Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ting å tenke på når du skaffer deg ny ladestasjon - Nybegynner

Startet av Tretoppen, søndag 29. september 2019, klokken 22:41

« forrige - neste »

Tretoppen

Hei godtfolk,

Jeg skal snart sette opp en ny ladestasjon (på egen kurs, sant?) til en gammel enebolig med IT-nett (3x40A hovedsikring). Vurdere 1-fase på 16A eller 32A til en E-up/fremtidig biler.

Prøver å skaffe meg litt oversikt over forskjellige ladestasjonene, men jeg synes det er vanskelig å finne ut av hva som er de reelle forskjellene mellom de ulike ladestasjonene... Fremstår som en jungel med mange lignende alternativer.

Forstår at jeg må vurdere:
- "Smart" eller "dum" lader (men de fleste biler kan vel gjøre laderen "smart" uansett?)
- Stasjonens kapasitet (maks ladehastighet, antall ladepunkt)
- Kabelpunkt eller integrert kabel? (mest aktuelt for Zoe?)
- Integrert B-vern? (Standard på nye ladere?)

Men:
- Skal jeg tenke at de fleste ladestasjoner har lik i strømtap(effektivitet) ved lik strømtilførsel?
- Er det noen merker som er tryggere/bedre/lengre levetid?
- Er det billigere og uproblematisk å kjøpe inn en lader og be en elektriker sette det opp?
- Noe annet jeg må vurdere?  :)

Takk for hjelpen! Håper tråden kan være til hjelp for andre i lignende situasjon.

tolapet

Absolutt alle "ladestasjoner" bør ha tilnærmet null tap, da de i realiteten bare er
for avanserte brytere å regne. Litt forbruk i styringen til  relet/kontaktoren .

"Pilotsignal" innstilt på "ladeboksen, eller i bilen,  bestemmer strømmen bilens lader kan trekke sett i forhold til
tilgjengelig kapasitet.

Smarte bokser har gjerne en form for måleutstyr og kan regulere hvor mye bilen får, i forhold til tilgjengelig
kapasitet

Spør den/de elektrikerene du har tenkt å bruke, hvordan de stiller seg til at du kjøper sjøl, kontra at de leverer
Uansett svar her, det er den elektrikeren du bruker, som bestemmer

elektrolux

#2
Vi konsentrerer oss om 3 merker,, Ratio,  Zappi og Easee og definerer forskjellene slik:

Alle har nå innebygd jordfeilvern RCD-DD og alle over 3,6 kW kan viktige funksjoner som dynamisk regulering i forhold til hovedsikringen og lastfordeling seg i mellom.

- Helt enkel og manuell bruker justerbar 16A / 3,6 kW Ratio med fast kabel og type 2 pistol "er nok" for de aller fleste og lader inn opp til 20-25 km ekstra rekkevidde / time. Altså vil gjennomsnittsbrukeren ha fylt opp batteriet sitt på 2 timer. Velg med stikk om en eller flere biler trenger type 1 pistol. Leveres i versjoner opp til 22 kW.

- Zappi lages av Britiske Myenergi og navnet viser til deres filosofi om at strømmen er din, og deres produkter hjelper deg å derigere den dit du vil. Selvfølgelig abonnementsfritt. Alle teknisk mulige "gadgets" innebygd og effekter opp til 22 kW. Dessverre ikke helt i mål på 3 fase IT enda.

- Easee er nettopp det. Enkel boks, kun en versjon uten fast kabel og som dekker opp til 22 kW / 100+ km/t ladehastighet med Bruker justerbar ladestyrke, laststyring mot hovedsikringen og lastfordeling mellom inntil 3 enheter. Ytterligere smarte funksjoner som timer, ladehistorikk, strømprislading mot abonnement som også gir rabatt på kjøp av ladestasjonen.

Installasjonen skal være på egen kurs, med unntak for forenklet montering i frittliggende garasje som har egen kurs. Da kan ladestasjonen dele denne med f.eks portåpner og lys.

Fastpris montering tar som regel høyde for 5t jobb, mens det gjerne går raskere i praksis. Får du elektriker til å montere på tid og materiell blir det som regel rimeligere, men du er avhengig av at installatøren er real og vennligsinnet og ikke skriver regningen med gaffel.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tretoppen

Takk for gode innspill... litt å tygge på her :)

Så hvis jeg ønsker 16A/3,6kW, må kursen være på 20A (for å hindre at stasjonen regulerer seg ned til 10/14A)?
Altså, er det farlig å lade 16A på en 16A-kurs?

Veldig fint å bli orientert om konkrete merker. Det hjelper!

tolapet

Til fast oppsatt, 16Amp's ladebox, ville EG ha brukt 4kvadrats kabel og 20 Amp's sikring..

jkirkebo

Sitat fra: Tretoppen på mandag 30. september 2019, klokken 19:04
Takk for gode innspill... litt å tygge på her :)

Så hvis jeg ønsker 16A/3,6kW, må kursen være på 20A (for å hindre at stasjonen regulerer seg ned til 10/14A)?
Altså, er det farlig å lade 16A på en 16A-kurs?

Veldig fint å bli orientert om konkrete merker. Det hjelper!

Du kan fint lade med 16A fra en 16A kurs, men det er en liten risiko for at sikringen går. Spesielt om det er varmt i skapet. Derfor anbefales det å ha en sikkerhetsmargin, mao. 4mm2 kabel og 20A sikring om man vil lade med 16A.

Du kan også ta en titt på EcoLite. Integrert 6mA DC-filter, valgfritt integrert jordfeilvern, type 2 uttak og takler opp til 3x32A 400V (også 3-fase på 230V IT anlegg). Enkel, holdbar og ukomplisert boks med solid metallkabinett.

Bl.a jeg selger disse.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA