Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TØI vil at hver meter vi kjører skal overvåkes

Startet av OhmPaPa, mandag 30. september 2019, klokken 10:55

« forrige - neste »

jlan

Rent teknisk er vel dette overkommelig. Boksen kan registrere antall km kjørt i forskjellige soner. Hvis ikke total km stemmer med kilometertelleren belastes høyeste takst for differansen. Men man bør få mulighet til å korrigere hvis boksen ved en feil slutter å telle km. Det kan jo kontrolleres ved at det etableres endel sjekkpunkter, som dagens bomstasjoner. Hvor man har kjørt behøver ikke å lagres, bare hvor mange km man har kjørt i hver sone.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

engolf

För det första är jag personligt emot såna typer av övervakning, för datan kan/kommer missbrukas, eller säljas till tredjepart:(
För det andra: vem kommer stå för kalaset? Att installera sådan utrustning, och göra det på ett försvarligt och godkänt sätt är nog knappast billigt. Kommer det bli som med DAB-fiaskot där förbrukarna står för hela kostnaden?

OhmPaPa

Sitat fra: jlan på mandag 30. september 2019, klokken 18:17Det kan jo kontrolleres ved at det etableres endel sjekkpunkter, som dagens bomstasjoner. Hvor man har kjørt behøver ikke å lagres, bare hvor mange km man har kjørt i hver sone.

Så når jeg får regning på 100km og klager og sier jeg bare har kjørt 20km hvordan skal myndighetene bevise sitt syn når jeg klager? Tror posisjoner må lagres i noen måneder for å kunne etergpås.

Ingeniøren

I tillegg vil du få regning for alle fartsoverskridelsene  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

automat

Dette er utstyr som kan kjøpes for noen få hundre dollar, og selv om det krever teknisk innsikt å bruke det, så er det ikke «rocket sience». Og hvis det blir gps-basert avgiftsinnkreving, så vil det skapes et marked for «plug and play»-spoofere.

Man kan jo heller ikke straffe de som ikke har orden på gps-forbindelsen sin, for man kan ha blitt uskyldig spoofet av bilen som ligger bak. (Der man i tillegg risikere å betale for mye avgift, pga at man rapporterer inn feil posisjon).

Men det værste er at dette kan føre til forurensing av gps-signalene for andre legitime brukere. Nødetater og andre viktige samfunnsaktører kan få svekket sine operasjonelle evner pga dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: Rollep på mandag 30. september 2019, klokken 18:04
Heldigvis kommer jeg å være pensjonist langt før denne galskapen eventuelt blir innført ;D

Og da skal du slutte å kjøre bil?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hanche

Denne veiprisingen kommer selvsagt til å kreve IT, masse IT. Så det blir sparket i gang et stort IT-prosjekt som kommer til å gå i ti år og svi av en halv milliard før man gir opp hele prosjektet. Så jeg tror ikke vi trenger bekymre oss for at dette blir virkelighet.  ;)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Counterpointer

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 30. september 2019, klokken 18:39
I tillegg vil du få regning for alle fartsoverskridelsene  :)
Egentlig også alle mulige andre ting også, parkering, stoppskilt, lyskryss osv osv

Mange muligheter.

Counterpointer

En ting jeg lurer på er hvordan de som bestemmer skal klare å beherske seg i forhold til prisnivået.

Det er jo uante muligheter for tids og soneprising, samt hvordan skal en kunne finne argumenter for nye veiprosjekter nå. Med et system hvor alle betaler, vil hvert eneste nye veiprosjekt føre til høyere utgifter over hele landet.

jlan

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 30. september 2019, klokken 18:22
Så når jeg får regning på 100km og klager og sier jeg bare har kjørt 20km hvordan skal myndighetene bevise sitt syn når jeg klager? Tror posisjoner må lagres i noen måneder for å kunne etergpås.
Hvis du bare har kjørt 20km så vil vel km telleren din vise 20km. Dette er jo ikke noe nytt. For endel år siden hadde vi plomberte km tellere og betalte km avgift for dieselbiler. Disse ble lest av på grensen, så vi slapp å betale for kjøring i utlandet. Nå blir det bare flere soner og mer automatisert. Jeg har ikke den komplette løsningen, og er ikke spesielt begeistret for den heller, men jeg tror ikke det behøver å bli noe mer overvåkning enn det allerede er med bomstasjoner og mobiltelefonsporing. Hvordan tror du Google vet hvor det er kø?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Alle betaler nødvendigvis ikke. Utenlandske turister og trolig en god del annen tungtransport fra utlandet er ikke omfattet av dette. Det er fortrinnsvis egne innbyggere som betaler dette.
Viktig for staten å innføre nok et system for overvåkning tydeligvis. Og tiltaket er også ennå et sentraliseringsprosjekt. Å pendle inn til byene med biler blir hardest rammet av denne type avgift.  Men de som allerede bor i byen gnir seg vel i hendene,og det er vel stort sett rikspolitikere som maler sin egen kake. Dette blir helt klart å omfordele ennå mer penger til de som allerede har mest. De kunne valgt skatteseddel,men det er vel noen der ute som synes det er urettferdig. Snodig at AP står bak dette,men de har vel forlengst forlatt sine tradisjonelle velgere og satser hardt på akademikere i storbyene og synes dette med land og by hand i hand er avlegs politikk og at progressiv skatt er gått ut på dato.

Ingeniøren

Og noen som tror at de vil gi slipp på de avgiftene som allerede er innført? Nei det kommer nok som et tillegg og så blir det vel slik at politikerne slipper dette i tillegg til en del andre og så er det i gang igjen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Overvåkningsargumentet er nok dødfødt, og til syvende og sist har jeg personlig ingenting imot det. Har nemlig ingenting å skjule. Kan det bidra til å hjelpe politiet sine etterforskere er dette bare bra.

Derimot, som gammeldags, ansvarlig og nøysom person, liker jeg svært dårlig at en ikke kan forutsi utgiftene sine. Da er det ikke langt til å gi slipp, og la utgift være utgift, og mange vil gjeldslaver. Alternativt slutte å bevege seg i frykt for hva dette kan komme til å koste.

Det er ille nok nå når bomregninger dukker opp over 6 måneder etter en bompassering med de bilene jeg bruker minst.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vroom

Sitat fra: hanche på mandag 30. september 2019, klokken 21:46
Denne veiprisingen kommer selvsagt til å kreve IT, masse IT. Så det blir sparket i gang et stort IT-prosjekt som kommer til å gå i ti år og svi av en halv milliard før man gir opp hele prosjektet. Så jeg tror ikke vi trenger bekymre oss for at dette blir virkelighet.  ;)

Ikke glem Flexus!  :D

https://www.youtube.com/watch?v=zKD07mruL5M

Amatøren

 :o
SitatMens Elbilforeningen og Ap er også overveiende positive til forslaget, har bompengemotstanderne Folkepartiet nei til mer bompenger (FNB) og Fremskrittspartiet (Frp), samt bompengetilhengerne Miljøpartiet De Grønne (MDG) innsigelser mot et slikt system.

Positive til GPS overvåking?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA