Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Digitalt førerkort

Startet av thbo, mandag 30. september 2019, klokken 22:08

« forrige - neste »

thbo

Endelig ble vegvesenets Førerkort-app utgitt.

Med denne, Apple Pay, Bluetooth smartlås på huset og Tesla Model 3 trenger jeg nå hverken lommebok eller nøkler lenger.

Får litt «rekkeviddeangst» på mobilen isteden da.

For iOS: https://apps.apple.com/no/app/f%C3%B8rerkort/id1452849707?l=nb

For Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=no.vegvesen.forerkort&hl=no
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Tom

Bare synd det ikke kan brukes som legitimasjon så du må forsatt ha lappen med deg..di gangene du trenger leg.

thbo

#2
Ja så det. De kunne legge inn en funksjon for å be om gjeninntasting av Bank-ID for tidsbegrenset gyldighet som ID (som en nettbank). Jeg bruker jo allerede Danske Banks Mobil-ID-app for Bank-ID på mobilen.

Men de skriver også at man «ikke kan regne med» å benytte den som ID, så den er ikke formelt godkjent men vil kunne funke som det uformelt ved kjøp/salg/utesteder ut fra etterspørrers velvillighet og tekniske kyndighet.
Porsche Taycan 4S PBP (2020)
Solgt: Tesla Model 3 Dual Motor LR (2019)
Reservert: Tesla Cybertruck Tri Motor

Samco


jkirkebo

Sitat fra: Tom på mandag 30. september 2019, klokken 22:12
Bare synd det ikke kan brukes som legitimasjon så du må forsatt ha lappen med deg..di gangene du trenger leg.

Førerkort fungerer ikke de stedene jeg vanligvis trenger legitimasjon, så jeg må uansett bruke pass da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jlan

Det er bare vognkortene igjen da, eller kanskje de godtar bil og henger appen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. september 2019, klokken 22:47


Førerkort fungerer ikke de stedene jeg vanligvis trenger legitimasjon, så jeg må uansett bruke pass da...

Hvilke steder innenlands er det som ikke godtar førerkort som ID?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

For å få BankID i Sparebank1 og Nordea er et, eller to, eksempler.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Orbit

Generelt er ikke førerkort godkjent som ID for å utstede en annen ID på deg som du så kan benytte videre (som BankID, pass, etc). Det har vært for lett å forfalske førerkort, og det er derfor ikke bra nok som inngangsbilett til en "sikker" identitet.

Som generell ID-sjekk som ikke har noen "langtidseffekt" (hente pakker, aldersjekk etc) er førerkort OK.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Sitat fra: Orbit på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 09:46
Generelt er ikke førerkort godkjent som ID for å utstede en annen ID på deg som du så kan benytte videre (som BankID, pass, etc). Det har vært for lett å forfalske førerkort, og det er derfor ikke bra nok som inngangsbilett til en "sikker" identitet.

Som generell ID-sjekk som ikke har noen "langtidseffekt" (hente pakker, aldersjekk etc) er førerkort OK.

Utgangspunktet her var «de stedene jeg vanligvis trenger legitimasjon», og i mitt hode havner de i nederste kategori. Det var derfor jeg spurte.

Det går normalt mange år mellom hver gang man trenger nytt pass eller ny bank-id.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Jeg kjører for mye utenlands til at jeg gidder å laste ned appen.

Hadde derimot Europa fått felles standard på dette hadde det vært noe!

p8ndus

Noen som vet om man kan hente ut leiebil med digitalt førerkort?

KjellG

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. september 2019, klokken 22:47
Sitat fra: Tom på mandag 30. september 2019, klokken 22:12
Bare synd det ikke kan brukes som legitimasjon så du må forsatt ha lappen med deg..di gangene du trenger leg.

Førerkort fungerer ikke de stedene jeg vanligvis trenger legitimasjon, så jeg må uansett bruke pass da...

Dette er egentlig en meningsløs ringreferanse: For å få pass, er det nok med førerkort, ref Politiet:

« .. gyldig norsk førerkort (må være utstedt etter 1. januar 1998) eller minst like sikkert identitetskort med bilde og fødselsnummer (for eksempel bankkort med bilde)»

Bankene godtar ikke førerkort, bare pass. Politiet godtar førerkort for pass. Bankkort er ikke godkjent som ID, men blir akseptert av mange.

ID-kort i kredittkortstørrelse glimrer med sitt fravær. Kona har ikke lenger førerkort. Mao, jeg må drasse rundt på hennes pass som eneste gyldige ID.

cra

Sitat fra: KjellG på onsdag 02. oktober 2019, klokken 00:49
Bankene godtar ikke førerkort, bare pass. Politiet godtar førerkort for pass. Bankkort er ikke godkjent som ID, men blir akseptert av mange.

Det ligger kanskje noe i at terskelen er litt høyere for å prøve seg med falskt førerkort når man skal inn på politistasjonen for å bestille pass, enn når man skal inn på et utested eller hente en pakke på posten?

Sitat fra: KjellG på onsdag 02. oktober 2019, klokken 00:49
ID-kort i kredittkortstørrelse glimrer med sitt fravær. Kona har ikke lenger førerkort. Mao, jeg må drasse rundt på hennes pass som eneste gyldige ID.

Burde kommet sammen med passet; en kredittkortstørrelse-variant som kan brukes i land der man ikke trenger visum eller andre ting det måtte være bruk for re resterende sidene i passet til.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

Sitat fra: cra på onsdag 02. oktober 2019, klokken 14:32
Burde kommet sammen med passet; en kredittkortstørrelse-variant som kan brukes i land der man ikke trenger visum eller andre ting det måtte være bruk for re resterende sidene i passet til.
Selv er jeg så heldig at jeg har både vanlig pass + et veldig praktisk nasjonalt ID-kort (plastkort som er i samme størrelse som et kredittkort) :)
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA