Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lakkbehandling

Startet av storeulv, tirsdag 11. august 2020, klokken 07:39

« forrige - neste »

storeulv

Har noen kjøpt med lakkbehandling av bilen og kan dele erfaringer?

Jeg har fått tilbud på Ditec Ceramic Ultra men er usikker på om det er verd pengene.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

tid

Jeg fikk Ultra lagt på et par mnd etter levering av bilen i mars (forsinket pga covid). Jeg merket stor forskjell på bilen før/etter behandling. Har sort metalic lakk ... skitt viser ekstremt godt på ren bil. Jeg angret litt på at jeg valgte svart før lakkbehandling. Etter lakkbehandlingen holder bilen seg mye lengre fin og er lettere å vaske (for hånd). Ikke sikkert det hadde vært like nødvendig om bilen var sølvgrå el.
Har bare hatt bilen i et par mnd etter behandling og har ikke erfaring med hvordan det virker etter lang tid...men er så langt meget fornøyd og villw valgt det igjen.  :)
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

daktari

Har DropOff. Gir en flott glans. Synes dessverre den ikke er ekstremt glatt eller hydrofob, der er Fusso Wax mye bedre.
Hadde Pompanazzi på Jaguaren, og det var ikke så flott glans som DropOff, forøvrig likt.
Jeg er usikker , men mistenker, at en privat detailer ville gitt mer valuta for pengene med et lag Fusso på.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Har Pompanazzi, greit fornøyd med det, men det koster jo litt. Virker som det holder bra, har omtrentli riper, skal ha rebehandling nå etter 35.000 og et drøyt år. Er lett å spyle bilen ren, men må dra over med noe våtvoks for å få den helt store glansen. Vel, det er i alle fall det jeg gjør. :-1: Usikker på om en slik dyr behandling gir mye bedre resultat enn den Autoglym Shield behandlingen Møller tilbyr, som er veldig rimelig. Det kommer vel an på hvem som gjør jobben. Har forøvrig tykk, gjennomsiktig folie på kanaler og på bakfanger. Alt gjort av Car-Spa i Oslo.

Angrer litt på at jeg ikke fikk lagt klar, tynn, selvreparerende folie på alle utsatte deler. Ser at panser og særlig frontfanger har fått endel steinsprut. Fikk et veldig godt beskrevet tilbud fra Grand Autodesign på Gjelleråsen på Llumar paint protection på frontfanger, panser, sideskjermer, frontlykter, A-stolpe og utvendig del av sidespeil. I tillegg ville de legge en liten bit foran hjulbue bak, og en topplist på bakfanger.

Ulempen er at sånn folie koster mye og at det vel fortsatt er aktuelt med forsegling oppå dette- og på resten av bilen, hvis man ønsker bedre glans og forenklet vedlikehold. Uten at jeg er noen ekspert på området. :)

Noe litt irriterende, som gjelder de fleste biler, er at pianolakk på B-stolpene blir ripete bare man ser på de. Er det noen som har gjort noe for å forhindre/fikse dette? Virker ikke som mine er forseglet, eller så virker det ikke. Ser at dette blir et problem også inni bilen på sikt..


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

Tenker du på disse?



Bildet er lånt fra Facebook-siden til Car Magic AS. Det er før/etter behandling av en e-tron. Vurderer selv å bruke de til å shine opp bil neste gang, da jeg ble anbefalt disse fra en bekjent. De virker å være flinke og håndterer mange ulike biler.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

Sånne før og etter bilder føler jeg er lureri. Her er lyset helt avgjørende for hvordan bildet ser ut og betyr mer enn «før» og «etter» behandling.

Ingeniøren

Så slik ut før og etter jeg polerte i sommer og.... Husk og bruke langsgående påføring og ikke roterende...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. august 2020, klokken 06:46
Så slik ut før og etter jeg polerte i sommer og.... Husk og bruke langsgående påføring og ikke roterende...
Så poleringsmaskin kan ikke benyttes ? Jeg trodde det var det beste, men at man må være forsiktig og velge fineste gradering. Men piano-lakk som det ofte er på b-stolpene virker jo helt umulig å beholde ripefrie.

torlie

Ser ut som bilen over har blitt vasket i børstemaskin, noe man for alle del bør unngå. Kan ikke fatte at folk tør å bruke slike.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Helt grei Sørlending

Sitat fra: TM på onsdag 12. august 2020, klokken 08:38
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 12. august 2020, klokken 06:46
Så slik ut før og etter jeg polerte i sommer og.... Husk og bruke langsgående påføring og ikke roterende...
Så poleringsmaskin kan ikke benyttes ? Jeg trodde det var det beste, men at man må være forsiktig og velge fineste gradering. Men piano-lakk som det ofte er på b-stolpene virker jo helt umulig å beholde ripefrie.

Ingen problem å bruke maskin på b-stolpene, noe de aller fleste som jobber med detailing gjør. Vil kanskje tro at henvisningen til lengderetning gjaldt ved polering for hånd (Har kun erfaring med DA-maskin selv, og tar et lite forbehold om at de som ellers bruker roterende maskin foretrekker DA på pianolakk).

Pianolakk er erfaringsvis veldig lett å polere opp med maskin, så ingen grunn til å tvile på før/etter bildene over (heller ikke enig i at det ikke er mulig å oppnå slike forskjeller generelt på lakk; med maskin og riktige produkter kan du få til mye mer magi enn det som var vist der)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA