Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TØI vil at hver meter vi kjører skal overvåkes

Startet av OhmPaPa, mandag 30. september 2019, klokken 10:55

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Jon65 på mandag 30. september 2019, klokken 16:14
Og settes bøtene høyt nok til at det ikke er interessant å gjøre dette.

På helt generelt grunnlag: Det er ikke størrelsen på bøtene som gjør at man lar være, men hvor stor man tror sjansen for å bli tatt er.

Jeg tror jeg har sett politi langs vegen mindre enn en gang i året i snitt siden jeg fikk førerkort. Det betyr naturligvis ikke at de ikke er der oftere, og de kan være der selv om jeg ikke legger merke til dem, men det gjør at sjansen for å bli tatt for noe (vanligvis å tøye fartsgrensa noen få km for de fleste, vil jeg tro) vurderes som svært lav, og man tar sjansen. De få gangene jeg har møtt politibiler på vegen kjører folk "som prester". Alle har minst 3 sekunder til bilen foran, blinklyset har plutselig begynt å virke osv. For da vurderer de sjansen for å bli tatt for noe som mye større en kort sund; det er jo politi ute. Til vanlig er det bare kanskje politi ute, men mest sansynlig ikke.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Hvor ofte man ser, eller ikke ser, politiet på veien avhenger nok i "noen" grad av hvor man bor da det rimeligvis er flere politibiler der det er flere biler. I sentrale strøk på Østlandet ser jeg dem daglig og liten tvil om at det finnes mange sivile politibiler som man kun ser når de står i veikanten med blålys på etter å ha hatt en god grunn for å snakke med en sjåfør av en bil.
Rent generelt er jeg litt bekymret for at så mange synes å være bekymret for at noen skal kunne se hvor de er, eller har vært, uten at jeg ønsker å spekulere noe særlig på hvorfor mange føler det slik.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

cra

Sitat fra: jlan på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 09:27
Det er mange som kobler veiprising med overvåking, men det er ikke nødvendigvis slik. Posisjonsinformasjonen kan prosesseres i bilen.  Gjerne i en boks med et display, så man kan se hva som påløper.

Avgiftspolitikernes våte drøm; taksameter i hver bil!  :o


Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:48Systemet kan (avhengig av utforming) endres fra dag til dag og folk mister oversikten og alt blir lite forutsigbart.

Dette er de allerede i full gang med å innføre! Skiltene lags vegen som forteller deg hva passeringen koster er/blir fjernet. Det samme er lampen som forteller deg at din passering ble registrert.

Den såkalte "Salgskvitteringen" du får når du tar ferge er bare en lapp med hva du har betalt for. Ingenting om hvor mye du har betalt. For å få vite det må du finne takstene på nett, eller logge deg inn på "din side" og laste ned kvittering derifra. Enda maskinene vet godt hva det.egentlig koster, og siden det er termisk papir i dem er ikke "sparer blekk for miljøet" noe argument heller.

I det store og hele foregår det en enorm tåkelegging av hva det koster å kjøre bil.

De to ovennevnte problemstillingene burde i 2019 være relativt enkle å løse med moderne teknologi. En app på mobilen som får pushvarsel med hva du har "kjøpt" og hvor mye det kostet umiddelbart i det du passerer en bom/betaler på ei ferge.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rollep

Sitat fra: arthur på mandag 30. september 2019, klokken 20:18
Sitat fra: Rollep på mandag 30. september 2019, klokken 18:04
Heldigvis kommer jeg å være pensjonist langt før denne galskapen eventuelt blir innført ;D

Og da skal du slutte å kjøre bil?
Nei, jeg skal kjøre mye mer enn idag :D Men som pensjonist har jeg muligheten for å flytte til land som er langt bedre egnet for bil-interesserte folk.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

emurof

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. september 2019, klokken 11:17
Problemet er en detaljert logg over hvor jeg har vært som det kan snokes i.

Det er kjent at politifolk dømmes for ulovlig snoking i politiregistre.

Der er kjent at folk i helsevesene snoker i pasientjournaler.

Blir garantert snoking i et evt TØI-register også.

Både i politiet og helsevesenet logges det vel hvem som gjør søk eller oppslag, så de som snoker blir nok ganske raskt tatt hånd om.

emurof

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:33
:o
SitatMens Elbilforeningen og Ap er også overveiende positive til forslaget, har bompengemotstanderne Folkepartiet nei til mer bompenger (FNB) og Fremskrittspartiet (Frp), samt bompengetilhengerne Miljøpartiet De Grønne (MDG) innsigelser mot et slikt system.

Positive til GPS overvåking?

"Så da er det bra med en veiprising som gjør det skikkelig dyrt å kjøre i byene, og ikke like dyrt å kjøre i bygdene."

Hvorfor skal det være skikkelig dyrt å kjøre i byene? Det er kanskje bare de rike som skal kunne jobbe og kjøre i byene?

elektrolux


[/quote]
Nei, jeg skal kjøre mye mer enn idag :D Men som pensjonist har jeg muligheten for å flytte til land som er langt bedre egnet for bil-interesserte folk.
[/quote]

Tenkte samme tanken selv. Totalt "hål i håve" det som nå skjer i Norge på transportsiden
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Sitat fra: emurof på onsdag 02. oktober 2019, klokken 14:38
Både i politiet og helsevesenet logges det vel hvem som gjør søk eller oppslag, så de som snoker blir nok ganske raskt tatt hånd om.

Som programmerer regner jeg med at det bare er de "dumme" som blir tatt. Det er ingen (praktisk brukbare) systemer som ikke kan omgås om man vil nok.

Jeg er uansett konsekvent mot denne typen tvungen, statlig, detaljert overvåkning. Og nei, jeg har noe noe å skjule (fruen kan tross alt sjekke lokasjonen til bilen alt hun vil). Kan heller godta en årsavgift basert på kjørte km, siden man da ikke trenger samme nivå på datainnsamlingen.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

cra

Sitat fra: emurof på onsdag 02. oktober 2019, klokken 14:50
Hvorfor skal det være skikkelig dyrt å kjøre i byene?

Fordi (som det i mine øyne har vært kommunisert ganske klart) kjøring i byene påfører andre mye mer ulempe enn kjøring på landet. Langs veiene i byene går det mange mennesker som puster inn eksosen og veistøvet som trafikken forårsaker. Det er mange som plages av støyen. Det blir trangere om plassen for alle. Og sikkert mange andre ting som ikke har vært nevnt. Disse tingene har "kostnader" f.eks i form av at flere blir syke av det og kan trenge behandling.

De nevnte problemstillingene påvirker langt færre pr kjørte km på landet. Derfor vil de at det skal koste mer i byene enn på landet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Sitat fra: emurof på onsdag 02. oktober 2019, klokken 14:38
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. september 2019, klokken 11:17
Problemet er en detaljert logg over hvor jeg har vært som det kan snokes i.

Det er kjent at politifolk dømmes for ulovlig snoking i politiregistre.

Der er kjent at folk i helsevesene snoker i pasientjournaler.

Blir garantert snoking i et evt TØI-register også.

Både i politiet og helsevesenet logges det vel hvem som gjør søk eller oppslag, så de som snoker blir nok ganske raskt tatt hånd om.

Jo men da er det for sent. Jeg er avslørt og avisene har fått hengt meg ut. Hjelper lite at snokerne får smekk på lanken da. Selvfølgelig må politi og helsevesen ha journaler. Men helt unødvendige registre som dette blir ulempene mye større enn fordelene.

Sitat fra: zbk på onsdag 02. oktober 2019, klokken 15:29
Som programmerer regner jeg med at det bare er de "dumme" som blir tatt. Det er ingen (praktisk brukbare) systemer som ikke kan omgås om man vil nok.

Det er min tankegang også. Har selv hatt administrator-tilgang til diverse registre i gamlejobben. Hadde ikke blitt logging av det hvis jeg hadde snoket.

Counterpointer

Poenget med personvern er ikke at en skal dekke over noe galt eller ulovlig en gjør men å beskytte dine egne opplysninger mot misbruk.

Avansert kobling av slike registeropplysninger og dataanalyse kan føre til at både firmaer og myndigheter kan få oversikt som kan misbrukes.

Dette gjøres allerede i dag med nettaktivitet (Google og Facebook i Cambridge analytica saken). Slik manipuleres hvordan folk stemmer eller andre typer oppførsel og det kan også brukes til å målrette sanksjoner.

Storebror ser deg, er ikke en god referanse (og da tenker jeg ikke på realityshowet, som egentlig var skremmende nok)!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA