Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av AJ82, onsdag 25. september 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

ThomasEL

Assistentsystem for nedoverbakker på glatta

Mulig alle andre visste dette fra før, men la gå:

Jeg fikk i dag for første gang en ordentlig mulighet til å teste ut assistenten for "bakkekryping" på glatta.
Jeg har testet sporadisk tidligere, men forsto da ikke helt hastighetsjusteringen. Fant i dag ut at jeg selv 100% styrer hvilken hastighet jeg skal ha.

I dag skulle jeg ned en 2 km lang bakke, grusvei og 10cm sleip nysnø i veien.

* Trykket inn bakkeassistenknappen før bakken begynte
* Justerte til ønsket hastighet med speed/brems
* Assistenten holder da nøyaktig den farten nedover, og bremser kun mekanisk. Regen kobles helt bort.

* Hvis jeg syns det gikk for fort, bremset jeg ned, f eks fra 25km/t til 20km/t (Også da brukes kun mekanisk brems)
- Assistenten følger så den nye farten videre

* Hvis det går for sakte, speeder jeg opp i ønsket hastighet
- Assistenten følger så den nye farten


Som sagt, for meg var det en ny oppdagelse hvor trygg denne assistenten opplevdes, og at jeg selv kunne sette nøyaktig fart.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Roy

Kult :) Har ikke helt skjønt hva jeg skulle med den funksjonen, men dette kan jo være et tilfelle man kommer borti. Samt at det bruker de mekaniske bremsene.

daktari

Egentlig til bruk i offroad-sammenheng, men funker sikkert bra på hyttkjøring etc. MEn kanskje også en lokal bakke for å slipe vekk litt rust fra bremsene? Hva er øverste fart man kan ha, er 40 km/h mulig?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Max fart er 30 km/t, og bakken må være mellom 6%-60%.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Fungere en slik Hill Descent Control (HDC) på isglatte nedoverbakker i det hele tatt? Eller er det mer tenkt for bruk på mer varierende underlag (som veksler mellom dårlig og bra friktion).

Har en bratt bakke her i Tromsø som vi ikke tør å bruke i glatt føre da den slutter i en T-korsning. Men kanskje man skal gi HDC en sjanse?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Fysikken er vel at du kan bremse inntil en viss kraft før du overstiger friksjonen mellom hjul og underlag, og da sklir du jo. Når du sklir er friksjonen nesten null.

HDC holder farten lav hele tiden slik at du ikke får behov for å krysser den grensen. Hvis du triller litt og så bremser kan du risikere å bremse for hardt.

Samme fysiske regler for de som strever med regen, de har kjørt for fort i forhold til friksjonen og må gå av gassen for brått.

Masse fine videoer fra Formel 1 også. Pussig nok kalles det "å låse bremsene", men det er sekundært til at friksjonen i bremsen overstiger friksjonen mellom hjul og bakke.

Det er altså bevegelsesenergien som avgjør hvor mye kraft du må bremse med.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

tromsø

Fikk prøvd HDC i bakken i dag og jeg er faktisk positivt overrasket. Den gir en bedre kontroll. Blir mindre sjanse for uønskede endringer i hastighet og dermed mindre sjanse for at bilen sklir. Det er jo akkurat ved endringer i hastighet som bilen har størst sjanse å miste grepet.

Men det sagt så ja, går man utenom fysikens grenser så vil bilen skli uansett man bruker HDC eller ikke.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Sitat fra: daktari på lørdag 23. januar 2021, klokken 17:26
Fysikken er vel at du kan bremse inntil en viss kraft før du overstiger friksjonen mellom hjul og underlag, og da sklir du jo. Når du sklir er friksjonen nesten null.

HDC holder farten lav hele tiden slik at du ikke får behov for å krysser den grensen. Hvis du triller litt og så bremser kan du risikere å bremse for hardt.

Samme fysiske regler for de som strever med regen, de har kjørt for fort i forhold til friksjonen og må gå av gassen for brått.

Masse fine videoer fra Formel 1 også. Pussig nok kalles det "å låse bremsene", men det er sekundært til at friksjonen i bremsen overstiger friksjonen mellom hjul og bakke.

Det er altså bevegelsesenergien som avgjør hvor mye kraft du må bremse med.

Mener du her at Hill Descent Control ikke har noen nytteverdi og at det heller ikke er nyttig å kunne trille fritt på glatt føre?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

HDC er nyttig ja.
Trille fritt på glatt føre er dumt i nedoverbakke.
Å bremse i en glatt sving er dumt. Bremse før svingen må til. Å bremse med elmotor eller friksjonsbrems blir det samme, friksjonen vet jo ikke det...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Roy

Sitat fra: daktari på søndag 24. januar 2021, klokken 09:35
HDC er nyttig ja.
Trille fritt på glatt føre er dumt i nedoverbakke.
Å bremse i en glatt sving er dumt. Bremse før svingen må til. Å bremse med elmotor eller friksjonsbrems blir det samme, friksjonen vet jo ikke det...

Men det er kjekt å bruke friksjonsbremsene i ny og ned, selvom Etron skal ha en funksjon som lugger litt innimellom for å pusse bort rust fra ubrukt skiver pga de fleste bruker regen på elmotor som brems i det daglige.

ThomasEL

Sitat fra: Roy på mandag 25. januar 2021, klokken 11:31
Sitat fra: daktari på søndag 24. januar 2021, klokken 09:35
HDC er nyttig ja.
Trille fritt på glatt føre er dumt i nedoverbakke.
Å bremse i en glatt sving er dumt. Bremse før svingen må til. Å bremse med elmotor eller friksjonsbrems blir det samme, friksjonen vet jo ikke det...

Men det er kjekt å bruke friksjonsbremsene i ny og ned, selvom Etron skal ha en funksjon som lugger litt innimellom for å pusse bort rust fra ubrukt skiver pga de fleste bruker regen på elmotor som brems i det daglige.

Ja, jeg vipper av og til "gearspaken" over i N før en kraftig nedbremsing for å "slipe" litt rust med mekanisk brems.
- Men som du nevner, e-tronen kobler titt og ofte inn litt mekanisk brems for å rense. Det skjer under oppbremsing et par ganger kort tid etter oppstart. Og i regnvær merker jeg at bremsene også kortvarig kobles inn litt under kjøring, uten at jeg bremser.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Angående HDC og bruk av mekaniske bremser. Jeg har brukt HDC to ganger under samme dag, første gang brukte HDC regen (!) for å kontrollere farten. Andre gang brukte HDC'n mekaniske bremser...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Busa

Virker den også bakover, kan være ganske stressende dersom man ser at man ikke kommer opp en bakke på glatt føre, og må gjøre retrett. Særlig med AWD da du i utgangspunktet kommer langt opp.
Citroen C-0, 2014
Renault Gr.Espace 2.2 dci IV, 2003
Westfield Megabusa, 2012 (lekebilen)
Viktig med litt fart og "spenning" i hverdagen

oivindg

Sitat fra: tromsø på mandag 25. januar 2021, klokken 15:24
Angående HDC og bruk av mekaniske bremser. Jeg har brukt HDC to ganger under samme dag, første gang brukte HDC regen (!) for å kontrollere farten. Andre gang brukte HDC'n mekaniske bremser...
Begynte du å skli da den brukte regen? Skulle tro det var greit å bremse med regen inntil ett hjul begynner å skli, for så å overta med mekaniske bremser. Det viktigste med HDC er vel å få fordelt bremsekrafta optimalt mellom alle fire hjul.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

tromsø

#134
Sitat fra: oivindg på mandag 25. januar 2021, klokken 17:36
Sitat fra: tromsø på mandag 25. januar 2021, klokken 15:24
Angående HDC og bruk av mekaniske bremser. Jeg har brukt HDC to ganger under samme dag, første gang brukte HDC regen (!) for å kontrollere farten. Andre gang brukte HDC'n mekaniske bremser...
Begynte du å skli da den brukte regen? Skulle tro det var greit å bremse med regen inntil ett hjul begynner å skli, for så å overta med mekaniske bremser. Det viktigste med HDC er vel å få fordelt bremsekrafta optimalt mellom alle fire hjul.

At jeg skrev (!) tidligere er for at jeg var overrasket at HDC'n brukte regen. Jeg hadde tolket diskusjonen her som at den kun skulle bruke mekaniske bremser. Men det er jo bare en fordel at HDC kan bruke begge to alternativ og jeg hadde ikke noe skliing en enste gang. Første gang stod jeg i ro på toppen av bakken når jeg startet HDC og den brukte da regen. Andre gang hadde jeg ca 15 km/h og da ble det mekaniske bremser.

Men begynner nå å lure på en ting; kan bilen bruke regen når de to hjulene på et hjulpar ikke har samme rotasjonshastighet? Tenker nei (hvis man ikke har en elmotor per hjul da), eller?

(En annen realtert ting; vil man være sikker på at bilen kun bruker mekaniske bremser for å renske skivene så er det jo bare å sette bilen i N og bremse...)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA