Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Daglig småkjøring og batteribruk

Startet av Slarre40, fredag 27. september 2019, klokken 10:49

« forrige - neste »

Slarre40

I påvente at levering av bil, spammer jeg ned forumet med bruksrelaterte spørsmål slik at jeg er forberedt på elbilhold :-)

1. Daglig kjøring for meg vil bli 5 kilometer nedoverbakke på morgenen, rett ut av kald carport. Deretter 5 kilometer oppoverbakke etter en arbeidsdag i parkeringskjeller. '
Er det noe poeng i å ha "rangemode" på da, eller er det bare tut og kjør? Batteriet rekker vel ikke spesielt mye oppvarming på en så kort tur?
Bilen vil bli stående påkoblet strøm på natta stort sett og forvarmes før avreise.

2. Hva vil ca forbrukl av strøm bli med slik kjøring? Bykjøring, kø og mye start og stopp?
Trondheim

Mondeo

#1
Hvor langt er ett tau?
Forbruk vil være veldig avhengig av temperatur ute og inne i bilen.

Forvarmer du med strøm før du kjører vil du knapt bruke noe forbruk på de 5km.

Model 3 har vel forøvrig ikke "Rangemode". Er såpass mye rekkevidde uansett at de så vel ikke vitsen.

Larmod3

#2
Jeg har bilen parkert ute uten lademulighet. Setter på varmen 10 min før jeg skal reise til 20c. Kjører 9 km til jobb i 60 sone hele veien. Til dette bruker jeg ca 3% strøm hver vei. På sommeren uten behov for noe varme, og fint vær har jeg vært nede i 1% hver vei.

Som et eksempel på forventet forbruk.
TM3 LR AWD
Bærum

chargedup

1: Range mode finnes ikke på model 3.
2: Forvent alt ifra 12-25 i forbruk. Jeg snitter på rundt 1,7 kWh pr mil på de 4 km jeg kjører til/fra jobb. Oslo, lite kø, ring3/rv4/rv163, garasje begge steder. Som Mondeo skriver er det vanskelig å gjette ditt forbruk uten å prøve det i all slags vær tilpasset din kjørestil.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA