Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Digitalt førerkort

Startet av thbo, mandag 30. september 2019, klokken 22:08

« forrige - neste »

hanche

Det hender vel også at folk mister alle identitetskort og -papirer, f.eks. ved brann. Så det må finnes prosedyrer for å gjenetablere sin identitet i slike tilfeller. Jeg vet ikke hvordan, men tipper man kanskje må troppe opp på en politistasjon med ett eller flere vitner som kan innestå for hvem man er? Uansett så regner jeg med at politiet har litt flere ressurser til rådighet enn banken for å sjekke om du er den du gir deg ut for.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

TorT

Godkjent ID er "gøy" i Norge. Selv jobber jeg offshore på en Equinor plattform. Utreise fra Bergen.
En kollega pleide å bruke pass ved utreise.

For ca 1,5 år siden viste det seg at passet var utgått på dato med noen dager. Han ble nektet utreise. Nyere førerkort blir godtatt, men hans var fra 80 tallet, så ikke godkjent, norsk bankkort, ikke godkjent.

De aller fleste bruker et nyere førerkort. Og det er godkjent.

Så han måtte kaste seg rundt å skaffe nytt pass. Kom seg til politiet, viste fram gammelt pass og bankkort, og fikk nytt pass. Og kunne reise ut en dag forsinket,

Det morsomme er jo at bankkortet ble godtatt for å få pass, og at politiet påsto at et utgått pass, er gyldig legimitasjon, innad i Norge.

Går ut ifra at det ikke gjelder evig, man ligner jo ikke seg selv som 20 åring til evig tid.

Ingeniøren

Mer gøy med pass  :)

For noen år siden skulle jeg fornye passet. Plukket tilfeldig med meg dåpsattesten som jeg hadde funnet i en skuff kort tid i forveien da det sto at jeg måtte medbringe gyldig legitimasjon og passet var gått ut. På dåpsattesten er det ført opp et mellomnavn jeg aldri har brukt men det er vel det jeg heter... Dette navnet sto og på passet men når de sjekket folkeregisteret sto ikke mellomnavnet der. På et tidspunkt har det skjedd en feil slik at dette har falt ut. Da fikk de problemer for hva het jeg egentlig - legitimasjon og pass sa en ting. folkeregisteret noe annet...

Etter mye om og men og diskusjoner på bakrommet fikk jeg velge hva jeg het gitt (!) og nå har jeg ikke det mellomnavnet lenger ! (eller har jeg det ?)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 03. oktober 2019, klokken 06:48
Etter mye om og men og diskusjoner på bakrommet fikk jeg velge hva jeg het gitt (!) og nå har jeg ikke det mellomnavnet lenger ! (eller har jeg det ?)
Folk kan jo bytte navn og, så de må jo kunne håndtere forskjellig navn på ID og fødselsattest.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

cra

Du kan endre navn (nesten) som du vil på nett. Var ikke mange tastetrykkene som skulle til da kona valgte å ta mitt etternavn da vi gifta oss. Men husk å bestille nytt pass; de liker at folkeregisteret og passet stemmer overens, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

KjellG

Nja, å endre fra Haakon til Håkon er enkelt. Forsøk motsatt!

Vår kronprins heter Haakon mens han lever. Etter sin død heter han Håkon, men i datasystemer må han søkes med Hakon. Språk er ikke enkelt.

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på torsdag 03. oktober 2019, klokken 09:09
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 03. oktober 2019, klokken 06:48
Etter mye om og men og diskusjoner på bakrommet fikk jeg velge hva jeg het gitt (!) og nå har jeg ikke det mellomnavnet lenger ! (eller har jeg det ?)
Folk kan jo bytte navn og, så de må jo kunne håndtere forskjellig navn på ID og fødselsattest.

Dette var før navneloven kom, mao i forrige århundre  :) Synes det var helt greit så var jeg kvitt mellomnavnet...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Nei til klimasvindel

Min "smarte" telefon skal slippe å besudles med totalt unødvendig app.
Dessuten hjelper jeg ikke autoritetene i deres ferd mot det kontantløse samfunn hvor chip under huden skal gjøre dem til eneherskere ved å eie menneskene totalt.
Ingen chip - ingen mat.

Arha

Konspirasjonsteoretikeren slår til igjen.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Nei til klimasvindel

Sitat fra: Arha på mandag 07. oktober 2019, klokken 17:07
Konspirasjonsteoretikeren slår til igjen.

Regner med du mente meg.
Svar: Nei, det var den realitets-orienterte som kommenterte.

joergenmatte

Sitat fra: Tom på mandag 30. september 2019, klokken 22:12
Bare synd det ikke kan brukes som legitimasjon så du må forsatt ha lappen med deg..di gangene du trenger leg.
:-1: :-1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA