Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

DIY bremseservice mm.

Startet av ok67, tirsdag 01. oktober 2019, klokken 07:54

« forrige - neste »

ok67

Tenkte vi kunne ha ein eigen tråd med DIY tips.
Det er straks tid for å putte på vinterhjula på bilen, då kan det sikkert vere lurt å smørje opp bremsane for å unngå rustproblem. Er det nokon som har ei god oppskrift på dette? gjerne med bilder.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Bzzlink

Jeg tenker at det ikke er nødvendig siden jeg hentet bilen i juni. Planlegger å gjøre det til våren egentlig, men skal sjekke at det faktisk ligger greit med fett der.

Har ikke hatt av hjulene og sjekket hvordan caliperne er designet, men håper å slippe å lufte bremser, bare skru av caliper spraye med bremserens smøre opp glidepinner og evnt om det er andre glideflater på klossene.

På forrige bilen min anbefalte de å bytte festeboltene til caliperne når man skrudde de av (alubolter) så kan jo være at man skal sjekke deletilgang først som sist.

ok67

Ser for meg at det kan vere lurt å smørje opp før vinteren, for å redusere mengden korrosjon. Ser også at det finst ei oppskrift på model S i den delen av forumet, mogeleg at den kan overførast til model 3
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Autowinder

#3
Nå har jeg kjørt 9500km siden tidlig i mars, og det er ikke en rustflekk på bremsene. Tesla har jo sagt at både skiver og bremser på TM3 skal holde 150000 miles eller 241000 km, på bakgrunn av redesignede pakninger på stemplene i caliperne, så disse ikke "ligger på" som hos andre produsenter.
Om dere likevel ønsker å smøre opp kan denne keramiske bremsepastaen anbefales:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/smoremiddel/metallfri-pasta-629415/

Edit: Referanse https://www.teslarati.com/tesla-model-3-steering-drivetrain-suspension-secrets-revealed/
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Solheim

Det som kan være lurt for å rense skivene:
Fremme - gass og brems inne samtidig ca 100m.
Bak - holde inne park 1-2 sek mens man kjører kontrollert.

1 gang i uken om vinter, 2 ganger i mnd ved høst/vår. 1 gang i mnd om sommer.

Dette er noe som jeg fant på Model 3 gruppa på facebook som ble anbefalt av en på mobile service.

Handyman

Sitat fra: Solheim på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:35
Det som kan være lurt for å rense skivene:
Fremme - gass og brems inne samtidig ca 100m.
Bak - holde inne park 1-2 sek mens man kjører kontrollert.

1 gang i uken om vinter, 2 ganger i mnd ved høst/vår. 1 gang i mnd om sommer.

Dette er noe som jeg fant på Model 3 gruppa på facebook som ble anbefalt av en på mobile service.
Det er ikke slik det fungerer på TM3.
Du kan ikke speede og bremse samtidig.
Parkeringsbremsen funker på alle hjul, og låse hjulene om veigrepet ikke er godt nok.

Det er mye enklere å bremse kraftig et par ganer fra eksempelvis 80 til null.
Dersom skivene er varme har du gjort jobben.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jlan

Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Du kan ikke speede og bremse samtidig.
Jo, hvis en holder bremsen inne fra stillestående, så får en litt effekt hvis en "gir gass". Men mye mindre enn på S/X

Angående parkeringsbremsen så er det ikke helt samsvar med det du sier og manualen:
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Parkeringsbremsen funker på alle hjul, og låse hjulene om veigrepet ikke er godt nok.
Sitat fra: model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Merk: Parkeringsbremsen virker bare på bakhjulene og er uavhengig av det pedalbetjente bremsesystemet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Solheim

Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Sitat fra: Solheim på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:35
Det som kan være lurt for å rense skivene:
Fremme - gass og brems inne samtidig ca 100m.
Bak - holde inne park 1-2 sek mens man kjører kontrollert.

1 gang i uken om vinter, 2 ganger i mnd ved høst/vår. 1 gang i mnd om sommer.

Dette er noe som jeg fant på Model 3 gruppa på facebook som ble anbefalt av en på mobile service.
Det er ikke slik det fungerer på TM3.
Du kan ikke speede og bremse samtidig.
Parkeringsbremsen funker på alle hjul, og låse hjulene om veigrepet ikke er godt nok.

Det er mye enklere å bremse kraftig et par ganer fra eksempelvis 80 til null.
Dersom skivene er varme har du gjort jobben.

Dette var det som var kommunisert av mobile service. Har prøvd begge deler og det virker slik som jeg beskrev. Skivene mine ser helt blanke ut etter dette.

Handyman

Sitat fra: jlan på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:06
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Du kan ikke speede og bremse samtidig.
Jo, hvis en holder bremsen inne fra stillestående, så får en litt effekt hvis en "gir gass". Men mye mindre enn på S/X

Angående parkeringsbremsen så er det ikke helt samsvar med det du sier og manualen:
Sitat fra: Handyman på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:43
Parkeringsbremsen funker på alle hjul, og låse hjulene om veigrepet ikke er godt nok.
Sitat fra: model_3_owners_manual_europe_no.pdf
Merk: Parkeringsbremsen virker bare på bakhjulene og er uavhengig av det pedalbetjente bremsesystemet.
Testet nødbremsen i påska (holdt inne knappen på girvelgeren) og den låste alle fire hjulene.
https://elbilforum.no/index.php?topic=45764.msg797946#msg797946

Ang rensing av bremser, så burde bilen hatt en stedsbestemt funksjon for å legge på litt bremser før parkering hjemme eller/og på jobb. På samme måte som innfellbare speil og justering av luftfjæring.
Da ville man kunne fått en lunk i bremsene og tørket dem før man parkerer og hindret saltguffa tære unødig på bremsene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Low regen fra og med idag og fram til saltet er slutt.
Håper det ikke er glidepinner på bremsene til Tesla, ser ikke slik ut, ligner på noe brembo aktig.
Alt annet enn stempel på begge sider av skiva burde vært avskaffet spør du meg.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

ErikSim

Et spørsmål litt fra siden. Jeg har spylt bremsene på selvvasken ukentlig på vinterstid med de forrige bilene jeg har hatt. Jeg har nå en TM3 med 18'' felger med aero hjulkapsler.  Tror dere man får spylt bremsesystemet skikkelig med kapslene på eller bør man ta de av eller kjøre uten på vinterstid?

Handyman

Sitat fra: ErikSim på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:48
Et spørsmål litt fra siden. Jeg har spylt bremsene på selvvasken ukentlig på vinterstid med de forrige bilene jeg har hatt. Jeg har nå en TM3 med 18'' felger med aero hjulkapsler.  Tror dere man får spylt bremsesystemet skikkelig med kapslene på eller bør man ta de av eller kjøre uten på vinterstid?
Kjører alltid med low regen. Likevel er bremsene svært lite i bruk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TRK

Sitat fra: stefse på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:36
Low regen fra og med idag og fram til saltet er slutt.
Håper det ikke er glidepinner på bremsene til Tesla, ser ikke slik ut, ligner på noe brembo aktig.
Alt annet enn stempel på begge sider av skiva burde vært avskaffet spør du meg.

Alle kalipere foran, også den røde performance oppgraderingskaliperen, er Brembo.
Bak har de glidepinner alle sammen, både rød og grå. Den grå er forøvrig Mando.

The_M

Low regen endrer kun hvordan gasspedalen oppfører seg. Initiell bremsing er uansett regen. Bare sjekk regenmåleren mens du bremser - når den makser ut går du over til å benytte de mekaniske bremsene.

tss_trd

Jeg har anskaffet meg Bilt Hamber atom-mac. Dette forsøker jeg å sprøyte på et par ganger i måneden, hvertfall etter hver bilvask. Ser tydelige rustdannelser på skiven etter bilvask dersom jeg ikke sprøyter det på. Så det har god effekt, men er redd belegget fort slites vekk av klossene ved litt press. Utfordringen er baksiden av skivene. Denne er jo godt skjult av bremseskjoldet. Forsøker å få noe der også, men umulig å se noe som helst.

Setter også regen på low og tar noen kraftige nedbremsinger en gang i blant. Sikkert lurt å få litt varme i skivene før en parkerer bilen dersom man har kjørt i våte forhold. Fordelen med Tesla er jo at bremsepedelen kun styrer friksjonsbremsene, så da får en brukt bremsene litt skikkelig innimellom også.

Ser ikke akkurat for meg at jeg kommer til å skru av calipperen og pille ut klossene for å legge på litt pasta ved hjulskift..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA