Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

i-Miev vil ikke kjøre, gult varsel og batterilampe lyser

Startet av Myrvang, mandag 23. september 2019, klokken 23:24

« forrige - neste »

Myrvang

Har en 2010 i-Miev som plutselig ikke ville kjøre. Startet den i garasjen fulladet, var kona som kjørte, men hun sier den ikke hadde noen krefter. Hun fikk bare trillet halvveis ut av garasjen før det var dødt. Gult lys i dashen og den røde for 12-volts batteriet lyser. Viften går men gir ikke varme eller kjøling, det virker som den kun blåser men at det ikke er liv i AC eller varme. Det påvirker ikke guessometeret om jeg endrer vifta fra kaldt til varmet eller slår den helt av.

Med unntak av varsellys og det at bilen ikke går ser alt normalt ut i dashbordet, den viser 62 km rekkevidde (som er fulladet på en gammel bil) og jeg får opp alle girene i displayet. Det surrer i noe under bilen som det alltid gjør når den starter opp. Eneste som var unormalt var ene gangen jeg startet opp, da startet de 16 prikkene som viser batteriestatus på 0 prikker men økte til 16 prikk for prikk ila ca 10 sekunder.

Noen som har opplevd noe lignende?

Har ladet opp 12 voltsbatteriet også, det viser 13,1 V med tenning avslått.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

engolf

Du kan ju försöka med en norsk reset: koppla bort batteriet i ca 15 min (passa på dock att du har koden för stereon).
Det har varit trådar om liknande fel på trillingar här på forumet, och då var det fel på högspänningskomponenter som värmekolben/AC-kompressorn. Du kan också testa med att slå av ACn och värmen och testa igen. Hjälper inte det måste nog bilen felsökas mer ingående med data.

Myrvang

2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Myrvang

Bilen sto parkert hjemme i noen dager, og har tydeligvis brukt strøm på egenhånd. Bilen var fulladet da den stoppet, og jeg ladet 12V batteriet slik at dette også var fulladet. Med da jeg skulle slepe bilen til verksted var den helt død, ikke noe liv i hverken hoved- eller 12V batteriet, ergo ingen bremser eller servo eller noen ting, så måtte leie henger for å få den til Elbilmek i Asker. Får se til uka hva de finner ut der. Da dette var vår 3. bil som døde hittil i år ( 2012 Mondeo fikk dyselekkasje i februar, solgt billig til en bekjent som er mekanikker, 2010 S-MAX stoppet i august, står på verksted i Drammen. Må bytte en styreenhet til 25.000,- men de kan ikke garantere at det vil virke så kan koste enda mer å få den på veien, og nå "Lille Trille") så da ble det ny bil på oss, får levert en ny e-NV200 Evalia 7 seter i januar. Lei av gamle biler som bare stopper nå...

Så det kommer nok en billig i-miev til salgs snart om noen skulle være innteresert.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

engolf

Trist med alla haverier:(
Men, jag tror kanske ditt problem beror på dåligt 12-voltsbatteri.
Om bilen är nu 9/10 år gammal och originalbatteriet sitter i, då kan det ha sulfaterat och kortslutat några celler, då blir det helt strömlöst.

Myrvang

Var en ganske enkel feil, litt irritert på meg selv nå... Kona mistet nøkkelen i bakken så det sprutet deler. Fikk satt sammen nøkkelen, men tror jeg mangler en liten bit som kanskje er startsperremodulen, er hvertfall et tomrom inni nøkkelen nå. Vi fikk hvertfall startet bilen og alt virket utenom fremdriften. Jeg ladet også 12V batteriet, for å sjekke dette.

Men på Elbilmek fant de ut at 12V batteriet var gåent, så ved å skifte det og teste reservenøkkelen var det liv i Lille Trille igjen. Litt frustrerende at vi ikke testet en annen nøkkel da vi sto der, men tanken slo meg ikke iom at alt virket utenom fremdriften. Da ble det 2500,- i feilsøking, deler og jobb og bilen er hjemme igjen. Kona rakk å kjøpe seg ny bil før vi fikk fikset denne, så da blir det salg av en i-Miev alikevell.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA