Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nest dårligst i Dinsides elgtest?

Startet av geear, mandag 30. september 2019, klokken 10:44

« forrige - neste »

geear

Nyhet med fokus på Rav4, men med en tilleggskommentar der de nevner e-tron, skulle ikke forundre meg om det kommer oppfølger til denne testen der e-tron får mer fokus: https://www.dinside.no/motor/ingen-grunn-til-panikk/71638339

"Subaru Forester klarte bare 64 km/t før det samme skjedde, mens elektriske Audi e-tron kun klarte 65 km/t før den understyrte ut av banen. Men for ordens skyld; også disse bilene hadde alle fire hjulene godt plantet på asfalten under hele testen."

Sånn jeg forstår det så kom e-tron nest dårligst ut av elgtesten til Dinside, med kun Forester under seg? Er det vekta som tar den eller leveres den med ultra-øko harde dekk med dårlig grep? Syns noen av elbildekkene er forferdelig glatte. Audi har alltid vært kjent for understyring, som oftest forårsaket av mye vekt foran fremakslingen (langt ut fra CoG), men også totalt sett fordi de har vært fremtunge. e-Tron er et nytt kapittel, og den har perfekt 50/50-fordeling og hovedvekten bør være batteripakken og motorene som sitter tett inn mot senter og lavt nede, så det er litt snålt. Men den er tung...

Trond.m

Det er da ingen grunn til å styre unna en elg med e-tron  8)

daktari

Gikk bedre med e-tron i denne spanske testen, men kan hende det er nyanser i avstand mellom kjegler og om de holder farten, bremser etc. Ser dramatisk ut, og det er vel få av oss som hadde klart dette i virkeligheten og dermed fått en saftig elgstek i fanget istedet dessverre.
https://youtu.be/kuypUresF6k
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

#3
Usikkerhetsfaktorene er nok ganske store i disse journalist-testene, akkurat som med alt annet egentlig (rekkevidde og lading for eksempel). Vil anta at både dekk og ikke minst asfalt vil bety mye i en slik test, svenskene som holder på med testingen sammenligner for eksempel resultat på to helt forskjellige områder i videoen om Rav4. På banekjøring (asfaltbaner) så er det STOR forskjell om man ligger i "sporet", der det er mye gammel gummi, eller om man havner utenfor, der det er merkbart glattere og mer dritt som fester seg i dekkene.

Men du som kom fra Jaguar i-Pace, daktari, hvordan oppleves kjøreegenskapene på Audien kontra i-Pace?

Edit: Så videoen nå, og dæævven så lite respons den har på fremhjulene på andre retningsendring... brøyter rett frem.

hemi

Audi er jo ikke kjent for understyring.... :D :D :D
e-tron er vel mer 2.9 tonn faktisk på vekt med utstyr... det er mange kilo som ikke vil skifte retning.

daktari

Sitat fra: gr på mandag 30. september 2019, klokken 11:29

Men du som kom fra Jaguar i-Pace, daktari, hvordan oppleves kjøreegenskapene på Audien kontra i-Pace?

Jeg kjører aldri så fort at det piper i dekkene, så min opplevelse er sikkert ikke lik de som virkelig kan kjøre bil. I tillegg kjører jeg Audien med "komfort-styring" noe som ikke akkurat øker presisjonen. Det lille jeg har kjørt "inspirert" med Audi i Dynamic virker den å være noe mer stumpete i fjæring og endel mindre presis i styringen enn I-pace. Sistnevnte er helt fantastisk bra å kjøre i sportmodus, også fordi den har en kraftig regenerering. Forøvrig også helt rå på snødekte parkeringsplasser uten andre biler i vinter.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

opheim

Sitat fra: hemi på mandag 30. september 2019, klokken 11:29
e-tron er vel mer 2.9 tonn faktisk på vekt med utstyr... det er mange kilo som ikke vil skifte retning.

Det var vel i overkant voldsomt vel? :) Ikke at det er veldig avgjørende for en slik test, men offisielt er den ca 2,5-2,6 mens folk som har testet har meldt alt fra ca 2,55t til ca 2,7t med fører i bilen.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Ansjosfilet

Audien er jo ikke sååå langt i fra en oljetanker. Da er det klart det går med litt tid til å endre retning.
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

elektro

Tja, sånne tester.. det ville jo vært oppsiktsvekkende hvis den tyngste bilen presterte bedre enn biler som er vesentlig lettere. Men i den spanske km77 slo vel e-tron quattro Porsche Macan med 1 km/h og Model X med 4-5 km/h før den veltet kjegler, ettersom jeg husker.

Bilen oppleves i alle fall som like trygg å manøvrere som min tidligere Model S75D, selv om man naturligvis får mer SUV følelse og antakelig ville kjørt saktere rundt en bane. e-tron er mer «tog», som spiser telehiv, hull i veien osv. bedre enn det meste jeg har kjørt. Den er vel også en av de bilene jeg helst ville truffet en elg med. :) Sjekk forresten denne videoen (det interessante er fra ca. 05:00):

https://youtu.be/2egdAJFjSkU
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Svolar



Samme problemet med model s. Kom en inn i på våt asfalt i en sving med litt for mye fart, ble det for problematisk mye rett frem istedenfor å styre dit hjulene stod. Solgte den bilen og lovte meg selv å ikke ha en så tung bil igjen.

geear

Ingen tvil om at tyngden er en utfordring for alle de store elbilene med stort batteri, spesielt sammen med vått føre og øko-dekk (høyt lufttrykk og ofte hard gummi). Noen av økodekkene minner om Kinadekk på vått føre. Reagerer også på at noen av elbilsjappene i Norge anbefaler betydelig høyere lufttrykk enn produsentene av bilene gjør.

Vaduz

Sitat fra: Svolar på fredag 04. oktober 2019, klokken 16:05


Samme problemet med model s. Kom en inn i på våt asfalt i en sving med litt for mye fart, ble det for problematisk mye rett frem istedenfor å styre dit hjulene stod. Solgte den bilen og lovte meg selv å ikke ha en så tung bil igjen.

«Litt for mye fart» er nok generelt viktigere enn vekten på bil her tenker jeg:p Aldri vært i nærheten av å understyre ut av en sving på våt vei, selv med en '95 caravelle. På is under snø har jeg vært i nærheten dog.

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 30. september 2019, klokken 11:19
Gikk bedre med e-tron i denne spanske testen, men kan hende det er nyanser i avstand mellom kjegler og om de holder farten, bremser etc. Ser dramatisk ut, og det er vel få av oss som hadde klart dette i virkeligheten og dermed fått en saftig elgstek i fanget istedet dessverre.

https://youtu.be/kuypUresF6k

Her ser det ut som I-Pacen prøver for hardt å oppheve de fysiske lover, så selv om bilen er en god del lettere enn e-tron, blir høyeste inngangshastighet de klarer lavere. De sier at de kunne merke denne oppførselen også på vanlig vei(!), men gir samtidig skryt for fjæringen og at bilen krenger lite.

https://youtu.be/VIijZptN8FY
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Gnilre

Veldig god bil for å kjøre rett frem i 21,2 km/t. Sjekk Kipchoges 1:59 forsøk på maraton.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA