Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av AJ82, onsdag 25. september 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

elektro

Ser endel som klager på viskerne her. Det kom overraskende på meg. Beste viskerne jeg har hatt, og jeg er kresen på viskerne! Skal love at jeg hadde klaget om de ikke var bra. :)

PS: Har de adaptive med integrert spyling. Ville normalt ha byttet viskerblader nå, men bilen har neste ikke gått denne våren.. Bytter normalt årlig, gjerne på service. Kan sjekke om det står noe merke/partnummer på de, mine er mest sannsynlig produsert i 2018 ettersom jeg har bil fra tidlig 2019. Kan være det, men holder en knapp på at det har med behandling av ruta å gjøre. Er nok samme mekanismen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mai 2020, klokken 17:34
Jeg må alltid trykke på ladeport knappen for å frigjøre kabel etter opplåsing av bilen. Hører først etter at knappen er trykket at låsepinnen trekkes til side.

Det sa også selger at jeg måtte gjøre. Synes det er noe tåpelige at kontakten (kabel) ikke er automatisk frigjort i 30 sekunder slik som på e-Golf.

Jeg har også e-Golf og synes også det er fint å kunne låse opp e-tron uten å avbryte ladingen. Begge deler fungerer, men  e-Golf kjører liksom full prosedyre med å vippe ut speil og frigjøre ladekontakt selv om du bare skal hente noe i bilen.

Ideelt sett skulle kanskje knappen ved ladekontakten på e-tron vært koblet til keyless sånn at man slapp å låse opp bilen først i det hele tatt, men som regel skal man jo inn i bilen uansett. Jeg parkerer med snuta inn i carporten og toucher bare dørhåndtaket på vei mot ladeporten for å låse opp. Trenger ikke ta frem nøkkel. Trykker så på knappen, venter 1 sek, og tar kontakten ut. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 28. mai 2020, klokken 12:56
Sittestilling og rattjustering

Jeg sliter litt med å finne den ideelle sittestillingen og rattjusteringen i min e-tron.
Hvis jeg senker rattet til den posisjonen jeg føler er mest behagelig, så kommer toppen av rattet i veien for instrumentene (speedometer med mer).
Jeg er også 180 cm og har det sånn i alle biler. Ønsker alltid å ha rattet i nederste posisjon, men må stille det litt opp for å se hele instrumentene. Det er standard prosedyre når jeg setter meg inn i en ny bil. Først helt ned og ut, så opp til jeg ser hele instrumentene.. :) Går seg til. Bruker forøvrig e-tron visning, men ønsker uansett å se hele instrumentene.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 08:38
Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mai 2020, klokken 17:34
Jeg må alltid trykke på ladeport knappen for å frigjøre kabel etter opplåsing av bilen. Hører først etter at knappen er trykket at låsepinnen trekkes til side.

Det sa også selger at jeg måtte gjøre. Synes det er noe tåpelige at kontakten (kabel) ikke er automatisk frigjort i 30 sekunder slik som på e-Golf.
Ideelt sett skulle kanskje knappen ved ladekontakten på e-tron vært koblet til keyless sånn at man slapp å låse opp bilen først i det hele tatt.....
..... og det er den også!
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Viking800

Sitat fra: Orbit på mandag 01. juni 2020, klokken 23:21
Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 08:38
Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mai 2020, klokken 17:34
Jeg må alltid trykke på ladeport knappen for å frigjøre kabel etter opplåsing av bilen. Hører først etter at knappen er trykket at låsepinnen trekkes til side.

Det sa også selger at jeg måtte gjøre. Synes det er noe tåpelige at kontakten (kabel) ikke er automatisk frigjort i 30 sekunder slik som på e-Golf.
Ideelt sett skulle kanskje knappen ved ladekontakten på e-tron vært koblet til keyless sånn at man slapp å låse opp bilen først i det hele tatt.....
..... og det er den også!
Det stemmer for min bil med confortnøkkel.

ThomasEL

Er det noen som har et godt tips for å vaske de 3 infoskjermene (MMI, Klima, cockpit)..?
Syns det er vanskelig å vaske de uten å få skjolder..

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

storeulv

Skulle det ikke følge med en mikrofiberklut? Jeg har jo ikke fått bilen enda, men mener det skulle følge med en klut i vinterhjulpakken.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

elektro

Sitat fra: Viking800 på onsdag 03. juni 2020, klokken 08:54
Sitat fra: Orbit på mandag 01. juni 2020, klokken 23:21
Sitat fra: elektro på mandag 01. juni 2020, klokken 08:38
Sitat fra: Amatøren på lørdag 09. mai 2020, klokken 17:34
Jeg må alltid trykke på ladeport knappen for å frigjøre kabel etter opplåsing av bilen. Hører først etter at knappen er trykket at låsepinnen trekkes til side.

Det sa også selger at jeg måtte gjøre. Synes det er noe tåpelige at kontakten (kabel) ikke er automatisk frigjort i 30 sekunder slik som på e-Golf.
Ideelt sett skulle kanskje knappen ved ladekontakten på e-tron vært koblet til keyless sånn at man slapp å låse opp bilen først i det hele tatt.....
..... og det er den også!
Det stemmer for min bil med confortnøkkel.

Det fungerer visst for min bil også. ;) Men må man fysisk låse opp med nøkkel/dørlås hvis den lader, kanskje?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

Er på reise og må lade på Shucko for første gang. 10A sikring men får kun 1.3kW. Ladekladden sier 50%, hvordan får man 100%? Ikke mulig på 10A?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Pitil

#54
Du skifter mellom 50% og 100% ved å trykke på knappen øverst på laderen. Laderen vil huske sist innstilte verdi. Tror den er begrenset til 8A ved schucko.
PS: Instruksjonsbok er en fin ting.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

ThomasEL

Sitat fra: e-tron owner på lørdag 13. juni 2020, klokken 19:16
Du skifter mellom 50% og 100% ved å trykke på knappen øverst på laderen. Laderen vil huske sist innstilte verdi. Tror den er begrenset til 8A ved schucko.
PS: Instruksjonsbok er en fin ting.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Stemmer at 100% er ca 8A med schuko.

Ps1:
Du finner onlineversjon av instruksjonsbok på nettsiden

Ps2:
Min erfaring er at i IT-nett må man kanskje slå av jordsensor på ladekladden. Ellers nekter den å starte lading. (Men siden du allerede får ladet, så er det neppe aktuelt i ditt tilfelle)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Pitil

#56
Man finner også instruksjonsboken i MyAudi app. Denne finner du ved å trykke på Service på hovedsiden, for så å scrolle ned til «Bilens litteraturmappe». Da blir du sendt til en webside som viser hele instruksjonsboken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

tromsø

Takk for tips, skjønte ikke at man måtte holde inn den i 2s inntil dere skrev det men fikk nå 100% og hele 1.7kW :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Pitil

Så bra, du fikk nytte av hjelpen. Du har nok litt lav nettspenning, dersom du får 1,7kW. Burde hatt 1,8 ved 230 V.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

tromsø

Sitat fra: e-tron owner på lørdag 13. juni 2020, klokken 22:28
Så bra, du fikk nytte av hjelpen. Du har nok litt lav nettspenning, dersom du får 1,7kW. Burde hatt 1,8 ved 230 V.

Tror det er helt normalt, bilen rapporterer jo ladeeffekt etter varmetap. Så har sikkert 230V x 8A = 1.84kW fra ladekladden men mister da 0.14kW i varmetap så bilen rapporterer 1.7kW.

Typiske tall hjemme på 16A er 3.55kW i følge Easee boksen og 3.3kW ifølge bilen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA