Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen oppgir gal ladeefekt og lader tregt ved 230V trefase.

Startet av oto, lørdag 28. september 2019, klokken 01:40

« forrige - neste »

oto

Orakelet i Delfi, eller i Fredrikstad, dvs. JKirkebø, du må komme oss til unnsetning! ;-P
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Sitat fra: oto på lørdag 28. september 2019, klokken 16:37
Sitat fra: gr på lørdag 28. september 2019, klokken 15:05
Fort gjort å bli lurt om man forventer 7,3 kW (1fas 32 A) x 1,15 = 8,4 kW inn på batteripakken.

Hm, jeg har nok glemt min fasematte, og Teslas løsning er vel uvanlig, men er forbedringsfaktoren fra enfase til «tofase» bare 1.15? I så fall er det jo bare å selge den dyre veggladeren og heller fortsette i enfase med den portable. Tar den uansett bare ned fra veggen når vi skal på ferie. Veggladeren har forresten en litt plagsomt stiv og noe uhåndterlig kabel.
Ja, det er kun 15% økning i effekt, full 3-fas er 73% økning, men uansett bedre lastdeling på nettet også med 15%. Det er også mye bedre å ha lovlig ladeløsning, og en lader hengende permanent klar.

Kim-

Sitat fra: gr på lørdag 28. september 2019, klokken 22:19
Sitat fra: oto på lørdag 28. september 2019, klokken 16:37
Sitat fra: gr på lørdag 28. september 2019, klokken 15:05
Fort gjort å bli lurt om man forventer 7,3 kW (1fas 32 A) x 1,15 = 8,4 kW inn på batteripakken.

Hm, jeg har nok glemt min fasematte, og Teslas løsning er vel uvanlig, men er forbedringsfaktoren fra enfase til «tofase» bare 1.15? I så fall er det jo bare å selge den dyre veggladeren og heller fortsette i enfase med den portable. Tar den uansett bare ned fra veggen når vi skal på ferie. Veggladeren har forresten en litt plagsomt stiv og noe uhåndterlig kabel.
Ja, det er kun 15% økning i effekt, full 3-fas er 73% økning, men uansett bedre lastdeling på nettet også med 15%. Det er også mye bedre å ha lovlig ladeløsning, og en lader hengende permanent klar.
Tja, vi snakker jo egentlig om smålaster i disse tilfellene, og godtar e-verket dette som en «godkjent» 3fas lading? 15% er egentlig ikke mye, og flere biler godtar jo heller ikke 3 FAS lading selv om ladestasjonen er 3fas. Det ligger nok mye «teori» bak dette for å prøve unngå skjevbelastning.. noen som kjenner noen som jobber i et e-verk og kan komme med noe fakta om dette og med tanke på 1fas lading av biler.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jkirkebo

Sitat fra: oto på lørdag 28. september 2019, klokken 16:42
Orakelet i Delfi, eller i Fredrikstad, dvs. JKirkebø, du må komme oss til unnsetning! ;-P

Det stemmer at for S og X tjener man bare 15% på 3-fase 230V. Dette pga. at bilene kun kan lade på 2 av de 3 fasene. For full 3-fase får man 73% ekstra, dvs. 173% av 1-fase lading. 2/3 av 173% er 115%, altså 15% mer enn for 1-fase.

Model 3 klarer full 3-fase på 230V og får derfor 73% ekstra. Bortsett fra på 32A da laderen er begrenset til maks 11kW. Så på 32A får man bare 50% ekstra.

Puh...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oto

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. september 2019, klokken 23:35
Sitat fra: oto på lørdag 28. september 2019, klokken 16:42
Orakelet i Delfi, eller i Fredrikstad, dvs. JKirkebø, du må komme oss til unnsetning! ;-P
Det stemmer at for S og X tjener man bare 15% på 3-fase 230V. Dette pga. at bilene kun kan lade på 2 av de 3 fasene. For full 3-fase får man 73% ekstra, dvs. 173% av 1-fase lading. 2/3 av 173% er 115%, altså 15% mer enn for 1-fase.

Ah, omsider...derav altså de pussige 15 prosentene. Takk, o store orakel.  :+1:  ;)
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

geear

Sitat fra: Kim- på lørdag 28. september 2019, klokken 22:29
Sitat fra: gr på lørdag 28. september 2019, klokken 22:19
Sitat fra: oto på lørdag 28. september 2019, klokken 16:37
Sitat fra: gr på lørdag 28. september 2019, klokken 15:05
Fort gjort å bli lurt om man forventer 7,3 kW (1fas 32 A) x 1,15 = 8,4 kW inn på batteripakken.

Hm, jeg har nok glemt min fasematte, og Teslas løsning er vel uvanlig, men er forbedringsfaktoren fra enfase til «tofase» bare 1.15? I så fall er det jo bare å selge den dyre veggladeren og heller fortsette i enfase med den portable. Tar den uansett bare ned fra veggen når vi skal på ferie. Veggladeren har forresten en litt plagsomt stiv og noe uhåndterlig kabel.
Ja, det er kun 15% økning i effekt, full 3-fas er 73% økning, men uansett bedre lastdeling på nettet også med 15%. Det er også mye bedre å ha lovlig ladeløsning, og en lader hengende permanent klar.
Tja, vi snakker jo egentlig om smålaster i disse tilfellene, og godtar e-verket dette som en «godkjent» 3fas lading? 15% er egentlig ikke mye, og flere biler godtar jo heller ikke 3 FAS lading selv om ladestasjonen er 3fas. Det ligger nok mye «teori» bak dette for å prøve unngå skjevbelastning.. noen som kjenner noen som jobber i et e-verk og kan komme med noe fakta om dette og med tanke på 1fas lading av biler.
Det er snakk om å trekke 18,5-18,5-32 A på de tre lederne, kontra 0-32-32 A. Med liten inntakssikring eller behov for lading av to biler samtidig er det ganske signifikant forskjell. For eksempel kan du trekke 1-fas 13A samtidig ved kvasi 3-fas, kontra 1-fas - i stedet for å gjøre den ene faselederen ubrukelig (siden den må ha en faseleder til for å kunne brukes, i IT-nett).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA