Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisen er klar

Startet av NecessarySmile, tirsdag 24. september 2019, klokken 15:26

« forrige - neste »

Dannyboy

Prisen for Polestar 2 launch edition virker meget attraktiv, og er billigere enn tilsvarende TM3 så langt jeg kan vurdere.. I tillegg får du Volvo's tekniske servicenett. Jeg har inne forhåndsbestilling på ID3 og vurderer fremdeles Max utgaven, men heller til at ca kr 50-60' ekstra for øket rekkevidde, 4wd, taklastmulighet (75kg), hengerfeste (1400kg) og bedre bagasjerom gir en klar fordel Polestar 2. I tillegg kommer det at bilen leveres i 2020 og dermed unngår mva, det vil ikke alternativer som ID4 cross, eller noen av de andre 4wd som kommer fra VW konsernet. Audi 50 har for kort rekkevidde for en nr 1 bil, etter mitt syn.
E-Golf Intro 2015 (solgt)
Hyundai Kona 2020

Spajderman

Sitat fra: TM på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:03
Nei, men hvis det var en Volvo, så ville den vel bli solgt gjennom Volvo sitt eget salgsapparat. Er det bestemt at de vil benytte Volvo sitt serviceapparat, så er jeg enig i at risikoen ved å velge Polestar er liten. XC40 EV vil nok imidlertid framstå som et mer interessant og tryggere alternativ for de fleste.

Når det er sagt, så synes jeg absolutt bilen ser interessant ut.
Når skal Polestar butikken åpne i Oslo ?

Er også spent på tekniske data som rekkevidde, batteriets brutto/netto, ladehastighet etc.

Står på nettsiden at batteriet er 72 kwh i Kina. Bruker de et annet batteri der, eller bare en annen målemetode ?

Og hva vil bilen koste med et fornuftig utstyrsnivå, metallic, hengerfeste etc.
Vi snakker nok om en pris på nivå med e-tron 50, og selv om rekkevidde er lengre, så er jo e-tron 50 en klasse over både i størrelse og kvalitet må vi anta.

«300 kW effekt, 660 Nm dreiemoment og et rekkevidde mål på 500 km (WLTP) eller 275 engelske mil (EPA). 0 til 100 km/t på under fem sekunder. Allhjulsdrift. Polestar 2 har en helelektrisk drivlinje med mulighet til å velge høyytelsespakke med Brembo-bremser og justerbare Öhlins-dempere. Med vekselrettere foran og bak, en lader på 11 kW om bord, et 27-modulers litium-ion-batteri med kapasitet på 78 kWh (72 kWh i Kina)

E-Tron 50 er vesentlig dyrere en PS2 med tilsvarende utstyr og har mye kortere (oppgitt) rekkevidde. E-Tron 50 Launch Edition koster 499.000,- uten bl.a. adaptiv cruise, elektriske seter etc. Noe av utstyret som kommer på PS2 Launch må du opp på e-Tron 50 advanced sport til 599.900,- for å få med. PS2 har i tillegg kraftigere motor.

Så ja, e-Tron 50 er større, og det er mulig at opplevd kvalitet er bedre, men det ligger an til at PS2 blir ganske mye billigere enn en e-Tron 50 med samme utstyrsnivå.

Chimp

Sitat fra: Dannyboy på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:27
Prisen for Polestar 2 launch edition virker meget attraktiv, og er billigere enn tilsvarende TM3 så langt jeg kan vurdere.. I tillegg får du Volvo's tekniske servicenett. Jeg har inne forhåndsbestilling på ID3 og vurderer fremdeles Max utgaven, men heller til at ca kr 50-60' ekstra for øket rekkevidde, 4wd, taklastmulighet (75kg), hengerfeste (1400kg) og bedre bagasjerom gir en klar fordel Polestar 2. I tillegg kommer det at bilen leveres i 2020 og dermed unngår mva, det vil ikke alternativer som ID4 cross, eller noen av de andre 4wd som kommer fra VW konsernet. Audi 50 har for kort rekkevidde for en nr 1 bil, etter mitt syn.
Mener å ha lest q4 og id crozz komme på markedet sent 2020 og dermed vil noen få akkurat unngå MVA.
De vil vel også bli billigere enn polestar.
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre siden jeg har i-pace, men den er litt dyr ift hva jeg synes det er verdt å ha av penger i bil. Mens polestar antakelig blir i minste laget.

Polestar skal vel også komme på leasing/subscription, som også kan bli bra priset.

Trond.m

Med kampanjeprisene på e-tron nå som inkluderer vinterhjul og serviceavtale snakker vi om nærmest lik pris. Dessuten er e-tron 50 leveringsklar nå. Batteriene er like store, men PS2 vil åpenbart få lengre rekkevidde. Spørsmålet er om plass, SUV med terrengegenskaper, 1800 kg hengervekt, luftfjæring, solid salgs og serviceapparat, antatt høyere ladefart, leveringstid etc trumfer lengre rekkevidde. Det vil åpenbart være helt avhengig av den enkeltes behov.

Kires

#34
For en sammenlignbar eTron 50 må du ut med 599k + MatrixLed og B&O anlegg så havner vel på 630k.
PS2 koster 469k så må det plusses på vinterhjul og hengerfeste men havner fint under 500k. Å si at den prisen er lik blir bare feil.

Batteri er 71 på etron vs 78 på PS2. Lading er 150 på PS vs 120 på etron.

Serviceapparat er Volvo så den er nok ikke noe dårligere enn Volvo. Hengerfeste vekt blir 1500kg og elektrisk istedenfor den etterpåtenkte løsningen til Audi.

Men det er 2 veldig forskjellige biler. Jeg hadde veldig lyst på en eTron 50 men det blir for lite rekkevidde for vårt bruk. For andre er det tilstrekkelig.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

Trond.m

Vanskelig å sammenlikne før vi har full oversikt over priser og rabatter (sannsynligvis 0 %) på PS/2. Gi meg en pris og utstyrsliste på PS2, så kan vi se på det senere. Jeg ser ikke bort fra at PS2 kan bli et veldig godt kjøp, men ikke nødvendigvis first edition. Historien har vel vist First edition at ikke gir mest for pengene, + at man får alle barnesykdommer som alle bilmerker har i sin første modell. Men nå skal denne tråden primært hande om PS2, så vi legger denne diskusjonen død  ;)

Rearden86

Sitat fra: Chimp på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 18:49
Sitat fra: Dannyboy på tirsdag 01. oktober 2019, klokken 11:27
Prisen for Polestar 2 launch edition virker meget attraktiv, og er billigere enn tilsvarende TM3 så langt jeg kan vurdere.. I tillegg får du Volvo's tekniske servicenett. Jeg har inne forhåndsbestilling på ID3 og vurderer fremdeles Max utgaven, men heller til at ca kr 50-60' ekstra for øket rekkevidde, 4wd, taklastmulighet (75kg), hengerfeste (1400kg) og bedre bagasjerom gir en klar fordel Polestar 2. I tillegg kommer det at bilen leveres i 2020 og dermed unngår mva, det vil ikke alternativer som ID4 cross, eller noen av de andre 4wd som kommer fra VW konsernet. Audi 50 har for kort rekkevidde for en nr 1 bil, etter mitt syn.
Mener å ha lest q4 og id crozz komme på markedet sent 2020 og dermed vil noen få akkurat unngå MVA.
De vil vel også bli billigere enn polestar.
Er veldig usikker på hva jeg skal gjøre siden jeg har i-pace, men den er litt dyr ift hva jeg synes det er verdt å ha av penger i bil. Mens polestar antakelig blir i minste laget.

Polestar skal vel også komme på leasing/subscription, som også kan bli bra priset.

Nå er elbilfordelene fredet ut 2021, ikke 2020, så det bør ikke være avgjørende for bilvalget. Personlig står det mellom XC40 EV, Polestar 2, Tesla Model Y, Audi Q4 og VW ID Crozz, og jeg har tenkt til å sammenligne dem opp mot hverandre før jeg bestemmer meg.

Trond.m

Elbilfordelene er bare godkjent av ESA tom 2020. Det er nok ikke usannsynlig at det blir gradvis innføring av mva fra 2021. ESA krever da at den evalueres og at det søkes på nytt dersom fordelene skal vidreføres.

Spajderman

Regjeringen har for så vidt i regjeringsplattformen at Elbilfordelene ligger fast ut 2021, men for at iallefall momsfritaket skal kunne videreføres er de avhengige at det godkjennes i ESA, som pr. nå kun har godkjent det ut 2020. Så det er langt fra sikkert at alle fordelene videreføres etter 2020 desverre...

Rearden86

Sikker kan man aldri være, regjeringen kan jo falle i morgen, slik de holder på er det også en mulighet. Jeg er imidlertid ganske sikker på at dagens moms og avgiftsregime vil få tillatelse også i 2021.

Å tro at ESA i dagens klima (bokstavelig talt) skal sette foten ned for et av Norges fremste miljøtiltak for å redusere utslipp, mener jeg er lite realistisk. Dersom det hadde vært stor motstand fra europeisk bilindustri hadde saken kanskje vært en annen, men gitt hvordan utviklingen går her, og at også tyskerne endelig er på banen, så har jeg liten tro på det.

Derfor har jeg is i magen, og er ikke bekymret for om eget innkjøp må vente til 2021 for å få den bilen jeg vil ha. Andre vil ha andre vurderinger, det er helt greit :)

bno

Veldig ening med siste taler og høyre har tilkjennegitt dette senest i går. Ut 2021 blir det nok. Men skal vi komme oss tilake on track? I morgen skal jeg på lukket visning her i Stavanger før massene får komme. Det ser jeg frem til. Har ikke selv så mye å spørre Polestar folket om da det meste er sagt, men er det noe herfra jeg kan viderebringe av spørsmål etc. så skyt fra hoften.

Roy Aasen

@bno.
Har ingen spørsmål til leverandør...men kunne du sjekke og sammenligne sitte og innstegshøyde med kjente størrelser? Flatt gulv når bakseteryggen nede?
På forhånd takk.

Shagma

Sitat fra: bno på torsdag 03. oktober 2019, klokken 06:26
Veldig ening med siste taler og høyre har tilkjennegitt dette senest i går. Ut 2021 blir det nok. Men skal vi komme oss tilake on track? I morgen skal jeg på lukket visning her i Stavanger før massene får komme. Det ser jeg frem til. Har ikke selv så mye å spørre Polestar folket om da det meste er sagt, men er det noe herfra jeg kan viderebringe av spørsmål etc. så skyt fra hoften.
Kanskje noen vet dette fra før, men blir det egen app for fjernstyring av klima og status på bilen? Klarer ikke finne det noen steder. Ser den kommer med Homelink, men det er vel kun for å koble bilen til garasjeporten?

Ellers så har jeg ikke fått med meg om den kommer med varmepumpe og ellers hvordan temperaturstyringen blir på batteriet både mtp. kulde og varme.

Hvordan får man tilgang til privat visning? Har de med seg flere biler eller bare en?

Trond.m

Noen som vet når Polestar 2 vises i Oslo ?

Spajderman


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA