Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaring ski-/sykkelstativ til hengerfeste

Startet av Brønder, fredag 27. september 2019, klokken 14:34

« forrige - neste »

Brønder

Hei er det noen som har erfaring med ski- og sykkelstativ på hengerfestet til Model 3?

Jeg ser at Fabbri har et skistativ som kan påmonteres noen armer slik at det kan frakte sykler også
(https://takboks.no/produkt/skiholdere/nyhet-skistativ-til-hengerfeste-feks-tesla-x).

Noen som har noen anbefalinger på ski- og sykkelstativ, evt. hver for seg eller kombinert?

Vinteren kommer snart!



jlan

Jeg har det Fabbri stativet med sykkeladapter (det er litt mer enn noen armer) . Det var egentlig kjøpt til Model X. Jeg er usikker på om det er beste måte å frakte ski på for Model 3, men som sykkelstativ er det helt topp. Det er også mulig å frakte dekk mm. på det, da det er flatt oppå. Jeg holder akkurat på å rigge det til for å teste det med kano (sammen med takbøyler).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

S4e

Hvis en er litt opptatt av å ha litt glid så ville jeg aldri fraktet ski uten skiboks/-pose.  ;)
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

UpsiDupsi

God erfaring med Thule Euroway G2, kjøpt på tilbud på THansen. Kjørte TM3 Danmark, Tyskland og Sverige med ein Offroad 15 kg og ein Elsykkel 20 kg på stativet. Einaste problem er å rygga inntil ladestasjon, umulig å sjå når ein må stoppe. Og eit tjuveriforsøk i dk, heldigvis mislykka.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


jlan

Fabbri stativ med kano. Dette fungerer veldig bra.  Bøylen som kanoen ligger på er fra skistativet. Forbruk 195 med ca. 60 i snittfart.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RubberDucky

Bumper denne tråden.
Er det noen som har nyere erfaring med sykkelstativ for montering på hengerfeste?

Er det fortsatt Thule Euroway G2 som gjelder, eller finnes det nå nyere skreddersydde stativ for TSM3?
2019 Mobilex Impala rullator

najtrox

Ble nysgjerrig på denne selv. Noen som har prøvd å montere ski på en slik løsning?
Tenkte egentlig kjøpe takstativ + skiholder, men må uansett ha et stativ for syklene bak. Så det hadde jo vært supert om man fikk ski her også. Er det lite effektivt mtp forbruk å ha ski bak?

jlan

#7
Jeg har hatt ski liggende på Fabbri stativet vist på bildet over. Men det var på en Model X, som er litt bredere. På Model 3 synes jeg skiene stikker litt langt ut på siden.

Det går sikkert greit å legge skiposer på Thule stativet også, men det krever kanskje litt mer tilpasning, siden det ikke er flatt oppå.

Mye om temaet her:  https://elbilforum.no/index.php?topic=28755.msg648390#msg648390
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wisd0m

Sitat fra: Brønder på fredag 27. september 2019, klokken 14:34
Hei er det noen som har erfaring med ski- og sykkelstativ på hengerfestet til Model 3?

Jeg ser at Fabbri har et skistativ som kan påmonteres noen armer slik at det kan frakte sykler også
(https://takboks.no/produkt/skiholdere/nyhet-skistativ-til-hengerfeste-feks-tesla-x).

Noen som har noen anbefalinger på ski- og sykkelstativ, evt. hver for seg eller kombinert?

Vinteren kommer snart!
Kommer litt an på hva du skal frakte. Jeg legger langrennskiene på tvers inne i bilen fra bagasjerommet. Da slipper man styr med ting på taket og ekstra luftmotstand.

z4rd

Jeg har Thule VeloSpace XT 3 sykkelstativ som jeg bruker på TM3, brukte samme på TMX før. Sitter fint og er hendig da den kan vippes ned for tilgang til trunk. Plass til 3 store sykler med mulighet for utvidelse til 4. Også er det mulig å sette på en Thule BackSpace eller hva det heter for 300 liter ekstra oppbevaringsrom.

Når det kommer til ski så har jeg gått for takstativ fra Tesla og Thule Snowpack. Alt i alt fungerer det greit. Forbruket blir følgelig høyere, men uproblematisk mht rekkevidden. Når man kjører over 90km/t så er det ikke noe stress med støy. Men merker at man har noe på taket i området 60-80km/t.

Savner det at jeg kunne legge skiene under setene på TMX. Det er absolutt en fordel å ha ting festet inne i bilen slik at man unngår ting på taket eller bak.

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

TM3-

Anbefaler Thule VeloSpace XT 3 sykkelstativ. Jeg kjøpte med BackSpace for ekstra bagasje på langturer. I tillegg et ekstra adapter slik at man kan frakte en sykkel sammen med BackSpace boksen. Stativet vippes enkelt bakover (fotpedal) for tilgang til bagasjerom. Sitter utrolig godt på kula, stødig og ingen bevegelser i stativet under kjøring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA