Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mye koster det egentlig å lade hjemme?

Startet av Vollis47, torsdag 26. september 2019, klokken 13:35

« forrige - neste »

Vollis47

Mange klager på kostnaden ved å lade på diverse kommersielle eller offentlige ladere. De sammenlikner da gjerne med hva strømprisen er og glemmer å se på investerings og vedlikeholdskostnader. Gjør en det på hjemmeladeren, så ser en at prisen her også kan bli en del høyere enn bare strømprisen. For en gjennomsnittsbelist som kjører ca 15000 km i året og lader 2/3 hjemme, vil kostnaden per kWt bli som følger, når vi regner gjennomsnittlig pris på 1 kr/kWt inkl. Strøm og nettleie, nedskriving av investering over 10 år, null rente og et forbruk på ca 1,5 kWt/mil

Ved bruk av eksisterende stikkontakt, som neppe er lovlig kr 1/kWt
Sette opp lovlig Schuko med 10A sikring og jordfeilbryter etc, ca kr 10 000, gir en pris per kWt på ca 1,70

En kan selvfølgelig montere en industrikontakt i stedet og få mer strøm til laderen. Kostnaden blir den samme om en ikke må kjøpe ny ladekabel. Ulempen er jo at en enten må ta kabelen inn og ut av bilen eller la den stå og risikere å være uten ladekabel på tur.

Dersom en investerer 20000 til ladeboks med alt opplegg blir prisen ca 2,40 kr per kWt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Espen Hugaas Andersen

Nedskriving over ti år er litt diskutabelt. Jordfeilvernet, kabling og et industristikk kan fungere fint i 40 år.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Dampmaskin

Er det gjennomsnittlig å bare lade 2/3 hjemme? Jeg skulle trodd det var minst 9/10.

HCO

@Vollis47 hvordan mener du regnestykket blir, dersom du investerer 20.000 i ladeutstyr og megleren mener at det øker verdien på boligen med 40.000?

Poenget mitt er at investering i elbillading bør vurderes som varig standardheving av boligen, og ikke avskrives som en del av bilholdet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Dampmaskin

Siden jeg har hybrid, sammenlignet jeg den mot bensinkostnader. Dermed er laderen min nedbetalt på under to år.  8)

arthur

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 26. september 2019, klokken 14:35
Nedskriving over ti år er litt diskutabelt. Jordfeilvernet, kabling og et industristikk kan fungere fint i 40 år.

Noen av oss flytter en gang i blant, og ikke sikkert at man da flytter til en bolig hvor denne investeringen er gjort allerede. Og skulle man flytte så forstår jeg fra andre innlegg her at man kan ende opp med å måtte betale 40.000 ekstra for denne boligen siden selger har investert 20.000 i en slik lader. Hvem som har rett? Aner ikke.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

HCO

Sitat fra: OlafGTE på torsdag 26. september 2019, klokken 16:03
Siden jeg har hybrid, sammenlignet jeg den mot bensinkostnader. Dermed er laderen min nedbetalt på under to år.  8)

Før jeg byttet til elbil, hadde jeg en Outback med 6-sylindret boksermotor som brukte 1,1 på mila (på en god dag), og som ville blitt kjørt ca. 30.000 km i året dersom dette hadde vært familiens eneste bil. Gitt disse forutsetningene, samt at ladestasjonen koster kr. 20.000 og bensinen kr. 16 ville jeg nedbetalt ladestasjonen på 150 dager, bare i sparte bensinkostnader. Hadde jeg tatt med andre kostnader spart med elbil, ville den vært nedbetalt på 54 dager (finansieringskostnader holdt utenom).

Man kan få mange morsomme regnestykker på denne måten.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Vollis47

Takk for mange positive kommentarer. Ja en kan lage mange interessante regnestykker, og de fleste kan en få til at det er svært lønnsomt med elbil. Poenget med mitt regnestykke og de antagelsene jeg gjorde, var for å vise at også hjemme koster det litt mer per kWt enn bare strømprisen. Slik at det å lade ute er ikke nødvendigvis så mye dyrere enn hjemme. Dersom en kjører lite, er det kanskje mer lønnsomt å lade ute enn å bruke mye penger på et ladepunkt hjemme.

@Espen Hugaas Andersen. Jeg er enig med deg i at 10 års nedskriving er litt kort tid. Anlegget vil nok virke mye lenger.

@OlafGTE. Jeg brukte bare andelen hjemmelading jeg selv har, for det jeg har ikke kunnskap om hva gjennomsnittet gjør. Men du har muligens rett i at andelen er høyere.

@HCO / Arthur. Kan ikke lage noe regnestykke ut av det. Hva selger og eiendomsmegler mener om merverdi er vel helt avhengig av de som vil kjøpe. Er det mange elbilister som byr på samme leilighet eller hus, kan nok prisen gå opp. Men er det bare elbilhatere som byr, vil de neppe betale noe mer fordi om der er en badeplass klar.

@OlafGTE / HCO. Sammenlikner en med bensinpris, er jo elbil mye rimeligere i drift, og med differansen opp til bensinpris, kan en si at ladestasjonen blir for nedbetalt. Jo mer en kjører, jo fortere nedbetalt, men ikke om en kjører mer enn en gjorde med fossilbilen. Da blir regnestykket for ødelagt.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

Ser kostnaden med tilrettelagt ladepunkt er kraftig elevert. Trekk fra 25-30% på disse kostnadene så faller prisen på hjemmelading ytterligere.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA