Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer iblant og vi føler det er relatert til regnvær

Startet av suppegjok, mandag 30. september 2019, klokken 17:57

« forrige - neste »

suppegjok

Hei,

Vi har en e-Golf fra 2017 (300 km NEDC), og har opplevd gjentatte ganger at det ikke fungerer å lade via ladekladd eller via ladestasjon. Vi føler ofte dette skjer etter regnvær. Vi har den nye ladekladden, og når vi har problemer med å lade så blinker det rødt på bilsymbolet. Ved siden av ladeporten i bilen lyser det konstant gult, noe som betyr "Ingen nettspenning" (dette står beskrevet rett ved siden av ladeporten). Det eneste som virker da er å kjøre til Grønn Kontakt eller Fortum og hurtiglade. Når jeg har disse problemene så synes jeg å huske at det er vått under selve ladeporten.

Da bilen ikke ville lade tidligere forrige uke, hadde vi elektriker til å sjekke strømmen i huset. Alt så fint ut, og han kunne heller ikke måle noen jordfeil.

Vi har hatt bilen inne på merkeverksted, og de oppdaterte noe firmware sist, uten at de egentlig kunne si noe om hva som var galt.

Har dere opplevd noe lignende? Tips og triks? Vi skal ha bilen på service til uka.

Edit: Må legge til at vi lader hjemme i garasje, eller på jobb i garasje.

Sjefen

Hei!
Hadde samme problem. Møller fant ut at isolasjonen mellom ladeinntaket og hovedbatteriet var defekt. De byttet, og alt fungerer bra nå. Dette kan de se i feilmeldingene som de henter ut fra bilen!

als77

@Sjefen; Er det da feil i/på bilen eller ladekladden? Min Type 1-kladd sluttet plutselig å fungere forrige uke, men type 2-kladden virker (til alt overmål så forvarmet bilen batteriet den første dagen, selv om jeg har programmert den til å kun forvarme dersom den er tilkoblet stikkontakt, men den hadde ikke ladet noe som helst den natta)

petterlien

Jeg opplever at min Garo Ladestasjon lyser rødt (feil) når jeg kommer ut på morningen. Har vært inne på tanken om at det er en sammenheng med vått vær. Bilen er fulladet når det har skjedd, men lurer på hva problemet kan være.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Sjefen

Det var feil på selve bilen. Om ladekladden ikke fungerer, men type2 lader fungerer, så er det jo ikke bilen som er problemet. Forsøkt å restarte kladden?

als77

Var det jeg tenkte også at det må være kabelen (vel, kladden) det er noe galt med. Har fungert uten problem i 4 år og er hovedlademåten min. Tror ikke at jeg engang har trengt å restarte kladden en eneste gang i løpet av disse 4 årene, men har prøvd det denne gangen (holde inne + og - samtidig til det starter å blinke). Reklamasjonssak?

als77

(og med type 1 så mente jeg Schuko, dvs at det er schuko-type2 som jeg ikke får til å virke lenger, mens type2-type2 fortsatt fungerer)

als77

Som man ser av min forrige post så visste jeg ikke hvordan man resetter kladden (etter 4 år med lading via kladden), men fikk resatt den uten at det hjalp.

Kort oppsummert;
Jeg fikk ikke ladet med schuko hjemme lenger (aldri hatt problem før) og hadde noen dager jeg måtte lade på jobb (med samme kladd uten problem). Til slutt prøvde jeg en annen stikkontakt hjemme og det virket. For moro skyld så koblet jeg da til den stikkontakten som jeg ikke hadde fått til å virke mange dager på rad (senest samme dag) og da virket den plutselig...

Den siste tiden så har det ikke vært noe problem å lade via schuko, helt frem til i går... Nytt nå er at jeg ikke fikk til å lade på type2-laderen på jobb i dag (i motsetning til en kollega med e-Golf som kom litt etter meg og koblet seg til laderen med sin kabel), men ser ut til at jeg i dag får ladet på schukokladden på jobb (selv om jeg ikke fikk til å lade hjemme med den i går).

Ut fra hva jeg kan skjønne så er det fuktighet som er problemet, og jeg heller mot at det er bilen som er problemet. Tanker? Vil de i så fall se dette fra feilmeldinger i bilen?

Larss

Har samme problem.
Har vært utstabilt en stund. Har ladeboks i garasjen som klikker flere ganger før lading avsluttes. Ladekladd fungerte fint, så gikk utifra at ladeboken sang på siste verset. Før ladeboken plutselig fungerte fint igjen. Men nå plutselig fungerer ingen av delene. I begge tilfeller er det i forbindelse med regn/snø.

@sjefen hvilken Møller var du i kontakt med? Ringte Møller idag, de mente det var strømtilførsel i garasjen. Men har nå forsøkt en annen kurs med samme resultat.

Utfordringen nå blir å få bilen på verksted.

Sjefen

Hadde tilsvarende problem som dere beskriver. Kunne gå 1-2 uker hvor alt plutselig fungerte igjen, før problemet kom tilbake.

Kjørte bilen til Møller Åsane (Bergen). Leverte bilen uten avtale, tilnærmet tom for strøm og sa at jeg kommer meg ikke 1 km lenger, så bilen får bare stå her.
De gjorde en utmerket jobb. Ferdig ordnet på under 24 timer. Sendte opp isolasjonsdel fra Stavanger og mekaniker jobber til 03 på natten.

Kan nevne at jeg hadde elektriker på besøk som bekreftet at det elektriske var i orden. Mistenkte initialt at ladekladd/ladebokskabel var årsaken, da bilen kunne hurtiglade.

Larss

Viking på vei nå for å hente bilen. Skal nevne at Møller Åsane har vært borti samme problem, så kanskje det går like kjapt.

als77

Bilen er inne hos forhandler nå og ser ut som det er problemer med isolasjonen mellom lader og batteri for min bil også.

petterlien

Dere som har fått reparert bilen, har verkstedet beskrevet hva som er byttet/ gjort?

Min bil lader, men både ladestasjon og ladekabel med stikk feiler når bilen nærmer seg fulladet.




Sent from my iPhone using Tapatalk

Larss

Fiksen var gjort i løpet av noen timer. Det ble byttet en kabel. Møller Asker og Bærum som fikset min bil.

becker

Förlåt att jag skriver på Svenska, men min Norska är inte så bra...

Jag har råkat ut för samma sak som er här i tråden. Bilen vill inte ladda när det är regn. Vet ni vad som har bytts ut på era bilar? Finns det ett åtgärdsprogram från Volkswagen?

Jag har också en eGolf från 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA