Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvinne dømt for å ha kjørt elbilen sin tom for strøm:

Startet av ok67, torsdag 26. september 2019, klokken 08:34

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Når det var flere varsler i forkant, og bilen gikk i turtle mode, så er jo dommen grei. Bra at dette var en feil på medias side, som ikke klarte å gjengi saken korrekt, i stedet for en feil på rettsvesenets side.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

SitatHendelsen førte til at bilene bak elbilen måtte bråbremse bak, og én bil kjørte inn i en annen som følge av den plutselige stansen, skriver Budstikka. Ifølge politiet måtte flere andre biler gjøre brå unnamanøvre for å unngå å kollidere
Det er vel meningen at man skal holde nok avstand til at man kan unngå å kjøre inn i en stillestående bil, uten å foreta brå unnamanøvere.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rosstopher

Sitat fra: jlan på fredag 27. september 2019, klokken 16:12
Det er vel meningen at man skal holde nok avstand til at man kan unngå å kjøre inn i en stillestående bil, uten å foreta brå unnamanøvere.

Selvfølgelig. Jeg håper det ikke var utslagsgivende for dommen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Counterpointer

Sitat fra: arthur på fredag 27. september 2019, klokken 08:41
Kan man da avslutte denne "saken" med å konkludere med brukerfeil og at bot var berettiget?
Enig, på begge punkter

Ketill Jacobsen

Synes nok at boten var berettiget, men vel høy. Men dommer vurderer vel botens størrelse ut fra egen økonomi og da er kr 12.000 sikkert en bagatell. En skal også huske at alle mennesker er forskjellige. Alle er ikke like rasjonelle og ikke alle har alle har samme innsikt i trafikk og tekniske forhold. Det denne er kvinnen har gjort er jo sinnsvakt (ligge i venstre felt når bilen går i nødmodus, ikke ta affære langt tidligere og så videre). Hennes opptreden er nok ikke resultat av ondskap, men bør allikevel straffes, men ikke så kraftig. Kr 5000 hadde vært nok (må vurderes også ut fra personens økonomiske evne).

Amatøren

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 28. september 2019, klokken 15:05Men dommer vurderer vel botens størrelse ut fra egen økonomi og da er kr 12.000 sikkert en bagatell.
(min utheving)

Håper virkelig ikke det. Sist jeg sjekket tjente dommere og advokater betydelig mer enn det jeg gjør!

Skulle det vært?
Men dommer vurderer vel botens størrelse ut fra vedkommendes økonomi og da er kr 12.000 sikkert en bagatell.

Ja, flisespikkeri og avsporing.

Legger meg flat...
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sylwester

#36
Jeg har opplevd at både min 2012 og 2018 Leaf har hengt seg opp og ikke endret ladenivå. Den vil da ikke flytte på seg idet hele tatt i dash og heller ikke LeafSpy. Man merker det og vet at batteriprosenten vil falle så fort man restarter bilen. Jeg har ikke sagt dette til Nissan, men 2018 er under garanti så jeg burde nok logge og rapportere.

Dette kunne sammenliknes med at dipperen på bensintanken har hengt seg opp og viser fullere tank enn reelt. Hvis så bilen går tom for bensin og de får bot er det helt innafor at også en elbil med liknende feil også får bot.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Jeg synes ikke det er innafor med bot hvis feilen skuldes noe man ikke rår over;, altså atmålere viser at man har mer fuel/strøm enn man egentlig har, og plutselig er det tomt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arthur

Noe man rår over, eller bør rå over, er vel uansett å ha et forhold til kapasitet på batteri, eller tank, og hvor langt man har kjørt/hvor lenge siden man ladet/fyllte, men ingenting i denne saken tyder på at det var et teknisk problem utover en påstand som tilsynelatende ikke engang er forsøkt dokumentert.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: cra på lørdag 28. september 2019, klokken 18:48
Jeg synes ikke det er innafor med bot hvis feilen skuldes noe man ikke rår over;, altså atmålere viser at man har mer fuel/strøm enn man egentlig har, og plutselig er det tomt.

Hun hadde fått tydelige varsler lenge før bilen stoppet. Den gikk også i turtle mode (sikkert i 40 km/t) et godt stykke. Hun presterte å kjøre i midtre felt av i alt tre felt på E18, med til dels lang kø bak henne. Da bilen stoppet var hun fortsatt i midtre felt.

Hvis dette er riktig så MÅ hun ha skjønt at noe var galt, og burde som et minimum lagt seg helt til venstre og vært klar til å svinge av dersom bilen stoppet. Hun valgte i stedet å ligge i midtre fil, og endte med å forårsake ulykke.

jkirkebo

Sitat fra: gr på lørdag 28. september 2019, klokken 20:39
Sitat fra: cra på lørdag 28. september 2019, klokken 18:48
Jeg synes ikke det er innafor med bot hvis feilen skuldes noe man ikke rår over;, altså atmålere viser at man har mer fuel/strøm enn man egentlig har, og plutselig er det tomt.

Hun hadde fått tydelige varsler lenge før bilen stoppet. Den gikk også i turtle mode (sikkert i 40 km/t) et godt stykke. Hun presterte å kjøre i midtre felt av i alt tre felt på E18, med til dels lang kø bak henne. Da bilen stoppet var hun fortsatt i midtre felt. ,)

Hvis dette er riktig så MÅ hun ha skjønt at noe var galt, og burde som et minimum lagt seg helt til venstre og vært klar til å svinge av dersom bilen stoppet. Hun valgte i stedet å ligge i midtre fil, og endte med å forårsake ulykke.

Jeg håper du mener "lagt seg helt til høyre"...;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

fredag

Nordmenn kan ikke kjøre på motorvei med mange felter.

E18 har tre felter i fartsretningen fra Skøyen til Sandvika, og folk flest legger seg i midterste felt, noe som er FEIL.

Sitat§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Veivesenet burde sette opp holdningskampanje-boards med teksten "hold til høyre, forbikjøring til venstre" på motorveier med tre eller flere felter i fartsretningen.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

cra

Sitat fra: gr på lørdag 28. september 2019, klokken 20:39
Sitat fra: cra på lørdag 28. september 2019, klokken 18:48
Jeg synes ikke det er innafor med bot hvis feilen skuldes noe man ikke rår over;, altså atmålere viser at man har mer fuel/strøm enn man egentlig har, og plutselig er det tomt.

Hun hadde fått tydelige varsler lenge før bilen stoppet. Den gikk også i turtle mode (sikkert i 40 km/t) et godt stykke. Hun presterte å kjøre i midtre felt av i alt tre felt på E18, med til dels lang kø bak henne. Da bilen stoppet var hun fortsatt i midtre felt.

Hvis dette er riktig så MÅ hun ha skjønt at noe var galt, og burde som et minimum lagt seg helt til venstre og vært klar til å svinge av dersom bilen stoppet. Hun valgte i stedet å ligge i midtre fil, og endte med å forårsake ulykke.

Joda, i denne saken er det avklart at hun handlet helt feil. Min forige ytring var mer generell; at det blir feil å bli bøtelagt for en (spesielt om den er sporadisk) teknisk feil. Å kjøre i traktor-tempo i midtre felt klassifiserer til bot uansett spør du meg.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på mandag 30. september 2019, klokken 09:05
Joda, i denne saken er det avklart at hun handlet helt feil. Min forige ytring var mer generell; at det blir feil å bli bøtelagt for en (spesielt om den er sporadisk) teknisk feil. Å kjøre i traktor-tempo i midtre felt klassifiserer til bot uansett spør du meg.

Slik jeg har forstått saken så fikk hun ikke bot for å ha gått tom for strøm, eller fått tekniske problemer. Det hun fikk bot for var at det tydeligvis lenge var klart at hun hadde problemer - uansett om hun forsto at det her var snakk om "snart strømtom" eller ei. At hun da ikke tok av fra motorveien ved første og beste anledning - eller i det minste la seg inn på veiskulderen - var slik jeg tolker saken det hun fikk bot for.


Sitat fra: fredag på søndag 29. september 2019, klokken 11:57
Nordmenn kan ikke kjøre på motorvei med mange felter.

E18 har tre felter i fartsretningen fra Skøyen til Sandvika, og folk flest legger seg i midterste felt, noe som er FEIL.

Sitat§ 5.Kjøretøys plass på vegen

1. Så langt forholdene tillater det skal kjøretøy føres på høyre side av vegen. På kjørebane med to eller flere kjørefelt i kjøreretningen skal høyre felt nyttes når ikke trafikkreglene påbyr eller tillater bruk av felt til venstre.

Veivesenet burde sette opp holdningskampanje-boards med teksten "hold til høyre, forbikjøring til venstre" på motorveier med tre eller flere felter i fartsretningen.

Nå er ikke jeg lokalkjent akkurat der hvor dette skjedde, men de fleste steder i Norge som jeg har sett er det ytterste feltet ved mer enn 2 felt i samme retning enten reservert kollektivfelt eller først og fremst beregnet på de som skal svinge av veien ved (en av de) første avkjørslene, eller skal i en bestemt retning når veien deler seg litt lengre frem.  F.eks. noen km lengre frem på denne veien er det ytterste feltet beregnet på de som skal ta av til Blommenholm/Sandvika. De som skal videre mot Asker/Drammen bør da holde midtre felt for å ikke skape trafikkproblemer når de senere må skifte felt for å fortsette på motorveien.

En vei jeg ofte kjører er E6 sørover inn til Oslo. Her er det 3 til 4 felt i samme retning. Felt 1 fra høyre er vekselsvis for (en av de) første avkjøring(ene), og vekselsvis kollektivfelt (eller var det "buss felt"?). Selv legger jeg meg i felt 2 fra høyre (evnt. bytter til felt 1 nær Alnabru når det ikke lengre veksler mellom normalfelt og kollektivfelt dersom jeg skal ta ringveien mot vest) når jeg senere skal svinge inn på Ulvesplitten for å komme inn på Ring3, eller felt 3 fra høre dersom jeg skal kjøre forbi noen i felt 2 eller skal videre forbi Helsfyr inn mot Oslo sentrum. Dette ser ut til å være normen de fleste andre også kjører etter på denne strekningen.
Model S 85D

arthur

Jeg anser meg som relativt lokalkjent og legger meg alltid i midterste feltet med mindre jeg skal kjøre forbi og da legger jeg meg ut i venstre felt. Når jeg skal kjøre av legger jeg meg tidlig over i høyre felt, men ikke før. Med stadige av/påkjøringer mener jeg det er det riktige.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA