Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

280 km med en P90D....!?

Startet av PeterLS, onsdag 25. september 2019, klokken 13:37

« forrige - neste »

PeterLS

Hei dere. Kan dere se vedlagt bilde og bare fortelle meg at dette ser riv ruskende galt ut? Jeg har en P90D, og får knapt 280-300 km reell rekkevidde fra fulladet batteri. Legg merke til utnyttet KWh, hvor langt jeg har kjørt og hvor lite km jeg har igjen på telleren. Jeg har hatt bilen inne hos tesla som sier at batteriet er helt fint og at det ikke er noen problemer.. Hva sier dere?
2020 Audi Etron 50 (Bestilt, kommer januar 2020)
2016 Tesla model S P90D
2014 Tesla model S 85 (Solgt nov 2018)

Klykken

Mye start og stopp? Kald start? Ser du har kjørt 5km siden siste stopp. Slikt påvirker rekkevidde.
Usikker på hva som medtas i totalforbruket, men hvis det er forbruk inkl varme av batteri etc, så er det selvsagt alt for lite.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GOS

#2
Hadde du ladet til 100% ved forrige lading? Hva viste batterimeteret da?

Isåfall så virker det som om du mangler rundt 10 kwh.

Hvor langt er den kjørt?

Om den står med varmeapparat på og bilen i Park så teller ikke det med i rapportert forbruk. Står 'Smart preconditioning' på? Det kan jo ha stjålet masse energi uten at det er med på forbrukstallet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

PeterLS

Så det er kun 70 kWh på en P90D? Har ikke mange kald starter egentlig. Pendler ca. 3-4 mil per gang jeg bruker den. Bare syns det er rart at jeg får 50-80 km kortere rekkevidde på denne enn på forrige S85..
2020 Audi Etron 50 (Bestilt, kommer januar 2020)
2016 Tesla model S P90D
2014 Tesla model S 85 (Solgt nov 2018)

Kristian O

Mykje forvarming? Ta deg en lengre tur på 30-40 mil og sjå om du får meir ut av batteriet på den måten.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Joachim@sancon.no

Ser at du har ganske høyt forbruk siden sist lading og basert på det høye forbruket tipper jeg at ditt kjøremønster kanskje består av mange turer hvor du kanskje starter med kaldt batteri.

Selv var jeg i samme situasjon i fjor høst. Korte turer med mye forvarme og automatisk varming av batteri. Om du gjør et forsøk med å slå på range mode og har den på hele tiden så slipper du å bruke masse strøm på å varme batteriet slik at du får regen. Ulempen er at du kanskje må bruke bremsene litt mer, men det skader kanskje ikke.. forsøk det over noen dager og se om det gjør forskjell på forbruket. Hadde stor effekt for meg.

Ellers vil jeg vel anbefale at du lader mellom 40-70% i det daglige. Da holder batteriet seg bedre over tid.


TeslaK

Du har et varmetap i batteriet når du trekker strøm når det er kaldt. Jo mer du trekker, jo større tap. Dette energitapet er ikke med i beregningen. Det kunne nok vært estimert av Tesla, men det har de ikke prioritert. Lett å bli lurt når man bare ser på tallene her. Hvis du har mulighet til å lade med høy effekt minst en halvtime før du drar og kjører som en prest så vil du få mer rekkevidde.
2019 Tesla Model S Performance
2022 Tesla Model 3 RWD

GOS

Sitat fra: PeterLS på onsdag 25. september 2019, klokken 16:09
Så det er kun 70 kWh på en P90D? Har ikke mange kald starter egentlig. Pendler ca. 3-4 mil per gang jeg bruker den. Bare syns det er rart at jeg får 50-80 km kortere rekkevidde på denne enn på forrige S85..

Står den lenge mellom hver kjøretur, ikke slått på Enegy Saving, Allways Connected på etc så har du mye vampire drain også.

Du må gi mer info om ditt bruks- og lademønster samt hvordan du varmer/forvarmer bilen for å få riktige svar her.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Joachim@sancon.no

Parkerer du også på egen tomt, kan den vært greit å merke hjemme som favorite og ekskludere den i sentre mode. Sentrum mode tok på min gamle x100d bortimot 3kw på en natt. .

ventle

Sitat fra: PeterLS på onsdag 25. september 2019, klokken 16:09
Så det er kun 70 kWh på en P90D? Har ikke mange kald starter egentlig. Pendler ca. 3-4 mil per gang jeg bruker den. Bare syns det er rart at jeg får 50-80 km kortere rekkevidde på denne enn på forrige S85..

Mener det var ca 79 kWh utnyttbart (buffer ikke medregnet) da bilen var ny. Min S90D (ikke P) med drøyt 100k kilometer bak seg har 75 kWh uten buffer.

PeterLS

Tusen takk for svar, alle sammen! Setter stor pris på det. Skal gjøre noen justeringer nå, etter tips fra dere, så håper jeg det blir bedre.
2020 Audi Etron 50 (Bestilt, kommer januar 2020)
2016 Tesla model S P90D
2014 Tesla model S 85 (Solgt nov 2018)

Elbil fundamentalist

Skru på Range Mode så slipper du å bruke så mye (unødvendig) energi oppvarming av batteri på de korte turer i hverdagen.

1. Slå gjerne av Range Mode etter en times tid, når du er på langtur, slik at du har optimal batteritemp for SC lading
2. Slå av Range Mode i streng kulde, da varmeapparat effekt er redusert på range mode.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Muffinman

1. Det vil sannsynligvis ikke ha noen som helst effekt å slå av range mode etter en times kjøring. Da er batteriet uansett forbi 12 grader, og batterivarmeren slår uansett ikke inn. Skal du ha høyest temp forvarmer du ute range mode, og kjører i samme modus. Da løfter varmeren batteriet til 12 grader, og det vil varmes passivt videre. Med din metode vil det varmes passivt (og tregere) fra start. Summen er at du vil komme til laderen med lavere temperatur på batteriet.

Eller så kan man bare gi blaffen i hele greia og navigere til superchargeren. Da skal det i teorien ordne seg automagisk - selv om canbusdataene sladrer om at det ikke er en helt ferdigprogrammert løsning.

Hodetelefoner

Du får bedre rekkevidde av å kjøre sammenhengende.
100% soc med mye små kjøring på vinteren. (Times pause mellom kjøring etc). Resulterer i rekkevidde på 100-120km.
Langkjøring er ingen problem.
Lad når du har mulighet. Ikke når du må :)

Øggen

Hadde en Model X P90D lånebil et par daga, og den hadde samme rekkevidde som min X75.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA