Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nedgradere fra Kona

Startet av kneip, lørdag 28. september 2019, klokken 21:54

« forrige - neste »

kneip

Hei!

Vurderer å selge dagens Kona og nedgradere.

Hoppet først på tanken om e-up fra 2016 til rundt 120, så dukket plutselig 2016 i3 60ah på radaren på rundt 160 for en 60ah. Begge med rundt 60k km kjørt.

Når jeg deretter ville teste en i3 dukket alternativet om en 94ah fra 2018 med lav km til 230' opp. Da er plutselig ioniq et reelt alternativ til rundt samme pris.

Behovet er hovedsakelig til og fra arbeid (30km totalt) og kanskje av og til en tur på 50-60 km etter jobb nå og da. Ellers bare korte turer til butikken.

Kan lade bilen i garasjen daglig og på jobb ved behov.

Det jeg lurer på, hvordan er rekkevidden på eup kontra i3 60ah?

Hvis jeg skal gå for litt mer komfort på rekkevidde ved å ta et steg opp, hvordan er da forskjellen på ioniq og i3 94ah?

Jeg tror egentlig e-up eller i3 60ah vil dekke behovet, men det frister å ikke kjøre rundt med rekkevidde angst og gjøre et større hopp i pris.

Hele grunnen til vi ønsker gjøre dette er for å frigjøre kapital for oppussing da dagens Kona er helt nedbetalt. Da vil et hopp opp på ioniq / 94ah spise godt av overskuddet.

Noen som har noen innspill? Klarer virkelig ikke bestemme oss (:




automat

Er dette en nr.2-bil eller eneste bil?

Kortrekkeviddebiler fungerer bra når de brukes til dedikert lokalkjøring. Bruk utover dette, innebærer fort mye ladelogistikk.

Mid-range biler som i3 94ah og Ioniq kan med litt godvilije fungere som fullverdige biler.

Vi har oppgradert nr.2-bilen fra trilling (som har kortest rekkevidde av alle)  til Ioniq, og man snakker virkelig om to forskjellige verdener.

Skulle jeg hatt en low-budget elbil som eneste bil, så hadde jeg vurdert Soul, helst 30kwh. Leaf 30kwh kan være et alternativ, men personlig er jeg skeptisk til levetiden til batteriet på denne.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Elektro12

Godt råd? Behold Konaen så sant den er stor nok.

Trekkoppbil

#3
Vanligvis koster det mye å bytte bil, og en ny bil kan tape seg mye når man kjører ut av butikken, så jeg trur det er mange som sitter igjen med lite, om man bytter til billigere bil.

Men unntaket kan være Kona, hvis det fortsatt er mulig å selge bilen for det man har kjøpt den for, og mens helelektriske biler er fritatt for omregistreingsavgift. Det lam være dyrt å betale for lengre rekkevidde enn man trenger.

Til bruken du skisserer, så trur jeg det er mulig å klare seg med bil i 100 000-kroners-klassen. Men det kan også være problematisk med en kortrekkeviddebil.  Det kommer mye ann på bilisten, hvordan man vil takle små marginer. Tar man bryet med å følge med på hvor mange kwt man har tilgjengelig, og man stadig regner på forbruk og rekkevidde, og man tilpasser kjøring og lading etter hva som er tilgjengelig, så kan man komme fram med små marginer. Hvis man ikke er kalkulerende, så trenger man store marginer.
Kapasiteten varierer en del på brukte biler, og kjørestil og kjøreforhold spiller inn på forbruk

Du kan leite etter en 40kwt Kona i Tyskland, eller ulike biler i Sverige som er over 6mnd gamle.

Fonn

Selg bilen til din mor, kjøp den igjen med lån

gak

Sitat fra: kneip på lørdag 28. september 2019, klokken 21:54
Hei!

Vurderer å selge dagens Kona og nedgradere.

Hoppet først på tanken om e-up fra 2016 til rundt 120, så dukket plutselig 2016 i3 60ah på radaren på rundt 160 for en 60ah. Begge med rundt 60k km kjørt.

Når jeg deretter ville teste en i3 dukket alternativet om en 94ah fra 2018 med lav km til 230' opp. Da er plutselig ioniq et reelt alternativ til rundt samme pris.

Behovet er hovedsakelig til og fra arbeid (30km totalt) og kanskje av og til en tur på 50-60 km etter jobb nå og da. Ellers bare korte turer til butikken.

Kan lade bilen i garasjen daglig og på jobb ved behov.

Det jeg lurer på, hvordan er rekkevidden på eup kontra i3 60ah?

Hvis jeg skal gå for litt mer komfort på rekkevidde ved å ta et steg opp, hvordan er da forskjellen på ioniq og i3 94ah?

Jeg tror egentlig e-up eller i3 60ah vil dekke behovet, men det frister å ikke kjøre rundt med rekkevidde angst og gjøre et større hopp i pris.

Hele grunnen til vi ønsker gjøre dette er for å frigjøre kapital for oppussing da dagens Kona er helt nedbetalt. Da vil et hopp opp på ioniq / 94ah spise godt av overskuddet.

Noen som har noen innspill? Klarer virkelig ikke bestemme oss (:
Jeg var uvitende til at det gikk an å nedgradere fra hyundai. Sånn er det å kjøpe billigbil:)
Polo 2.5

elektrolux

Legg ut annonse for bytte under kjøp og salg. Sikkert noen med en "100 km bil" som vil doble rekkevidden sin. Vet et slikt bytte unngår du forhandlerens avanser i begge ledd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vaduz

e-UP får du til godt under 100k, vil holde lenge for ditt bruk. Ikke noe angst med 3 mil når du kan lade daglig:)

Bzzlink

Kommer ny e-up / citygo med 260 wltp over jul. Nypris 180k

odahle

Sitat fra: mwillanger på mandag 14. oktober 2019, klokken 23:55
Kommer ny e-up / citygo med 260 wltp over jul. Nypris 180k
Akkurat dette burde gjøre noe med bruktprisene. Ser fortsatt det annonseres 2017 modeller til 159.000, noe som jo er mange, mange tusen for mye om noen uker.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Elmo

#10
Sitat fra: mwillanger på mandag 14. oktober 2019, klokken 23:55
Kommer ny e-up / citygo med 260 wltp over jul. Nypris 180k
Vel, i praksis (pga "nødvendige" tilvalg og vinterdekk) vil eUp range koste ca 215000,- , Citigo-e 200.000,-  og Seat trillingen Mii 190.000,-  Alle i praksis samme bilen med 26mil WLTP. Men dette er uansett mye bil for pengene.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA