Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TØI vil at hver meter vi kjører skal overvåkes

Startet av OhmPaPa, mandag 30. september 2019, klokken 10:55

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Amatøren på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:33
:o
SitatMens Elbilforeningen og Ap er også overveiende positive til forslaget, har bompengemotstanderne Folkepartiet nei til mer bompenger (FNB) og Fremskrittspartiet (Frp), samt bompengetilhengerne Miljøpartiet De Grønne (MDG) innsigelser mot et slikt system.

Positive til GPS overvåking?

Etter hva jeg har oppfattet så er det ingen som er positive til overvåkning og derfor forutsettes det at en slik ordning IKKE skal medføre til overvåkning, men derimot det som mange mener vil være en mere rettferdig fordeling av kostnadene ved bilbruk.
Frykten for at en slik ordning vil medføre nye, flere og/eller høyere avgifter er trolig til stede, men igjen kan jeg ikke si jeg har hørt noen ta til orde for det heller.

Som APs stortingsrep. Sverre Myrli (partiets transportpolitiske talsmann) sa så "morsomt" i går. Dette er en ordning som AP har foreslått i Stortinget tidligere så dette var musikk i hans øyne! Merkelig hva de hører med i det partiet. :D
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hanche

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 07:00
Overvåkningsargumentet er nok dødfødt, og til syvende og sist har jeg personlig ingenting imot det. Har nemlig ingenting å skjule. Kan det bidra til å hjelpe politiet sine etterforskere er dette bare bra.
Vi har alle noe å skjule. Ikke at vi alle er kriminelle, snarere tvert imot – de fleste er jo ikke det. Men vi vil gjerne ha et privatliv også. For å sette det litt (eller egentlig nokså mye) på spissen: Hvis du ikke har noe å skjule, vil du være interessert i å ha webkamera på soverommet og i dusjen? Nei, jeg trodde ikke det. Så overvåkingsargumentet hører alltid med i diskusjoner som denne. Vi kan være uenige om hvor grensen går, men det er i hvert fall ikke tvil i min sjel om at det skal være en grense for overvåking, og da må vi også ta den diskusjonen. Hver gang.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

jlan

#33
Det er mange som kobler veiprising med overvåking, men det er ikke nødvendigvis slik. Posisjonsinformasjonen kan prosesseres i bilen.  Gjerne i en boks med et display, så man kan se hva som påløper. Så trenger bare påløpt sum kommuniseres, for eksempel månedlig.  Sitatet til trådstarter er ufullstendig:
Sitat fra: nrk
I forslaget blir det lagt opp til at hver enkelt bil må ha en elektronisk brikke som registrerer hver tur og teller antall kilometer bilen kjører og hvor.
Forsker Fridstrøm erkjenner at personvern er viktig, men mener at registreringen lar seg gjennomføre innenfor regelverket.
– Det er bare summen som kommuniseres med et innkrevingskontor. På den måten vil ikke staten se hvor enhver enkelt bilist kjører, mener han.
Hver tur må registreres, men ikke nødvendigvis lagres hvis ikke sluttbruker ønsker dette.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

trikola

Sitat fra: hanche på mandag 30. september 2019, klokken 21:46
Denne veiprisingen kommer selvsagt til å kreve IT, masse IT. Så det blir sparket i gang et stort IT-prosjekt som kommer til å gå i ti år og svi av en halv milliard før man gir opp hele prosjektet. Så jeg tror ikke vi trenger bekymre oss for at dette blir virkelighet.  ;)

For det første: liknende finnes allerede - https://en.wikipedia.org/wiki/LKW-Maut

For det andre: Norge har en så spesiell geografi og klimatiske værforhold, at systemet helt sikkert må utvikles helt fra scratch <sarkasme off>
TM3LR EAP+FSD 3.2019 "el Tekno Gigante"

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2019, klokken 22:59
Alle betaler nødvendigvis ikke. Utenlandske turister og trolig en god del annen tungtransport fra utlandet er ikke omfattet av dette. Det er fortrinnsvis egne innbyggere som betaler dette.
Viktig for staten å innføre nok et system for overvåkning tydeligvis. Og tiltaket er også ennå et sentraliseringsprosjekt. Å pendle inn til byene med biler blir hardest rammet av denne type avgift.  Men de som allerede bor i byen gnir seg vel i hendene,og det er vel stort sett rikspolitikere som maler sin egen kake. Dette blir helt klart å omfordele ennå mer penger til de som allerede har mest. De kunne valgt skatteseddel,men det er vel noen der ute som synes det er urettferdig. Snodig at AP står bak dette,men de har vel forlengst forlatt sine tradisjonelle velgere og satser hardt på akademikere i storbyene og synes dette med land og by hand i hand er avlegs politikk og at progressiv skatt er gått ut på dato.

Det blir vel heller billigere å kjøre på landet i det minste i og med at veiavgiften på drivstoffet faller bort (ca kr 4 per liter diesel og kr 5 per liter bensin).

Dagens system med veiavgifter på drivstoffet har en del fordeler. Du kan kjøre økonomisk og effektivt og derved redusere veiavgiften med 20% eller du kan videre velge biler som bruker bare halvparten så mye drivstoff. Og viktigst du forhåndsbetaler avgiften når du kjøper drivstoffet! Inntektsskatt går som en lek for du merker ikke hva som tas bort! Formueskatt derimot er helt ille for da må du ta penger ut av banken for å betale. Ikke rart at rikingene hater denne skatten! De har jo i tillegg ofte tryllet bort inntektsskatten!

Vegprising har mange gode sider. Det er (kan være) et veldig fleksibelt og treffsikkert system (men der ligger også faren!). En ulempe er at en sjåfør ikke kan innvirke på avgiftens størrelse  med pen og effektiv kjøring (i teorien kunne også et avansert system også finne ut av dette!). En boks kunne i teorien beregne totalbeløpet per år og ikke rapportere annet. Det ville kreve at nytt program lastes inn hvert år og at alle veier og tariffer (tidsavhengige) blir lastet inn. Om ikke dette gjøres må boksen en gang hvert år avgi eksakte data for hvor en (bilen) har vært og til hvilke tider. Denne løsningen er nok mest realistisk og da kan en bare stole på statens systemer for å hindre datalekkasjer og overvåking (i etterkant).

Min konklusjon er at en bør se på saken. Vegprising løser også problematikken med å ha et felles vegprisingssystem for både fossil og elbiler.

Fleksibiliteten i et vegprisingssystem vil være et eldorado for politikere som ser muligheter for inntekter. Det vil åpne for enorme og uendelige diskusjoner om avgiftsnivå,  lavt på landet, høyt i byene, bare storbyene eller alle byer, mest avgift i rushtiden, gratis på kvelden etc. Systemet kan (avhengig av utforming) endres fra dag til dag og folk mister oversikten og alt blir lite forutsigbart. Altså mang nye morsomme problemstillinger. Og regningen kommer på etterskudd. Det beste vil være om den bakes inn i inntektsskatten og forsvinne der! Da blir det bare nullskatteytere som merker hva som foregår!

OhmPaPa

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 07:00
Overvåkningsargumentet er nok dødfødt, og til syvende og sist har jeg personlig ingenting imot det. Har nemlig ingenting å skjule. Kan det bidra til å hjelpe politiet sine etterforskere er dette bare bra.

Jeg liker heller ikke dagens rotete betalingsopplegg med masse feilregistreringer.

Men det at noen skal registrere hver krok jeg kjører til er jeg sterkt i mot! Tanken på at en slask
hos bompengeselskapet kan sitte og følge med på hvor jeg er gir meg fullstendig makk!

Og ja - uansett kryptering og whatnot må et slikt system ha folk med administrator-tilgang til datasystemene - og de kan se alt de måtte ha lyst til.

Og argumentet med at Google allerede vet alt? For det første kan dette slås av i telefonen. Og for det andre så tviler jeg på at en slask i USA er interessert i meg. Men en slask i Norge - kanskje tilogmed i samme kommune som meg - kan nok ha større interesse.

Amatøren

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2019, klokken 22:59
Alle betaler nødvendigvis ikke. Utenlandske turister og trolig en god del annen tungtransport fra utlandet er ikke omfattet av dette.

Enda vanskeligere for norsk transportnæring å overleve?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

automat

Veiprising reiser noen prinsippielle spørsmål.

Skal veier være et fellesgode som sykehus og skole, som betales over skatteseddelen?

Eller er det en tjenste som vann og renovasjon der avgiften skal dekke den reelle kostnaden? (og ikke mer)

I tilfefelle det siste, får veiene i Finmark kun kronene som er krevd inn der (lav sats og lav trafikktetthet) til veiene sine. Eller må bilister i Oslo med høy sats og høy trafikktetthet subsidiere veier i Finmark?

Eller er dette ment som trafikkregulerende tiltak? Hva skjer da når inntektene synker fordi trafikantene følger ønsket adferd?

Hvordan blir grensegangen og balansegangen mellom disse punktene?

Eller er det hele bare en ny fiskal avgift?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

jlan

Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2019, klokken 22:59
Alle betaler nødvendigvis ikke. Utenlandske turister og trolig en god del annen tungtransport fra utlandet er ikke omfattet av dette.
Utenlandske biler må selvsagt betale. Tunge utenlandske kjøretøy er jo allerede pålagt å ha bombrikke. Personbiler kan vel lettere lure seg unna bompenger, men de er pålagt å betale, og det er et system for innkreving (EPC)
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

automat

Sitat fra: jlan på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:31
Sitat fra: hELgenen på mandag 30. september 2019, klokken 22:59
Alle betaler nødvendigvis ikke. Utenlandske turister og trolig en god del annen tungtransport fra utlandet er ikke omfattet av dette.
Utenlandske biler må selvsagt betale. Tunge utenlandske kjøretøy er jo allerede pålagt å ha bombrikke. Personbiler kan vel lettere lure seg unna bompenger, men de er pålagt å betale, og det er et system for innkreving (EPC)
Jeg ser en liten logistikkutfordring når alle utenlandske biler må stoppe på Svinesund for å installere takstameterboks. Bombrikke eller skiltgjenkjenning er en smule enklere.

Hvordan vil dette harmonere med EU's krav om fri flyt?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Sitat fra: automat på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:28
Eller er det hele bare en ny fiskal avgift?

Ja. Bompengene gkk fra å være midlertidig få steder til å bli utbredt overalt og til å finansiere mere enn veier.

Disse nye bompengene vil fortsette på samme måte men vil være enda enklere å "ja men skal bare" til alle tenkelige formål.

Det rettferdige er naturligvis å bruke skattepengene til vei siden ingen i Norge klarer seg hvis man stenger alle veiene. Og da vil også de med lavest inntekt betale minst. Noe som er mere rettferdig enn dagens system.

Slik det er i dag betaler man ikke bompenger om man ikke har bil. Men bruke veien gjør man.  :P

Amoss

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 16:19
Slik det er i dag betaler man ikke bompenger om man ikke har bil. Men bruke veien gjør man.  :P

Å joda. Alle bruker jo veiene som det ble nevnt over, også indirekte. Prisene på varer og tjenester vil jo nødvendigvis reflektere høyere transportutgifter for næringslivet.
Model S 85D

OhmPaPa

Sitat fra: Amoss på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 16:27
Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 16:19
Slik det er i dag betaler man ikke bompenger om man ikke har bil. Men bruke veien gjør man.  :P

Å joda. Alle bruker jo veiene som det ble nevnt over, også indirekte. Prisene på varer og tjenester vil jo nødvendigvis reflektere høyere transportutgifter for næringslivet.

Tror det var det jeg prøvde å si - alle bruker veiene. Selv om ikke alle betaler bompenger.

Man kan si at bompengene betales av varene man kjøper. Men det betaler jo alle.

Amoss

Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA