker på dette?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ok67

Har også lest ein eller annan plass at bremsepedalen kun styrer bremsane og ikkje legg på ektra regen. Regen blir kun styrt av wattpedalen (og innstilt regen på skjermen).
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Autowinder

Sitat fra: ErikSim på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:48
Et spørsmål litt fra siden. Jeg har spylt bremsene på selvvasken ukentlig på vinterstid med de forrige bilene jeg har hatt. Jeg har nå en TM3 med 18'' felger med aero hjulkapsler.  Tror dere man får spylt bremsesystemet skikkelig med kapslene på eller bør man ta de av eller kjøre uten på vinterstid?

Det er en smakssak med plasthjulkapsler av, men navkopp i senter bør på om kapsler er av. Jeg liker ikke hjulkapsler og de har fått et nytt tilholdssted i garasjen.

Tar du stadig kapslene av og på er det en fare for at metallklipsene på disse riper lakken på felgen. Det er klart lettere å komme til med spyling uten kapsler på aerofelgene.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

stefse

Sitat fra: The_M på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 23:03
Low regen endrer kun hvordan gasspedalen oppfører seg. Initiell bremsing er uansett regen. Bare sjekk regenmåleren mens du bremser - når den makser ut går du over til å benytte de mekaniske bremsene.
Slik er det bla. på eGolf ja, men ikke på Tesla. Der er bremsepedalen en ren mekanisk/hydralisk kobling mot bremsene. Det blir ikke noe mer regen når du bruker bremsepedalen.
Jeg har begge bilene, så jeg burde vite det.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Nickelilltroll

Her var det mange rare svar. Det er IKKE rust og korresjon på skiver som er problemet på elbiler generellt, men at kalipperne fungerer dårligere over tid. Bremserne blir alt for lite brukt på en elbil.

Er MEGET lurt at demontere kalipperne 1 ggn/år. Rense og smøre glidepinner og leppa som beleggan ligger på. Legger om selv og da lønner det seg at få gjort detta. Tar ikke lang tid. Er ikke tvil om at detta må gjøres av og til beroende på årlig kjørelengde. Tesla har en fast pris på denna jobben, husker ikke i farta hva det er men er ikke noe nytt.

I verste fall har man en kalipper som ikke fungerer optimalt lenger og da kan kostnaden bli mye mer enn bare en ny kalipper.

Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

power59

Støtter Nickelilltroll i dette!

Det som betyr noe er at bremsekaliperen glir lett på glidepinnene. Da vil det bli likt trykk og slitasje på begge klossene og lik slitasje på begge sidene av bremseskiva. Overflaterust som dannes på bremseskiva når bilen står parkert slites bort umiddelbart når bilen brukes.

Hvis kaliperen glir lett på glidepinnene så vil klosser og skive normalt være utslitt lenge før rust er problemet.


Hvis bremsekaliperen IKKE glir lett på glidepinnene - så vil stempelet (som presser direkte på innvendig kloss) utøve et større trykk på innvendig enn utvendig kloss. Innvendig kloss og innsiden av rotor vil slites hurtigere enn utvendig kloss og utsiden av rotor. Med unormal slitasje forkortes levetiden på klosser og skive. I tillegg vil treg kaliper med lite trykk på utvendig kloss medføre at overflaterust på utsiden av rotoren ikke slites bort. Etterhvert vil det etterhvert dannes gravrust som medfører underkjennelse i EU-kontroll.


Spyling og tørking har liten eller INGEN effekt på bremsekaliperens glideevne og følgelig liten eller ingen effekt på gravrust i bremseskiver. Så - ved hvert dekkskift - sjekk bevegelsen i kaliperne. Er de trege - smør opp (sjekk vår venn YouTube for hvordan).




ladov

Er glidepinnene noe problem? Blir ikke de beskyttet av de fine gummibelgene? Det jeg har sett mange ganger er at de glideflatene på kaliperen som ligger åpne fylles med dritt til klossene ikke lenger har plass til å bevege seg. På youtube renses disse så kjekt med stålbørste men om det er lenge siden sist har dritten blitt så godt komprimert at den må slipes/skrapes bort.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Nickelilltroll

Folk må gjøre som den vil. Synse og tro og. Har bare skiftet et x antal bremsedeler på elbiler som ikke fått smöring el vedlikhold på noen år. Glidepinner og alt som er laget av stål tilltrekker seg salt, dritt å annet korrisjonsmøkk.

Jeg kommer fortsette å rense/smøre mine og sove godt ;D
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

ladov

Usikker på om vi snakker om det samme nå. Når du sier 'glidepinner' så snakker du om de blanke/glatte boltene som er beskyttet av en gummibelg og ikke er i berøring med bremseklossene?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Byttet skiver+klosser bare for noen dager siden og da hadde det ene hjulparet nesten nøyaktig samme bremser som på bildet i denne artikkelen: https://no.wikipedia.org/wiki/Bremser_(kjøretøy)

Når du sier 'glidepinner' tenker jeg på de rørene i øvre/nedre ende av kalliperne. Du kan se gummibelgen er sammentrykt på bildet. Jeg kan ikke komme på å ha sett problemer der(men de må undersøkes de også). Glideflatene jeg snakker om er der hvor klossen ligger an mot den ytre delen av kalliperen. Der er det åpent og blir etter hvert fullt av møkk som komprimeres av klossenes bevegelse, til klossene ikke lenger kan bevege seg fritt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

offpist

Jeg byttet bremseklosser og skiver på Leaf'n til kona i sommer. Ikke bare var noen av glidepinnene bak gått helt tørr, men den ene satt så godt fast at glidebolten knakk på vei ut. Så hele kalypperen måtte byttes. Kommer til å være mer nøye med dette fremover.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

jodd

#29
Hvordan løsner man calipperen bak på Model 3?
Tenker da på dette med elektrisk håndbrems. Finnes det en prosedyre for å få calipperen til å slippe taket og eventuell grunninnstilling ved remontering?
Tok et raskt Google-søk på morgenkvisten, men fant egentlig overraskende lite informasjon.
___________________________

01.03.2019: Tesla Model 3 LR AWD FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA