Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TØI vil at hver meter vi kjører skal overvåkes

Startet av OhmPaPa, mandag 30. september 2019, klokken 10:55

« forrige - neste »

OhmPaPa

Transportøkonomisk Institutt vil bytte ut dagens bompenger med full overvåkning.

Sitat fra artikkelen:

I forslaget blir det lagt opp til at hver enkelt bil må ha en elektronisk brikke som registrerer hver tur og teller antall kilometer bilen kjører og hvor.

https://www.nrk.no/norge/ny-rapport-foreslar-a-fjerne-bompenger-og-bilavgifter-1.14722561

Jeez!

ruslebiff

Det er ikke gitt at en løsning med veiprising gir mer overvåkning. Faktisk er det enormt med overvåkning av bevegelsesmønstre i dag med alle bomstasjonene. En løsning med veiprising der beregningen skjer lokalt i en boks i bilen som bare sender akkumulerte data til myndighetene er betydelig bedre mtp personvernet.

zbk

Dette er det vi får når sutrekoppene i FNB absolutt skal bort med de synlige symbolene på avgiftsinnkreving. Nå kan mange tilpasse seg for å minimere bompasseringene, med nye løsninger er du toast uansett. Gjetter på at det i alle fall ikke bil rimeligere for gjennomsnittsbilisten.

Er überskeptisk til personsikkerheten i dette også. Hvis de ikke har detaljert informasjon om hvor jeg har vært, hvordan i huleste skal jeg da kunne klage om jeg mener noe er feil?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ruslebiff

Sitat fra: zbk på mandag 30. september 2019, klokken 11:04
Er überskeptisk til personsikkerheten i dette også. Hvis de ikke har detaljert informasjon om hvor jeg har vært, hvordan i huleste skal jeg da kunne klage om jeg mener noe er feil?

Det kan enkelt løses ved at boksen i bilen lar deg eksportere en kryptografisk signert logg som du kan bruke til å bevise at du har blitt fakturert feil.

OhmPaPa

Problemet er en detaljert logg over hvor jeg har vært som det kan snokes i.

Det er kjent at politifolk dømmes for ulovlig snoking i politiregistre.

Der er kjent at folk i helsevesene snoker i pasientjournaler.

Blir garantert snoking i et evt TØI-register også.

Men her må det som zbk skriver være så detaljert at man kan finne ut at jeg ikke dro hjem til familien etter festen men tvert imot parkerte utenfor huset til noen jeg slettes ikke er gift med.

Sitat fra: zbk på mandag 30. september 2019, klokken 11:04
Er überskeptisk til personsikkerheten i dette også. Hvis de ikke har detaljert informasjon om hvor jeg har vært, hvordan i huleste skal jeg da kunne klage om jeg mener noe er feil?


automat

Et annet spørsmål er hvordan man skal hente inn bilens posisjon. Det er svært enkelt å jamme og manipulere GPS. Noe som fort kan bli populært for å unndra seg avgift. Det kan  bety at man forstyrrer GPS for andre. Som ambulanser og andre samfunnskritiske brukere.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

zbk

Det kommer til å bli 100% prising for første kjøretøy, 150% for andre, 200% for tredje osv...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Øyvind.h

Fornuftig for miljøet at folk ikke har flere biler enn de absolutt må ha.Produksjon av bil er en enorm miljøbelastning.
I byer seiler bildeling frem som et godt alternativ slik at en disponerer mindre enn en bil i snitt per husstand.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

arthur

Et meget interessant forslag og helt i tråd med hvordan jeg har tenkt dette løst på beste, mest fornuftige og rettferdige måte.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ruslebiff

Sitat fra: automat på mandag 30. september 2019, klokken 11:28
Et annet spørsmål er hvordan man skal hente inn bilens posisjon. Det er svært enkelt å jamme og manipulere GPS. Noe som fort kan bli populært for å unndra seg avgift. Det kan  bety at man forstyrrer GPS for andre. Som ambulanser og andre samfunnskritiske brukere.

Jamme er lett, men å manipulere er vel betydelig vanskeligere? Det er uansett mulig å tenke seg mange løsninger på dette - alt fra at boksen lager en grusom ulyd dersom den ikke får koblet seg til GPS, at aggregert kjøretid uten GPS blir en del av rapporteringen til de som håndterer faktureringen eller at boksen også sjekker opp posisjonen mot andre ting, ala basestasjoner, WiFi nett etc (se A-GPS).

automat

Gps-spoofing er ikke spesielt komplisert. Og man vil ikke nødvendigvis oppdage at man er spoofet, hvis man ikke har andre kilder som gir posisjonsdata.

https://www.nrk.no/hordaland/mobilspillere-som-jukser-kan-forstyrre-navigasjonssystemer-1.14481498
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ruslebiff

Sitat fra: automat på mandag 30. september 2019, klokken 14:25
Gps-spoofing er ikke spesielt komplisert. Og man vil ikke nødvendigvis oppdage at man er spoofet, hvis man ikke har andre kilder som gir posisjonsdata.

https://www.nrk.no/hordaland/mobilspillere-som-jukser-kan-forstyrre-navigasjonssystemer-1.14481498

Ikke spesielt komplisert? Fra artikkelen fremkommer det ikke noe bevis for at dette faktisk har skjedd, kun et anonymt tips. Mobilene bruker jo også A-GPS, så er ikke helt overbevist om det er praktisk mulig å spoofe signalet. Holder ikke å se en satelitt, man må se flere for å få en posisjon.

Sitat
Selv om senioringeniør Bakke viser til at det er mulig å gjøre, har de foreløpig ingen indikasjoner på at det har skjedd. For Nkom er avhengig av å være til stede mens det pågår for å registrere «GPS-narring».

Jon65

Det er vel bare å la boksen ha et display som viser posisjon og hvor lenge den har hatt GPS posisjon.
Hvis man blir stoppet i kontroll langs veien og boksen ikke viser korrekt posisjon eller den bare har hatt GPS posisjon en kort periode fordi føreren nettopp har deaktivert jammingen når han oppdaget kontrollen så vanker det bøter. Og settes bøtene høyt nok til at det ikke er interessant å gjøre dette.

Rollep

Heldigvis kommer jeg å være pensjonist langt før denne galskapen eventuelt blir innført ;D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA